بهینه سازی مصرف انرژی

انواع کمپرسورها از نظر سیستم عملکرد در اسپلیت ها

اگر در يك منطقه‌ي گرمسيري يا بسيار مرطوب زندگي مي‌كنيد، استفاده از كولر گازي يكي از انتخاب‌هاي معمول براي بهبود كيفيت هوا است. اسپلیت­ها در انواع مختلف

1- دیواری

2- ایستاده

3- سقفی زمینی (زیرسقفی)

4- کانالی (داکتی)

تولید می­شوند. اسپلیت دیواری که بیشترین فروش و کارایی را  دارد، معمولاً در محیط­های مسکونی و اداری کوچک استفاده می­شود. این نوع عمدتاً در ظرفیت­های 7000 الی 36000 بی­تی­یو بر ساعت و در دو نوع سرمایشی یا سرمایشی-گرمایشی تولید می­گردد.

با توجه به وجود تأمین کنندگان فراوان این محصول در انواع و شکل­های متفاوت و قطعات بکاررفته در آن،  می­توان پارامترهای زیر را برای یک انتخاب مناسب در نظر داشت.

انواع کمپرسور:

1.کمپرسور معمولی یا دورثابت

2.کمپرسوراینورتر یا دور متغیر

در کولرگازی دورثابت همیشه کمپرسور با حداکثر توان کار کرده و هربار که خاموش و روشن گردد توان زیادی مصرف می­کند و به اصطلاح آمپر می­کشد. اما در نوع اینورتر یا دورمتغیر بسته به دما و رطوبت محیط و همچنین دمای تنظیم شده توسط کنترل دستی، دور کمپرسور تغییر می­کند و فقط یکبار روشن و خاموش  می­شود. در نتیجه چون با دور کم (توان کم) یا متوسط و یا دور بالا (توان حداکثر) کارکرده و اضافه خاموش و روشن نمی­شود (اوتومات کردن و استارت اضافه) مصرف کمتر و صدای کمتری دارد. این قابلیت باعث شده بین 30 الی 60 درصد مصرف کمتر و حدود 50درصد قیمت بالاتری داشته­باشد.

در سال جاری 1390 نوع اینورتر در ایران بیشتر طرفدار پیدا کرده اما بیش از 80 درصد دستگاه­های موجود دربازار از نوع معمولی می‌باشد.

 رده انرژی و برچسب انرژی در اسپلیت­ ها:

رده و دسته بندی انرژی در دستگاه­های برقی بر 7 قسم بوده (A الی G) که A کم مصرف­ و پربازده­ترین و G پرمصرف و کم بازده­ترین آنهاست. رده انرژی A و B بهترین حالت­های ممکن هستند. از ابتدای سال 2011میلادی تنها ورود دستگاه­ها با برچسب انرژی A و B مجاز بوده­است. اما باید توجه داشت در سال جاری 1390 ممکن است برخی یا حتی بیشتر مارک­ها و مدل­ها برچسب نداشته باشند. دلیل آنست که در سال 2010 یا 2009 وارد یا تولید شده و درآن زمان قانون برچسب انرژی اجباری نبوده­است. اما با مراجعه به اطلاعات فنی موجود در کاتالوگ­ها، می­توان سه عامل اصلی زیر را سنجیده و این مدل­ها را با هم مقایسه نمود:

1- وات مصرفی دستگاه که باید کمتر باشد و همچنین ظرفیت خالص بالاتر از ظرفیت اسمی.

2- آمپر مصرفی که باید کمترین باشد. دربرخی کاتالوگ­ها فقط وات مصرفی دیده می­شود که آن عدد (وات مصرفی) را تقسیم بر220 نمایید تا آمپر مصرفی دستگاه مشخص شود.

3- نرخ بازدهی انرژی (EER): که این فاکتور اصلی در برچسب انرژی بوده و هرچی عدد بالاتری باشد نشان بهتر بودن است که از تقسیم وات ظرفیت بر وات مصرفی حاصل شده و بین 2.20 تا 3.20 و گاهی بالاتر می­باشد. برای مثال برچسب A نرخ بازده انرژی آن 3.20 و بالاتر و برچسب B دارای نرخ بازده انرژی بین 3.00 تا 3.20 است. آن­چه در نهایت مهم است هرچه بالاتر بودن نرخ بازدهی انرژی است و می­توان برای انتخاب تنها به مقایسه این مشخصه در ظرفیت­های برابر انواع مختلف اسپلیت یا کولر گازی پرداخت.

4- نوع اینورتر کولرهای گازی که به تازگی وارد بازار شده­اند دارای رده انرژی  و  هستند. این رده بندی نشان از بازدهی بالای انرژی این تجهیزات دارد. بهره بالای انرژی استقبال از این نوع کولرهای گازی را توجیه می­کند.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *