اخبار

تامین مالی نیروگاه های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی

دوشنبه (۲۴ مهر) تفاهم‌نامه تامین مالی نیروگاه های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی در حضور محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا و غضنفری مدیرعامل صندوق توسعه ملی منعقد گردید.

همزمان با تصویب برنامه جامع احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط شورای اقتصاد، به منظور تامین مالی این نیروگاه‌ها، تفاهم نامه همکاری فی‌مابین محمود کمانی و میرمحمد صادقی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی به میزان ۵ میلیارد دلار امضاء و مبادله شد.

این تفاهم نامه با هدف تامین مالی پایدار برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی طی سه سال با اولویت تامین مالی پروژه‌های موضوع ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر منعقد شد.

محمود کمانی در مراسم آیین امضای تفاهم‌نامه «تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی» گفت: وجود ناترازی در صنعت برق و سوخت نیروگاه‌ها باعث شده که امکان توسعه نیروگاه فسیلی وجود نداشته باشد و نیروگاه‌های جدید به شکل برق تجدیدپذیر خواهد بود بنابراین ۸۳ درصد توسعه نیروگاه‌ها از محل تجدیدپذیر‌ها صورت خواهد گرفت البته برق نیروگاه تجدیدپذیر چه به شکل خورشیدی و یا بادی جزو ارزان‌ترین برق‌ها است که در آن نرخ سوخت فسیلی صفر است.

طی ۲۵ سال آینده قرار است یک دهم انرژی برق کشور از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین شود که در آن صورت ۸۰ میلیارد لیتر سوختی که در نیروگاه‌ها برای تولید برق سوزانده می‌شود به صورت سالانه صرفه‌جویی خواهد شد و ما این صرفه‌جویی سوختی را به شکل مازوت و سوخت ترکیبی ۴۵ سنت در نظر می‌گیریم که معادل ۱۵ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرفی خواهد شد و اگر بخواهیم ۳۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر با نیروگاه فسیلی ایجاد کنیم در واقع باید به این میزان سوخت فسیلی مصرف می‌کردیم.

با پیگیری معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه برق در دستور کار قرار بگیرد که شامل دو بخش است در بخش اول ۴۵۰۰ مگاوات با سرعت و با تسهیلات ۲ میلیارد دلاری ایجاد خواهد شد و در مرحله دوم ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق فاینانس احداث خواهد شد که در حال حاضر با حمایت صندوق توسعه ملی ایجاد ۴۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور کلید می‌خورد.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تأکید دارد که بازپرداخت تسهیلات به موقع برگردد گفت: قرار است از محل صرفه‌جویی ارزی ناشی از صرفه‌جویی انرژی این پرداخت‌ها صورت گیرد و برق تجدیدپذیر ۶.۹ سنت به ازای هر کیلوات ساعت و طی ۶ سال خریداری شود و در مصوبه جدید این نرخ ۷.۳ سنت و طی دوره ۵ ساله و به شکل ارزی خرید خواهد شد و تعهد دولت این است که مطالبات نیروگاه‌ها را در تحویل برق به موقع انجام دهند و از محل پرداختی دولت بتوانیم اقساط را به صندوق توسعه ملی برگردانیم.

بر اساس ماده ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ و همچنین لایحه برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ریزی شده تأمین برق از طریق نیروگاه تجدیدپذیر صورت گیرد که در مصرف سوخت هم صرفه‌جویی می‌شود.
یکی از موضوعات مورد اهمیت و شاید مهم‌ترین چالش موجود در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مسئله تامین مالی پایدار و قابل اطمینان با حداقل هزینه برای سرمایه گذاران این حوزه در کشور می‌باشد که امیدواریم با کمکی که صندوق توسعه ملی انجام می‌دهد این مشکل رفع شود.

سازمان ساتبا رقم ۵ میلیارد دلار با صندوق توسعه ملی تفاهم کرد که طبق این تفاهم‌نامه بیش ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از این طریق تامین مالی خواهد شد.

 

منبع خبر

3.5/5 - (4 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *