اخبار

مشارکت وزارت نیرو در بخش خصوصی نیروگاه خورشیدی

وزارت نیرو در حالی پشت درهای بسته در حال تهیه برنامه ای برای افزایش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها است که نیروگاه های در حال ساخت تجدیدپذیر تعطیل شده و یا در حال ورشکستگی هستند.
 
خورشید و باد به عنوان دو منبع مهم انرژی های پاک دارای ظرفیت مناسب برای ایجاد انرژی هستند که می تواند هزینه انرژی خانواده ها را به ویژه در مناطق دورافتاده تر به نحو قابل توجه کاهش دهد. خورشید به عنوان بزرگ ترین منبع انرژی و باد به عنوان منبع انرژی پایان ناپذیر دارای ظرفیت قابل توجهی برای تولید انرژی پاک هستند که با استفاده از انرژی آنها می توان بخش قابل توجهی از هزینه های خانوارها در زمینه انرژی هایی چون  برق را کاهش داد.

بر اساس ترازنامه انرژی سال ۱۳۸۷، مصرف سوخت های فسیلی در کشور برابر ۹۹۵ میلیون بشکه نفت خام است که از این میزان مصرف انرژی در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و غیره حدود ۴۱۷ میلیون بشکه نفت خام و به عبارتی حدود ۴۰ درصد مصرف انرژی کل کشور است.

به علت طراحی و استفاده نامناسب ساختمان ها و عدم سرویس و نگهداری مناسب دستگاه های گرمایشی و سرمایشی، مقدار زیادی از انرژی ورودی به این ساختمان ها تلف شد. این اتلاف انرژی علاوه بر از بین بردن منابع طبیعی کشور سبب آلوده شدن هوا و محیط زیست شهرها نیز می شود.

در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای صنعتی تعداد زیادی ساختمان بی نیاز از سوخت های فسیلی ساخته شده و انرژی خورشیدی، بادی و یا هیبریدی در زیر عنوان کلی «انرژی های نو» در این ساختمان ها به نحوی انتخاب می شود که نیاز ساختمان را در روزهای آفتابی و ابری تامین کند.

انرژی خورشید همانند سایر منابع به طور مستقیم یا غیر مستقیم می تواند به دیگر شکل های انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود.

این مزایای بی نظیر از انرژی خورشیدی و بادی نشان می دهد که تمام دنیا به سمتی رفته که کمتر از سوخت فسیلی استفاده کند، اما گزارش ها نشان می دهد که اوضاع احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور چندان مناسب نیست و علیرغم اینکه ایران در زمینه توسعه انرژی خورشیدی می توانست به خوبی عمل کند گزارش ها حاکی از وضعیت بغرنج سرمایه گذاران خصوصی در این بخش است.

اگر چه ایران در دوره ای در توسعه انرژی های نو از ترکیه جلوتر بود اما در سال های اخیر ایران به قدری از این کشور عقب افتاده که سالهای سال زمان می برد تا ایران با احتساب اینکه  ترکیه هیچ اقدامی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر نکند، به این کشور برسد.

نصب نیروگاه های انرژی خورشیدی در ایران در حالی که دارای ۳۰۰ روز آفتابی است به ۲۵۰ مگاوات رسیده، در حالی که این عدد در ترکیه از ۶ هزار مگاوات عبور کرده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان انرژی های نو، ایران دارای ۳۰۰ روز آفتابی است که این عدد نشان از پتانسیل بالای کشور در حوزه انرژی های تجدیدپذیر دارد. این پتانسیل به گونه ای است که به باور مدیر کل” آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر ” ایران بازار آینده انرژی است و زمینه های سرمایه گذاری فراوانی در بخش انرژی های تجدید پذیر در ایران وجود دارد.

نسخه پشت درهای بسته وزارت نیرو برای نیروگاه های خورشیدی خصوصی 

اخیرا سیدمحمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق در حالی از ابلاغ افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ های جدید خرید برق تجدیدپذیر تا پایان آبان ماه خبر داده است که انجمن انرژی های بادی ایران که دارای چندین عضو فعال است که چندین نیروگاه را تحت پوشش خود دارند، عدد زیر ۵۰ درصد افزایش را ناچیز می داند و عنوان می کنند که این نسخه ها و اقدام وزارت نیرو که پشت درهای بسته برای بخش خصوصی می پیچد، هیچ دردی از مشکلات بخش خصوصی را درمان نخواهد کرد.

صادق زاده با اشاره به جلسه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر با وزیر نیرو، گفته بود که پس از افزایش نرخ ارز و نابه سامانی های چندماه اخیر بازار، نگرانی های از سوی بخش خصوصی برای حضور در حوزه تجدیدپذیرها به وجود آمده بود که پس از این جلسه و رویکرد مثبت وزیر نیرو نسبت به حوزه تجدیدپذیرها این نگرانی ها نیز برطرف شده و امید و انرژی مضاعفی برای توسعه هر چه بیشتر در این بخش ایجاد شده است.

رئیس انجمن انرژی بادی ایران:ایران در توسعه انرژی های خورشیدی خوب عمل نکرده 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که سید هاشم اورعی رئیس انجمن انرژی بادی ایران ،ایران در توسعه انرژی های خورشیدی خوب عمل نکرده ،چرا که مساله این است که کار به دست کاردان سپرده نشده است.

افزایش نرخ ارز و سیاست های بی نتیجه وزارت نیرو باعث شده تا صنعت انرژی تجدیدپذیر در ایران تعطیل شود و بسیاری از نیروگاه هایی که پیشرفت فیزیکی داشتند، به حالت تعطیلی کشیده شوند.

اورعی با اشاره به اینکه سیاست های کلان اقتصادی و وزارت نیرو موجب شده که صنعت انرژی تجدیدپذیر ایران به تعطیلی کشیده شود، گفت:افزایش نرخ ارز و سیاست های بی نتیجه وزارت نیرو باعث شده تا صنعت انرژی تجدیدپذیر در ایران تعطیل شود و بسیاری از نیروگاه هایی که پیشرفت فیزیکی داشتند، به حالت تعطیلی کشیده شوند.

وی در مورد خبر ابلاغ نرخ جدید خرید تضمینی برق تا پایان آبان ماه گفته می شود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است گفت: با افزایش نرخ ارز که از سال گذشته تاکنون یک باره از ۳۵۰۰ تومان به ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان افزایش یافت رشد۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران: باید قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدیدپذیر دو برابر شود 

بهزاد آسایی عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران با بیان اینکه برای تشویق نیروگاه های تجدیدپذیر و بادی سال گذشته و قبل از گران شدن نرخ ارز قیمت هر کیلووات ساعت برق انرژی های تجدیدپذیر حدودا ۱۲ سنت خریداری می شد، گفت:امسال با این شرایط این قیمت به ۳ سنت می رسد که این مبلغ احداث و تولید برق توسط این نیروگاه ها را غیراقتصادی می کند.

آسایی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا پیشنهادی مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر در نیروگاه ها به وزارت نیرو مطرح کرده اید، گفت: افزایش نرخ ارز به گونه ای بوده است که باید قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر حداقل دو برابر افزایش یابد و به ۸۴۰ تومان در هر کیلووات ساعت برسد.

قیمت خرید تضمینی برق در حال حاضر هر کیلووات ساعت ۴۲۰ تومان است 

وی با اشاره به اینکه ۷ تا ۸ هزار مگاوات کاغذ برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو صادر شده است، گفت: صدور این موافقت نامه ها نشان می دهد که وزارت نیرو وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، اما سوال این است که با این شرایط فعالان و سرمایه گذاران انرژی های تجدیدپذیر نمی توانند به ته خط برسند و نیروگاه را احداث کنند.

وی ادامه داد: اتفاقا وزارت نیرو نیز به دلیل نداشتن بودجه همین را می خواهد که سرمایه گذاران قبل از اینکه به ته خط برسند، خسته شده و کنار بروند.

اتفاقا وزارت نیرو نیز به دلیل نداشتن بودجه همین را می خواهد که سرمایه گذاران قبل از اینکه به ته خط برسند، خسته شده و کنار بروند.

*معاون وزیر نیرو: نرخ خرید برق تجدیدپذیر اصلاح می شود، اما نه در حدی که بخش خصوصی می خواهد 

صادق زاده معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه اعضای هیئت مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر به عنوان نمایندگان بخش خصوصی فعال در این حوزه معتقد هستند که با توجه به افزایش نرخ ارز، گران شدن تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر و در نتیجه افزایش هزینه های سرمایه گذاری در احداث سیستم های تجدیدپذیر، باید به نوعی نرخ های خرید برق تجدیدپذیر نیز اصلاح شود که اساس این موضوع و کلیات آن مورد موافقت وزیر نیرو قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) تاکید کرد: بر این اساس مقرر شد که ساتبا با همکاری و کمک انجمن انرژی های تجدیدپذیر میزان افزایش نرخ های خرید برق را تعیین کنند و نرخ ها تا پایان آبان ماه توسط وزیر نیرو ابلاغ شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اکثر اعضای انجمن انرژیهای بادی معتقد هستند که در جلسات از آنها استفاده نمی شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد با توجه به تصمیم وزارت نیرو برای افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاههای تجدیدپذیر نرخ خرید برق تجدیدپذیرها که مورد تایید وزارت نیرو هم قرار دارد این قیمت به ۵۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت خواهد رسید که فاصله زیادی با درخواست های بخش خصوصی دارد.

حال با این تفاسیر به نظر می رسد با توجه به تصمیم وزارت نیرو برای افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاههای تجدیدپذیر نرخ خرید برق تجدیدپذیرها که مورد تایید وزارت نیرو هم قرار دارد، این قیمت به ۵۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت خواهد رسید که فاصله زیادی با درخواست های بخش خصوصی دارد.

حال که تمام دنیا به این سمت رفته که کمتر از سوخت فسیلی استفاده کند، ایران نیز باید با توجه به وضعیت رشد مصرف انرژی و ناتوانی در پاسخگویی نیروگاههای حرارتی و آبی به تقاضا بهترین روش برای فرار از خاموشی برق و بالا رفتن راندمان نیروگاهها توسعه انرژی های تجدیدپذیر است.

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *