مقالات

میزان برق تولیدی پنل خورشیدی چقدر است؟

میزان برق تولیدی پنل خورشیدی

چقدر با پنل‌های خورشیدی و میزان برق تولیدی پنل های خورشیدی آشنایی دارید؟ چگونه می‌توان برق تولیدی انرژی خورشیدی را محاسبه نمود؟ آیا راه‌اندازی سیستم‌های خورشیدی و تولید برق حاصل از انرژی نور خورشید مقرون به صرفه است؟ انواع پنل خورشیدی، تفاوت های با هم دارند و مقدار برقی که هم که تولید می‌کنند، متفاوت است. پس باید سیستم خورشیدی خود را خوب بشناسید تا بتوانید به محاسبه میزان برق تولیدی از انرژی خورشیدی به دست آمده از این سیستم، اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم که شما را با میزان برق تولیدی پنل های خورشیدی آشنا کنیم. پس اگر می‌خواهید حساب و کتاب برق پنل های خورشیدی را بدانید تا تولید برق با انرژی خورشیدی را شروع کنید، با ماناسازان همراه باشید.

آیا تولید برق با انرژی خورشیدی به صرفه است؟

اگر بخواهیم به صورت کوتاه به این سوال پاسخ بدهیم، باید بگوییم بله. تولید برق با انرژی خورشیدی کاملا به صرفه است. استفاده از پنل خورشیدی در دهه گذشته افزایش یافته است و افراد بیشتری در سراسر دنیا استفاده از انرژی سبز و انرژی خورشیدی را برای خانه‌های خود انتخاب کرده‌اند.

در سال 2008، ایالات متحده آمریکا 0.34 گیگاوات برق از صفحات خورشیدی تولید کرد. امروزه این عدد به 97.2 گیگاوات رسیده است. این مجموع حدود 3 درصد از برق کشور را تشکیل می دهد و برای تامین برق حدود 18 میلیون خانه کافی است. در این مدت، میانگین هزینه خرید و نصب یک سیستم پنل خورشیدی بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

اما برای راه‌اندازی سیستم‌های خورشیدی عجولانه تصمیم نگیرید و همه محاسبات را انجام دهید. قبل از تصمیم‌گیری برای خرید و نصب پنل های خورشیدی باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. از جمله این موارد می‌توان به وسعت منزلتان، میزان نوری که دریافت می‌کنید، نوع پنل خورشیدی، میزان مصرف برق و برخی عوامل دیگر اشاره کرد.

خرید و قیمت انواع پنل خورشیدی در ماناسازان

 

انواع پنل خورشیدی و میزان برق تولیدی پنل های خورشیدی

پنل‌های خورشیدی تک کریستال و پلی کریستال هر دو از سیلیکون ساخته شده اند. با این حال، فرآیند ساخت این دو متفاوت است که این تفاوت، منجر به متفاوت بودن کارایی این دو نوع پنل خورشیدی می‌شود. بیائید تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو نوع پنل را بررسی کنیم.

تولید برق با انرژی خورشیدی

آفتاب فراوان و برق گران قیمت در سرار دنیا سبب شده است که انرژی خورشیدی یک سرمایه‌گذاری عالی را برای منازل، ادارات یا مشاغل مختلف ایجاد کند. با این حال، فضای مورد نیاز پنل های خورشیدی نیز باید قبل از نصب در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، در سقف‌های مکان‌های صنعتی مشکل بزرگی جهت نصب پنل وجود ندارد، اما ساختمان‌های بلند فضای مناسب جهت نصب پنل محدودیت دارند.

بیشتر پنل‌های خورشیدی موجود در بازار، دارای ظرفیتی بین 250 تا 400 وات هستند. این بدان معنی است که برای تولید 1 کیلو وات ظرفیت به 3 یا 4 پنل خورشیدی و برای 1 مگاوات، بین 2500 تا 4000 پنل نیاز است.

برای این‌که از میزان برق تولیدی پنل خورشیدی توسط انواع پنل‌های خورشیدی مطلع شوید، بهتر است با انواع پنل‌ها و مواد مورد نیاز برای ساخت پنل‌های خورشیدی آشنا شوید. پس همراهمان باشید.

بیشتر بخوانید: « کاربردهای پنل خورشیدی در ساختمان »

 

چه وسایلی برای ساخت سلول خورشیدی به کار می‌ رود؟

سوالی که ممکن است به ذهنتان برسد این است که برای ساخت انواع پنل های خورشیدی از چه وسایلی استفاده می‌شود و تعداد سلول‌های مورد نیاز برای ساخت سیستم‌های خورشیدی چقدر است؟

سیلیکون تک کریستالی، سیلیکون پلی کریستالی و لایه نازک از موادی هستند که برای ساخت سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌چنین تعداد سلول های خورشیدی برای راه ‌اندازی سیستم‌های خورشیدی در بیشتر موارد، بین 60 یا 72 سلول خورشیدی است.

حالا سوال این است که کدام نوع از سلول‌های خورشیدی بیشترین کارایی را از خود به نمایش می‌گذارند؟ می‌توان گفت که پنل‌های خورشیدی تک کریستالی بالاترین کارایی را دارند، به این معنی که وات بیشتری در هر متر مربع ارائه می‌دهند.

کارایی پنل‌های پلی کریستال اندکی کمتر است و برای تولید ظرفیتی معین، به فضای بیشتری نیاز دارند. در نهایت، پنل‌های لایه نازک از نظر فضا بیشترین نیاز را دارند. اکثر سیستم‌های انرژی خورشیدی در حال حاضر از پنل های سیلیکونی تک یا چند کریستالی استفاده می‌کنند.

مقایسه پنل های خورشیدی 60 سلولی و 72 سلولی

پنل‌های خورشیدی 60 سلولی اغلب به عنوان مسکونی و پنل‌های 72 سلولی به عنوان تجاری توصیف می‌شوند. البته هیچ بایدی در این مورد وجود ندارد و یک خانه می‌تواند از پنل های 72 سلولی استفاده کند و یک ساختمان شرکتی می‌تواند پنل‌های 60 سلولی را بدون مشکل مورد استفاده قرار دهد. ابعاد دقیق پنل های خورشیدی بسته به مدل و برند می تواند کمی تغییر کند، اما اندازه تقریبی آنها به شرح زیر است:

پنل خورشیدی 60 سلولی:

1.7 متر ارتفاع و 1 متر عرض، با مساحت 1.7 متر مربع

پنل خورشیدی 72 سلولی:

2 متر ارتفاع و 1 متر عرض، با مساحت 2 متر مربع

میزان برق تولیدی پنل خورشیدی

از آن‌جایی که هر دو نوع پنل خورشیدی دارای عرض یکسانی هستند، قفسه‌بندی مورد نیاز برای هر پنل، در هر دو مورد یکسان است. این یک دلیل اصلی است که چرا مدل‌های 72 سلولی در پروژه‌های بزرگ تجاری و صنعتی خورشیدی ترجیح داده می‌شوند.

مالک می‌تواند ظرفیت مشخصی را با پنل‌های کمتر اما با سلول‌های بیشتر (72 عددی) استفاده کند و در عوض مواد قفسه‌بندی و ساعت‌ها کمتری جهت نصب داشته باشد.

یک پنل 72 سلولی 20 درصد بیشتر از پنل 60 سلولی وات تولید خواهد داشت. از آن‌جایی که هر دو واحد دارای عرض یکسان هستند، سلول‌های خورشیدی آن‌ها در ردیف‌های شش تایی قرار گرفته اند. لذا پنل 72 سلولی 12 ردیف (12ردیف*6 سلول خورشیدی) دارد، در حالی که پنل 60 سلولی دارای 10 ردیف (10ردیف*6 سلول خورشیدی) است.

محاسبه برق تولیدی انرژی خورشیدی در پنل های 60 سلولی و 72 سلولی

حالا که با مواد مورد نیاز برای ساخت سلول‌های خورشیدی آشنا شدید، تعداد سلول‌های پنل‌های خورشیدی را دانستید و پنل‌های 60 و 72 سلولی را در مقایسه با یکدیگر قرار دادید، نوبت به محاسبه برق تولیدی انرژی خورشیدی جذب شده از این پنل‌ها می‌رسد. برای تولید برق با انرژی خورشیدی با این پنل‌ها، باید این اطلاعات را در دست داشته باشید.

یک پنل خورشیدی پلی کریستالی 60 سلولی دارای ظرفیتی حدود 250 تا 300 وات و یک پنل خورشیدی تک کریستالی، ظرفیتی بین 310 تا 350 وات خواهد داشت. هم‌چنین یک پنل خورشیدی پلی کریستالی 72 سلولی دارای ظرفیتی حدود 300 تا 350 وات و نوع تک کریستالی آن، تا 400 وات ظرفیت دارد.

به خاطر داشته باشید که این‌ها ظرفیت‌های معمولی هستند و مشخصات فنی یک برند خاص نیستند. اکثر پنل‌های خورشیدی موجود در بازار در این محدوده قرار می‌گیرند، اما ممکن است استثناهایی هم پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: « تخمین میزان تقاضای پنل خورشیدی در سال 2021 »

 

چه تعداد پنل خورشیدی برای تولید برق خورشیدی فضاهای مختلف نیاز است؟

محاسبه برق تولیدی انرژی خورشیدی

حال فرض کنید برای یک تاسیسات صنعتی به یک سیستم انرژی خورشیدی 2 مگاواتی نیاز دارید و دو گزینه پنل خورشیدی دارید:

  • یک پنل خورشیدی پلی کریستالی 72 سلولی 340 وات و
  • یک پنل خورشیدی مونوکریستال 72 سلولی 390 وات.

با فرض اندازه پنل 2 متر مربع، تعداد پنل ها و کل فضای تحت پوشش در هر مورد به صورت زیر خواهد بود:

  • پلی کریستال 340 واتی: 5883 پنل که 11766 متر مربع را پوشش می‌دهند
  •  مونوکریستال 390 واتی:  5129 پنل با پوشش 10258 متر مربع

 از آن‌جایی که پنل های خورشیدی پلی کریستالی نسبت به پنل‌های مونوکریستال کارایی کمتری دارند، برای رسیدن به 2 مگاوات باید مساحت بیشتری را پوشش دهند. با این حال، این موضوع تنها زمانی مشکل است که فضا یک محدودیت به حساب بیاید. شرکت‌هایی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، عواملی مانند هزینه هر وات، گزینه‌های تامین مالی خورشیدی و خدمات موجود را نیز در نظر می‌گیرند.

کدام پنل های خورشیدی به صرفه تر هستند؟

استفاده از ماژول‌های 60 سلولی برای مثالی که ذکر شد به صرفه نیست، زیرا تعداد کل پنل ها برای نصب به شدت افزایش می‌یابد. با این حال، مقادیر را می توان برای نشان دادن مفهوم، با فرض مشخصات ماژول زیر تخمین زد:

  • یک پنل پلی کریستالی 60 سلولی 270 وات و
  • یک پنل مونو کریستال 60 سلولی 310 وات.

در نظر بگیرید که هر پنل در این مورد 1.7 متر مربع را پوشش می‌دهد.

  • پلی کریستال 270 واتی – 7408 پنل با پوشش 12594 متر مربع
  • مونو کریستال 310  واتی – 6452 پنل با پوشش 10968 متر مربع

حتی اگر فضا محدودیتی نداشته باشد، تعداد کل پنل‌های جداگانه با واحدهای 60 سلولی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. که این امر مستلزم ساعت کار بیشتر و افزایش هزینه‌های نصب است.

 

سخن آخر

تولید برق با انرژی خورشیدی به توجه به گرمایش زمین بسیار ضرورری و پر اهمیت است و روز به روز استفاده از پنل های خورشیدی در حال افزایش است و هم‌چنین تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها دارد. در هنگام انتخاب حتما محاسبه برق تولیدی انرژی خورشیدی پنل مورد نظر را با دقت انجام دهید تا به‌صرفه‌ترین پنل را با توجه به نیازتان انتخاب کنید و درصورت لزوم با افراد متخصص مشورت کنید. جهت نصب، فروش، راه‌اندازی و مشاوره برای انواع مختلف پنل های خورشیدی به سایت شرکت ماناسازان مراجعه کنید.

4.1/5 - (45 امتیاز)
بازگشت به لیست

20 دیدگاه در “میزان برق تولیدی پنل خورشیدی چقدر است؟

  1. محمدحسن گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    یک سوال از حضورتون داشتم
    اینکه اگر ما یک مجتمع مسکونی 27 واحده داشته باشیم و بخوایم از این پنل خورشیدی استفاده کنیم اون مقدار مگاواتی که شما محاسبه میکنید بر حسب چه مدت زمانی هستش؟ وات بر روی ساعت هست؟
    ممنون میشم پاسخگو باشید و اینکه آیا شما در رابطه با پنل های خورشیدی نامرئی یا همون شیشه ای هم سررشته دارید یا خیر؟

  2. مدیر گفت:

    سلام و وقت شمام به خیر
    به دلیل ارزان بودن و حتی میتونیم بگیم رایگان بودن برف شبکه در ایران، اگر دسترسی به برق شبکه دارید استفاده از برق خورشیدی توجیه اقتصادی نداره.
    در حالت کلی برق خورشیدی کیلووات ساعتی و بر اساس مصارف شما محاسبه میشه
    در حال حاضر این پنل های شیشه ای در ایران موجود نیستند

    1. مدیر گفت:

      سلام و وقت شمام به خیر
      به دلیل ارزان بودن و حتی میتونیم بگیم رایگان بودن برف شبکه در ایران، اگر دسترسی به برق شبکه دارید استفاده از برق خورشیدی توجیه اقتصادی نداره.
      در حالت کلی برق خورشیدی کیلووات ساعتی و بر اساس مصارف شما محاسبه میشه
      در حال حاضر این پنل های شیشه ای در ایران موجود نیستند

      1. Shyn گفت:

        سلام و درود
        آیا ارزش قابل توجهی داره که مزرعه پنل راه بندازیم ؟

        1. مدیر گفت:

          سلام و عرض ادب
          جهت مشاوره، با کارشناسان فروش شرکت، تماس بگیرید.

  3. ناشناس گفت:

    سلام چه تعداد پنل خورشیدی برای یک دستگاه ماینری که ۱۶امپر می‌کشه و میخواد ۲۴ساعت روشن باشه نیاز هست ؟؟؟تعداد و قیمت؟؟

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض ادب
      جهت مشاوره، با کارشناسان فروش شرکت، تماس بگیرید.

  4. محمدرضا گفت:

    سلام خسته نباشید برای ماینر و استخراج بیت کوین (برای یه دستگاه به ده امپر برق نیاز هستش)شما صفحه خورشیدی توصیه میکنید ؟؟؟و اگر توصیه میکنید برای اینکه شبانه روز یه دستگاه ماینر و یه عدد کلر در یه اتاق روشن باشه چقدر درآمد نیازه؟؟

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض ادب
      جهت مشاوره، با کارشناسان فروش شرکت، تماس بگیرید.

  5. فرشید گفت:

    من سقف سیروانی به مساحت ۱۳۲ دارم اگه پنل خورشیدی ببندم برای چ مقدار ماینر s9j 14/5 ترا هش با آمپر ۷ و مصرف ۱۵۰۰ وات جوابگوه . ممنون

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض ادب
      جهت مشاوره، با کارشناسان فروش شرکت، تماس بگیرید.

  6. بهزاد گفت:

    سلام و ممنون از مطلب قابل استفاده تون
    عمر پنل پلی کریستال و عمر پنل تک کریستال چقدر هست؟

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض ادب
      پنل های خورشیدی 20 سال گارانتی دارند. ممکنه بیش از این هم عمر کنند ولی عمر مفیدشون 20 سال هست

  7. نادری گفت:

    با سلام .ما برا باغ می‌خواستیم ی‌پنل بگیریم ک‌ یخچال رو دائم‌ روشن نگه داره پنج لامپ روشنایی بده وتلوزیون هم بتونم استفاده کنم چه نوعی باید بخرم .وچند قیمت هست برا دوتااتاق 4*5

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض ادب
      جهت مشاوره، با کارشناسان فروش شرکت، تماس بگیرید.

  8. سید علی موسوی گفت:

    سلام ی سوال داشتم برای روشن نگه داشته ده دستگاه با توان سه هزار ولت به صورت شبانه روز چقدر مساحت و چند پنل لازم است

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض ادب
      اگر منظورتون 3000 وات هست، حدود 1.2 میلیارد تومان

  9. یونس نجف گفت:

    با سلام برای تأمین برق یک خانه دو طبقه به متراژ ۲۱۰مترچه تعداد پنل نیاز هست مبلغ کل هزینش چقدره ،آیا در شمال ایران باتوجه به اینکه اکثر مواقع آسمان ابریست کاربردی دارد

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض ادب
      برق خورشیدی، کیلووات ساعتی و بر اساس مصارف شما محاسبه میشه.
      برای مشاوره و اطلاع از قیمت، با کارشناسان فروش شرکت، تماس بگیرید.

  10. مصطفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    حسته نباشید
    سوالی داشتم
    یک پنل ۷۲تایی تک کریستال در یک ساعت نور چ مقدار برق تولید میکند
    منظورتون از ظرفیت ، ظرفیتش تو یه ساعت هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *