اخبار

کم توجهی به تولید پنل های خورشیدی و انرژی پاک

محمود یعقوبی عضو پیوسته فرهنگستان علوم با بیان اینکه ایران نخستین کشور منطقه به شمار می رود که مونتاژ و ساخت پنل های خورشیدی را داشته است، اعلام کرد: کارخانه تولید این پنل ها در شهر یزد قرار داشت و تولیدات آن چندین سال ادامه یافت، اما در ادامه این واحد تعطیل شد. 

وی تاسیس چنین واحد تولیدی را محصول آینده نگری دانست، اما با این حال گفت: در حال حاضر یکی از کارخانه های مهمی که برای ساخت و مونتاژ این پنل ها موجود هست، در شهرک صنعتی شیراز قرار دارد که اگر بازار برای این پنل ها هم به دلیل گرانی وجود نیاید، این واحد تولیدی هم تعطیل خواهد شد. 

باید به مرز تولید ۵ هزار مگاوات برق برسیم 

یعقوبی با این وجود تولیدات این کارخانه را برطرف کننده نیاز کل کشور ندانست و افزود: اگر بخواهیم رشد معقولی در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه فتوولتاژ برسیم باید به مرز تولید ۵ هزار مگاوات برق دست پیدا کنیم. 

دبیر ششمین کنفرانس سالانه انرژِی پاک که در شیراز برگزار شد در ادامه، عنوان کرد: اکنون ما توانایی فقط ۷۰۰ مگاوات برق خورشیدی داریم درحالیکه بیش از یکسال است از برنامه ششم توسعه گذشته و ما باید ۱۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی نصب می کردیم. 

وی درباره صرفه اقتصادی نیروگاه های خورشیدی برای بخش خصوصی اعلام کرد: با نوسانات قیمت ارز همه معادلات به هم ریخته، لذا در حال حاضر بازگشت سرمایه بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال به درازا می کشد درحالیکه قبل از افزایش قیمت ها، بازگشت سرمایه ۳ سال بود، این رو کسی برای ۱۵ سال سرمایه گذاری نمی کند. 

پس از برجام ۴ گروه خارجی تمایل به سرمایه گذاری داشتند 

یعقوبی با تاکید بر اینکه پس از توافق برجام بسیاری کشورها تمایل به سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی های پاک در ایران داشتند، گفت: دست کم ۴ گروه مختلف خارجی به دانشگاه شیراز آمدند و با ما مذاکره کردند و اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در این بخش کردند که متاسفانه ادامه پیدا نکرد. 

وی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر به جز نیروگاه های خورشیدی از توانمندی استان فارس در ایجاد نیروگاه های بادی خبر داد و افزود: مناطق بادخیز داریم که باید شناسایی و ارزیابی دقیقی شود و از نصب نیروگاه های بادی که نمونه آن را در ضلع شمالی شهر شیراز دیده می شود موید این است که فارس قابلیت چنین سرمایه گذاری دارد. 

استاد مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، یادآور شد: ظرفیت نیروگاه های بادی در کشور مانند ظرفیت نیروگاه های خورشیدی نیست، اما در این رابطه پتانسیل داریم که حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه بادی است.

به گفته یعقوبی، از همه مهمتر در بخش بازیافت کردن باید سرمایه گذاری کرده و بیندیشیم زیرا ضایعات ما در کشور زیاد است؛ در خیلی از کشورها بخشی از ضایعات تبدیل به انرژی می شود و این این پتانسیل در همه شهرهای ما هست که باید ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از این ضایعات مواد کمپوست تولید شود. 

وی با بیان اینکه شیراز نخستین خاستگاه تولید « ورمی کمپوست » از زباله به شمار می رود، عنوان کرد: ایندرحالیست که سایت زباله « برمشور » شیراز به عنوان یکی از ۲ سایت کشور در زمینه تولید الکتریسته نام برده می شود.

منبع خبر

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *