مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

پنل خورشیدی پلی کریستال یا مونوکریستال

پنل خورشیدی پلی کریستال یا مونوکریستال

پنل خورشیدی پلی کریستال یا مونوکریستال ؟

این سوالی است که وقتی میخواهیم یک سیستم خورشیدی نصب کنیم حتما با آن مواجه می شویم.

درحال حاضر در بازار فروش سیستم های برق خورشیدی، هر دو پنل خورشیدی مونوکریستال و پلی کریستال موجود هستند. در این مقاله قصد داریم ببینیم پنل خورشیدی پلی کریستال چیست؟ پنل خورشیدی مونوکریستال چیست؟ و باهم چه تفاوت هایی دارند.

هر دو پنل خورشیدی پلی و مونو، یک عملکرد مشخص دارند و انرژی موجود در تابش خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

تفاوت پنل خورشیدی مونو و پلی در واقع، تفاوت در نوع ساختار سیلیکونی سلول خورشیدی آنهاست.

در ساخت سلول های خورشیدی مونوکریستال همانطور که از اسمش مشخص است از یک کریستال سیلیس استفاده می شود. درحالی که سلول های پلی کریستال، از تجمع چندین کریستال سیلیس در یک سلول ساخته می شوند.

تصویر زیر را ببینید

تفاوت پنل خورشیدی مونوکریستال و پلی کریستال - ماناسازان

همانطور که در شکل می‌بینید سلول مونوکریستال از یک کریستال سیلیکونی یکپارچه ساخته شده و به همین دلیل الکترون ها می توانند به راحتی درون سلول حرکت کنند و به همین دلیل انرژی الکتریکی بیشتری تولید می شود و راندمان پنل خورشیدی افزایش می یابد.

اما در سلول پلی کریستال، به دلیل عدم یکپارچگی کریستال سیلیکونی و هم چنین استفاده از کریستال های متفاوت، الکترون ها به راحتی حرکت نمی کنند، در نتیجه انرژی الکتریکی کمتری تولید می شود و راندمان پنل خورشیدی کاهش می یابد.

به همین دلیل است که بازدهی پنل های خورشیدی مونوکریستال بیشتر از پلی کریستال است.

همین ساختار یکپارچه سلولی و بازدهی بیشتر پنل های مونوکریستال، باعث می شود ابعاد آن ها نسبت به پنل های پلی کریستال کاهش یافته و در نتیجه فضای کمتری اشغال کنند.

تفاوت های ظاهری

تفاوت پنل خورشیدی پلی و مونو در ظاهر هم قابل تشخیص است. بهترین روش تشخیص، تفاوت رنگ آن هاست.همان طور که در تصویر زیر می بینید پنل های خورشیدی مونوکریستال معمولا سیاه و یا آبی تیره هستند در حالی که پلی کریستال ها، آبی روشن هستند.

هم چنین در پنل های مونوکریستال برای بالا بردن راندمان و حداکثر استفاده از مساحت پنل، باید سلول ها به شکل مربع کنار هم قرار بگیرند تا بیشترین سطح پنل را پوشش دهند، اما از آنجا که تولید سیلیکون مونوکریستال، فرآیند بسیار هزینه بری است با صرف نظر از گوشه های ۹۰ درجه، مقدار پرتی کاهش می یابد در نتیجه شکل ظاهری سلول های مونوکریستال، معمولا به شکل مربعی با گوشه های زاویه دار است.

 

تفاوت پنل خورشیدی مونوکریستال و پلی کریستال

عملکرد پنل خورشیدی مونوکریستال و پلی کریستال در شرایط آب و هوایی متفاوت

خیلی افراد بر این باورند که پنل های خورشیدی در آب و هوای گرم بهتر عمل می کنند اما مساله این است که آنچه در عملکرد پنل های خورشیدی بسیار موثر است زاویه تابش و میزان تابش خورشید است.

پنل های مونوکریستال، در شرایط نور کم و در هوای ابری، بازدهی بالاتری نسبت به پلی کریستال ها دارند، در نتیجه در مکان هایی که تعداد روز های ابری بیشتر است استفاده از پنل های مونوکریستال توصیه می شود.

پنل های خورشیدی پلی کریستال، از نظر تحمل دما در مقایسه با پنل های مونوکریستال، تحمل دمایی کمتری دارند و در مکان های خیلی گرم بهتر است از پنل های پلی استفاده کنیم.

نتیجه‌گیری

پنل‌های خورشیدی به دو دسته مونوکریستال و پلی کریستال تقسیم می‌شوند. مونوکریستال‌ها به دلیل ساختار منظم کریستال‌های سیلیکونی دارای بازدهی بیشتری نسبت به پلی کریستال ها هستند. پنل های مونوکریستال در هوای ابری بازدهی بیشتری دارند و در عوض پنل های پلی کریستال تحمل دمایی بالاتری دارند.

برای مشاهده پنل خورشیدی پلی کریستال یا مونوکریستال شرکت ماناسازان، کلیک کنید.

3/5 - (2 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *