مقالات, مدیریت انرژی

ساختمان های انرژی صفر و بهینه سازی مصرف انرژی

بهینه-سازی

ساختمان های انرژی صفر و بهینه سازی مصرف انرژی

بخش بزرگی از انرژی تولیدی در کشور در ساختمان‌ها و به منظور تولید شرایط آسایش دمایی هزینه می‌شود. این امر نه تنها هزینه‌ی زیادی را به اقتصاد برای تولید این انرژی تحمیل می‌کند، بلکه، از قدرت صادرات کشور در زمینه‌ انرژی نیز می‌کاهد. بنابراین مدیریت انرژی در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. در کشورهای صنعتی نیز افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ باعث شد این کشورها از آن زمان مجبور شوند به مسأله تولید انرژی از راه‌های دیگر (غیر از استفاده سوخت‌های فسیلی) توجه جدی‌تری نمایند.
علاوه بر این با درنظر داشتن برنامه حذف یارانه‌ی پرداختی دولت در بخش انرژی، از این پس این هزینه به مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد شد و بخش بزرگی از سبد هزینه خانوار را تشکیل خواهد داد. بدین ترتیب، کاهش مصرف انرژی در ساختمان علاوه بر رشد اقتصاد ملی باعث کاهش هزینه‌های خانوار و بهبود استاندارد زندگی افراد نیز خواهد شد.
از نقطه‌نظر زیست‌محیطی نیز بهره‌گیری از انرژی های تجدیدپذیر باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌گردد.
بررسی‌های صورت‌گرفته در زمینه‌ی میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها بیانگر این واقعیت است که بخش ساختمان با مصرف بیش از ۴۰% از کل انرژی مصرفی کشور، بالاترین سهم را در میان سایر بخش‌ها به خود اختصاص داده‌است. این درحالیست که مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور بسیار بالاتر از میزان استاندارد جهانی است. لذا ضروری است راهکارهایی جهت کاهش و استانداردسازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها مطالعه، بررسی و اجرایی شود. از میان راهکارهای موجود، بهره‌گیری از انرژی های تجدیدپذیر به عنوان منابع پاک و ارزان انرژی، بسیار حائز اهمیت هستند. از جمله مهم‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر، می‌توان به منابع خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و … اشاره کرد.
بهره‌گیری از انرژی های نو و بهینه سازی سیستم‌های تاسیساتی مورد استفاده در ساختمان‌ها می‌تواند تاحدی در کاهش مصرف انرژی موثر باشد که ساختمان‌ها نه تنها صرفاً مصرف‌کننده‌ی انرژی نباشند، بلکه به منابع تولید توان تبدیل شده و نیاز انرژی خود را به طور کامل تأمین نمایند. اصطلاحاً به این ساختمان‌ها، ساختمان های انرژی صفر (Zero-Energy Building / Zero Net Energy) گفته می‌شود.
در تعریف دقیق‌تر، ساختمان انرژی صفر، به ساختمانی گفته می‌شود که مصرف سالانه‌ی انرژی آن صفر بوده و آلاینده‌های کربنی تولید نمی‌کند. به دلیل این‌که، ایده‌ی طراحی این ساختمان‌ها، منجر به بهره‌گیری از انرژِی های تجدیدپذیر شده و راهکاری برای حذف گازهای گلخانه‌ای است، توجه بسیاری را به خود معطوف داشته‌است.
پروژه‌ی طراحی و اجرای اولین ساختمان انرژی صفر ایران در سال ۱۳۹۱ از سوی پژوهشگاه مواد و انرژی تعریف شده و طراحی و اجرای آن در قالب EPC به شركت مشاوران بهسازی نوسازی انرژی (مبنا) واگذار گردید. ساختمان انرژی صفر پژوهشگاه مواد و انرژی در شهرستان كرج، به عنوان اولین نمونه در ایران، با دیدگاه كاهش مصارف انرژی اولیه و جبران انرژی مصرف‌شده از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر، طراحی گردید و هم‌اكنون مراحل ساخت آن در جریان است. این ساختمان با زیربنای ۲۰۰۰ مترمربع در دو طبقه و با كاربری آموزشی‌پژوهشی، در حال احداث است. در این ساختمان سعی گردیده تا با استفاده از معماری ساختمان و عواملی مانند بادگیر و گلخانه نیاز انرژی ساختمان تا حد ممكن كاهش یافته و بخشی از نیازهای انرژی ساختمان نیز با استفاده از انرژی خورشیدی تأمین گردد.
به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *