مقالات, بهینه سازی مصرف انرژی

بهینه سازی مصرف انرژی در بویلرهای نیروگاه های بخار با استفاده چیلر جذبی

یکی از منابع اتلاف حرارت در بویلرها آب داغ دورریز (Blow down) آن‌هاست. بویلرهای بخار برای کنترل میزان یون‌های محلول در آب (TDS)، ناگزیر به بلودان بخشی از آب ورودی خود هستند. معمولاً سیستم اندازه‌گیری و پایش TDS در بویلرها، در شرایطی که TDS آب از حد مجاز فراتر رود، شیر بلودان را باز کرده و آب را تخلیه می‌کند. دمای این آب در هنگام تخلیه به مخزن اتمسفریک بلودان، حدوداً ۱۰۰ درجه است و حرارت آن قابل بازیابی است.
روش‌های متعددی برای بازیابی حرارت بلودان به‌کارگرفته می‌شود که متداول‌ترین آن‌ها استفاده از حرارت بلودان برای پیش‌گرم‌کردن آب ورودی به بویلر است. در روشی دیگر، می‌توان از گرمای این آب برای تأمین انرژی موردنیاز چیلرهای جذبی استفاده کرد. در این روش علاوه بر بازیابی حرارت اتلاف‌شده‌ی آب بلودان و در نتیجه بهینه سازی مصرف انرژی در نیروگاه، دو دسته مزایای عمده‌ی دیگر ناشی از کاهش دمای آب بلودان ورودی به تصفیه‌خانه آب و جایگزینی چیلرهای تراکمی با چیلرهای جذبی، حاصل می‌شود. خنک‌ساختن آب بلودان قبل از ورود به تصفیه‌خانه منجر به افزایش کارآیی و طول عمر رزین‌های تبادل یونی، افزایش زمان کارکرد تصفیه‌خانه و کاهش مصرف مواد شیمیایی جهت احیا خواهد شد. هم‌چنین، جایگزینی چیلرهای تراکمی با چیلرهای جذبی، علاوه بر کاهش هزینه‌ی انرژی مصرفی، منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهد شد.
اجرای موفق این فرآیند، منجر به ارائه‌ی راهکاری اجرایی و توجیه‌پذیر از دیدگاه فنی و اقتصادی برای بازیابی حرارت آب بلودان بویلرها خواهد شد که مزایای زیر را در پی خواهد داشت:
۱- امکان بازیابی حدود ۸۰ درصد از حرارت اتلاف‌شده‌ی آب بلودان
۲- صرفه‌جویی اقتصادی، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سودآوری نیروگاه
۳- کاهش مصارف داخلی و اتلافات نیروگاه و کاهش شدت مصرف انرژی
۴- افزایش بازدهی تصفیه‌خانه نیروگاه در اثر کاهش دمای آب ورودی
۵- کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، سرویس و نگهداری سیستم سرمایش
۶- کاهش مصرف انرژی سیستم سرمایش
۷- افزایش عمر رزین‌های تبادل یونی تصفیه‌خانه
۸- بهبود کیفیت آب خروجی از تصفیه‌خانه و کاهش آب بلودان بویلر

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *