بهینه سازی مصرف انرژی, مقالات

تکنولوژی PERC و HALF CELL در پنل‌های خورشیدی

تکنولوژی PERC و HALF CELL در پنل‌های خورشیدی چیست؟ این سوالی است که ممکن است هنگام بررسی برای خرید پنل خورشیدی برای شما پیش آمده باشد.

یکی از مهم‌ترین پارامترهای یک پنل خورشیدی، راندمان یا بازدهی آن است که تولیدکنندگان پنل خورشیدی همواره در تلاش هستند تا آن را بهبود بخشند.

امروزه بازده پنل‌های خورشیدی بین 15 تا 25 درصد می‌باشد. هرچه بازده پنل خورشیدی بیشتر باشد، ابعاد پنل کوچکتر و در نتیجه مساحت مورد نیاز برای یک نیروگاه خورشیدی کمتر می‌شود.

افزایش بازده پنل خورشیدی

راهکارهای بسیاری برای افزایش راندمان پنل‌های خورشیدی وجود دارد که مهم‌ترین این راهکارها در زمینه کاهش تلفات توان در هر سلول و در یک صفحه خورشیدی است.

بخشی از تلفات در سلول و بخشی دیگر در مسیر انتقال انرژی از سلول به پنل خورشیدی رخ می‌دهد.

 تکنولوژی PERC تلفات سلولی و تکنولوژی HALF CELL تلفات را در مسیر انتقال انرژی کاهش می‌دهد.

تکنولوژی PERC

واژه PERC مخفف واژه Passivated Emitter and Rear Contact است و این تکنولوژی در سال 1989 اختراع شده است.

 

تا پیش از آن در یک سلول خورشیدی قدیمی، نور خورشید پس از برخورد به سلول خورشیدی، باعث آزاد شدن یک الکترون و تبدیل انرژی می‌شد، اما در این فرآیند، تعدادی از فوتون‌های برخوردکننده، توانایی آزاد کردن الکترون را نداشتند و بعد از عبور از کنار الکترون و برخورد با لایه پشتی سلول، باعث ایجاد حرارت در سلول خورشیدی می‌شدند.

در تکنولوژی PERC در قسمت پشت سلول‌ها، از یک لایه رفلکتور استفاده می‌شود و در صورتی که فوتون‌های نور خورشید در برخورد اول نتوانستند الکترون آزاد کنند، پس از برخورد با لایه انتهایی منعکس می‌شوند و در نتیجه، احتمال آزاد شدن الکترون افزایش می‌یابد.

این فرآیند باعث می‌شود تلفات سلول بسیار کاهش یابد و باعث افزایش راندمان پنل خورشیدی می‌شود.

تکنولوژی HALF CELL

همان‌طور که می‌دانیم هر پنل خورشیدی از تعداد زیادی سلول خورشیدی تشکیل شده است که برای افزایش توان با هم سری شده‌اند. حالا به تصویر زیر نگاه کنید، همان‌طور که در تصویر مشخص است، جریان الکتریکی برای خروج از پنل خورشیدی، باید از تمام مسیر طول پنل عبور کند.

 

 

مقاومت الکتریکی موجود در مسیر عبور جریان موجب به‌وجود آمدن تلفات در این مسیر می‌شود. در این تکنولوژی، پنل‌ها از وسط به دونیمه تقسیم شده و در هر قسمت، سلول‌ها دارای سیم‌کشی مجزا هستند و اتصال خروجی پنل در وسط قرار گرفته است. این باعث می‌شود تا مسیر عبور جریان نصف شود و تلفات تا حد زیادی کاهش یابد.

یکی دیگر از مزایای مهم تکنولوژی HALF CELL کاهش تلفات پنل خورشیدی در سایه است.

در پنل‌های قدیمی، اگر تمام سلول‌های یک ردیف در سایه قرار می‌گرفتند توان خروجی پنل صفر می‌شد اما در تکتولوژی HALF CELL توان خروجی نصف می‌گردد.

 

 

در فروشگاه خورشیدی ماناسازان، انواع پنل‌های خورشیدی مونوکریستال  با تکنولوژی PERC و HALF CELL موجود می باشد. جهت مشاوره می‌توانید از راه‌های زیر با ما در تماس باشید.

شماره ثابت : 02191035562  واتسپ: 09212389828

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *