مقالات, بهینه سازی مصرف انرژی

تاسیسات ساختمان: تجهیزات سرمایش و گرمایش

اسپليت داكت

مكانيزم كار اين دستگاه مشابه كولرهاي گازي مي باشد. اما مزايايي كه به همراه دارد باعث شده است تا گزينه اول مهندسيني باشند كه مي خواهند از سيستم هاي اسپليت استفاده كنند. شكل يونيت داخلي اين سيستم به گونه اي است كه مي تواند در سقف كاذب قرار گيرد. اين موضوع از آنجا اهميت مي يابد كه امروزه هر متر و فضاي واحد مسكوني داراي ارزش بالايي بوده و استفاده غير لازم از اين فضا جز يك ضرر اقتصادي عظيم چيز ديگري نمي باشد. بعضی از انواع اسپیلیت دارای امكان نصب كویل آب گرم مي باشند. در انواع ديگر اسپليت براي گرمايش تنها مي توان از جريان برق استفاده کرد (در اين حالت سيكل تبريد برعكس شده و اين بار تبادل حرارت ايجاده شده منجر به گرمايش مي گردد ). ولي در اين گونه اسپليت علاوه بر اينكه مي توان از آن جريان براي گرمايش استفاده كرد، مي توان با اضافه كردن يك كویل آب گرم و جريان آب گرم در آن (آب گرم موتورخانه و يا پكيج آب گرم) گرمايش را در زمستان بدون هزينه برق اضافي تامين كرد و نيازي به استفاده از شوفاژ و لوله كشي مربوط به آن نيست.

ویژگی ها و امکانات اصلی کولرگازی اسپلیت

• سرمایش بینظیر
• رطوبت گیری
• زیبا، دکوراتیو و کم حجم
• مجهز به فیلترتصفیه هوا
• ریموت کنترل دستی یا دیواری
• امکان کمک گرمایش
• عدم انتقال آلودگی از بیرون به داخل
• کارایی بالا
• گردش خودکار هوا
• توزیع یکسان سرمایش در کل فضا
• مصرف متوسط و مفید

پکیج

دستگاه های تهویه مطبوع پکیج از دو قسمت واحد چگالنده و هواساز تشکیل شده اند که قسمت چگالنده در بیرون از ساختمان نصب می‌شود و هواساز داخل ساختمان، این دو قسمت به وسیله لوله‌های مسی فشار قوی به یکدیگر متصل می گردند تا یک سیکل تبرید را تشکیل دهند.

دستگاه چگالنده

بخش بیرونی دستگاه خنک کننده می‌باشد که در فضای آزاد (پشت بام یا تراس) جهت مایع کردن گاز تبرید توسط کمپرسور و خنک کردن این مایع با کندانسور و هدایت آن به دستگاه سرما زا، از آن استفاده می‌شود.

دستگاه سرما زا

بخش داخلی دستگاه خنک کننده می‌باشد که وظیفه آن خنک¬کردن ساختمان می باشد. این دستگاه داخل یک انباری کوچک قابل نصب می‌باشد. در قسمت پایین این دستگاه کویل اواپراتور است که مایع تبرید از واحد چگالنده به آن وارد می‌شود و مجدداً در این قسمت به گاز تبدیل شده و آن را سرد می‌کند. در قسمت بالای آن فن سانترفیوژ قرار دارد. هوا توسط فن از اتاق ها گرفته می‌شود و پس از عبور از روی اواپراتور و خنک شدن بوسیله کانال رفت به داخل ساختمان منتقل می‌شودکه جهت تمیز شدن هوا نیز یک فیلتر در مسیر مکش هوا در دستگاه هوا ساز نصب می‌گردد.

سرما و گرما ساز با کویل آبگرم

جهت گرمادهی به این روش یک کویل آبگرم در بالای این دستگاه تعبیه شده که با چرخش آب داغ در داخل این کویل، آن را داغ تر نموده و در زمستان با عبور هوا از روی این کویل هوا گرم شده و از طریق همان کانال کشی به داخل ساختمان منتقل می‌گردد.

گرم کننده هوا و کویل خنک کن

عمل گرمایش در این سیستم با احتراق گاز شهری صورت می‌پذیرد. این دستگاه دارای مشعل های اتمسفریک بی صداست. گاز احتراق از یک مسیر مشخص به دودکش هدایت می‌شود. هوا نیز از بیرون مسیر عبور کرده، گرم می‌شود و از طریق کانال کشی به داخل ساختمان منتقل می‌گردد.

فن کويل‌ ها

يك فن كويل تشكيل شده از كويل گرمايش، كويل سرمايش، بادزن، فيلتر هواي قابل تعويض يا قابل شستشو و تشتك تخليه تقطير. در اين واحدها درجه حرارت گرمايش و سرمايش توسط ترموستات و مقدار رطوبت توسط هيوميدستات و مقدار هوا توسط بادزن كنترل مي شود. كويل هاي سرمايي و گرمايي از لوله ساده يا پره دار ساخته مي شوند. در هر دو مورد كويل ها محتاج نگهداري بوده و بايد بدون منفذ و تميز باشد. در صورتي كه براي سرمايش مستقيم درون كويل هاي مبرد جريان داشته باشد بايد تمام اتصالات و لوله ها و خم ها از نظر نداشتن نشت در هر فصل مورد بازرسي قرار گيرد.

 تاسیسات ساختمان

كاربرد فن كوئل‌ها

بهترين كاربرد سيستم فن كويل مربوط به مواردي است كه بخواهيم درجه حرارت هر فضا بطور جداگانه كنترل شود. همچنين با استفاده از سيستم فن كويل از انتقال آلودگي بين اتاق ها جلوگيري خواهد شد. كاربردهاي مناسب اين سيستم عبارتند از: هتل ها، متل ها، ساختمان هاي آپارتماني و ساختمان هاي اداری. اگر چه در تعدادي از ساختمان هاي بيمارستان ها نيز از سيستم فن كويل استفاده مي شود ولي اين موضوع چندان مناسب نیست. زيرا بازده فيلتر هواي فن كويل ها كم است و نگهداري و تميزكردن آنها نيز مشكل خواهد بود.

هواساز

دستگاه هواساز نوعى وسيله تبادل حرارت مرکزى دو فصلى است که مي تواند عمليات تهويه مطبوع همچون رطوبت زنى، رطوبت گيرى، تصفيه، گرمادهى و گرماگيرى را بر روى هوا انجام دهد. قسمت گرمايش و سرمايش اين دستگاه از طريق کويل مي باشد. در حالت گرمايش سيال عامل مي تواند آب گرم و يا بخار باشد و در حالت سرمايش سيال عامل آن آب سرد و يا انواع مبردها مي باشد. انتقال حرارت در اين دستگاه از طريق جابجایی اجبارى و به واسطه فن دستگاه صورت مي گيرد. اين سيستم براى مراکز بزرگ و آپارتمان ها، بيمارستان ها، ادارات و… مناسب است. در مناطق مرطوب بهتر از فن کويل عمل می کند زيرا سيستم فن کويل داراى شبکه لوله کشى بوده و رطوبت محيط و زمين سبب پوسيدگى زودرس آن مي شود در حالى که کانال کشى در سيستم تهويه مطبوع سال هاى زيادى دوام مى يابد. دستگاه تهويه مركزي (هواساز) از بخش هاي اصلي فيلتر، فن، كويل هاي گرمايي و سرمايي، رطوبت زن و تجهيزات كنترلی تشكيل مي شود. كويل هاي گرمايي معمولاً با آب داغ، بخار و برق عمل مي كنند. كويل هاي سرمايي با آب و مبرد و يا مستقيماً با يك ماده مبرد كار مي كنند. در حالت دوم كويل دستگاه هواساز اواپراتور يك سيستم تبريد مي باشد. با تنظيمات مختلف بخش هاي گرمايي، سرمايي، رطوبت زن و غيره در مجموعه دستگاه هواساز مي توان سيستم هاي مختلف تهويه مطبوع را براي پروژه هاي با شرايط متفاوت طراحي نمود. دستگاه هواساز معمولاً با دو كانال رفت و برگشت هوا به داخل ساختمان و به وسيله يك كانال به هواي تازه خارج ارتباط دارد. دستگاه هواساز با تنظيم دما و رطوبت و همچنين تامين هواي تازه و فيلتركردن آن عمل تهويه مطبوع تابستاني و زمستاني را انجام مي دهد. هواي برگشتي از اتاق ها با هواي تازه در محفظه اختلاط دستگاه، مخلوط شده و سپس از كويل هاي سرمايي يا گرمايي و رطوبت زن (معمولاً در زمستان) عبور مي كنترل دما به دو صورت مي تواند انجام شود: روش اول با استفاده از شير سه راه برقي يا موتوري كه روي لوله رفت و برگشت كويل نصب شده و به وسيله ترموستاتي كه در كانال برگشت هوا به هواساز نصب مي شود، عمل قطع و وصل و يا كم و زياد كردن جريان آب انجام مي گيرد. در روش دوم به وسيله ترموستات نصب شده در اتاق يا راهرو يا مكان مناسب ديگر (مانند حالت فن كويل) به فن دستگاه هواساز فرمان خاموش و روشن داده مي شود. سيستم كنترل لازم است به گونه اي طراحي شود كه ابتدا مجموعه ترموستات كانالي و شير سه راهي عمل نمايد و در مرحله بعد در صورت لزوم ترموستات اتاقي به بادزن دستگاه دستور دهد.

اطلاعات لازم براي انتخاب دستگاه هواساز

• بارهاي سرمايي و گرمايي كلي ساختمان (اگر براي ساختمان بيش از يك هواساز استفاده مي شود بايد سهم هر هواساز از بارهاي سرمايي و گرمايي كلي مشخص شود)
• حجم هوايي كه در واحد زمان از هواساز عبور مي كند
• افت فشار استاتيكي طولاني ترين مسير كانال يا هد استاتيكي فن

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *