مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

طرحی نوآورانه و کاربردی هفت مدل توربین بادی

طبق اعلام انجمن بین المللی انرژی در هفته گذشته، برای اولین بار در جهان تولید منابع تجدیدپذیر تحتالشعاع منابع فسیلی قرارگرفت. در این میان انرژی بادی درصد زیادی از منابع انرژی های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داد و همین طور با وجود نوآوری‌های فناورانه اخیر در طراحی توربین بادی، این حوزه سریع ترین رشد را در زمینه انرژی پاک دارد. با تکنولوژی تصحیح شده امروزی، مهندسان دستگاه های جدیدی را ایجادکردند که کارآمد و برای پرندگان امن هستند. بعضی از توربین های انرژی بادی در شرایط عدم وزش باد انرژی تولید می کنند.

اولین توربین بادی گردبادی در جهان

اولین توربین بادی در جهان توسط آتسوشی شیمیزو به منظور استفاده بهینه از انرژی موجود، در طوفان های معمول، در ژاپن اختراع شد. او انرژی ذخیره شده در هر طوفان را معادل تولید توان برای 50 سال تخمین زد. توربین بادی اختراع شده توسط شیمیزو (توربین بادی محور عمودی با ژنراتور) به اندازه کافی قوی است که در مقابل طوفان تحمل داشته باشد. آزمون‌های زیادی با استفاده از مدل های مشابه نمونه اصلی، برای ژنراتور توربین باد در نظرگرفته شد و شیمیزو به منظور کمک به ساخت نمونه های عملی بزرگتر و امید به اینکه روزی انرژی حاصل از طوفان به شبکه برق برسد، با سرمایه گذارها ارتباط برقرار کرد.

توربین بادی-آبی هیبریدی

چگونه توربین بادی هنگامی که بادی وجود ندارد برق تولید می‌کند؟ توربین های معمول این قابلیت را ندارند، اما در یک پروژه جدید از مکس بوگل ، توربین های انرژی بادی پره ای، با تکنولوژی محرکه آبی، به عنوان اولین توربین آبی بادی هیبریدی جهانی بدل شد. پروژه در جزیره آلمانی سوابین-فرانکونین در ابتدا به صورت ترکیبی از چهار توربین با ظرفیت 13.6 مگاوات شروع به کار کرد. فاز اول وصل شدن به شبکه سراسری و فاز دوم رساندن نیروگاه هیدروالکتریک به ظرفیت 16 مگاوات خواهد بود که انتظار می رود این پروژه در سال 2018 تکمیل شود.

توربین های انرژی بادی شناور آکنده از هلیوم

اگرچه بسیاری از پروژه های بادی در زمین و در دریا نصب می شوند، برخی نوآوری ها، توربین های انرژی بادی را در ارتفاع بلند در آسمان، جایی که سرعت باد زیاد است، قرار می دهند. اولین توربین بادی هوابرد در سال 2014 در منطقه ای درآلاسکا به هوا فرستاده شد. شبیه به یک بالون هوایی بزرگ که با هلیوم در هوا نگه داشته شده است. توربین هوابرد شناور توسط شرکت MIT در ارتفاع 1000 فوت طراحی و ساخته شد که جریان باد را با قدرت حدود 5 تا 8 برابر توربین در سطح زمین می گیرد. تجربه 18 ماهه منجر به تولید انرژی برای 12 خانوار شد. به دلیل قرارگیری در ارتفاع بلند، این سیستم ها قابلیت ارسال سیگنال های وای فای را دارند.

توربین بادی گردابی بدون پره

در هر برج دسته ای از دیسک های سرامیکی حاوی پیزوالکتریک وجوددارد. بین دیسک های سرامیکی الکترودها هستند. الکترودها با یکدیگر در ارتباطند. کابلی الکترودهای زوج و کابلی دیگر الکترودهای فرد را به هم مرتبط می¬سازد. زمانی که باد قطب ها را به نوسان در می آورد، دسته دیسک های پیزوالکتریک در هم فشرده شده و باعث تولید انرژی میشوند.

توربین های بادی ذره بینی

محققان ژاپنی راهی ساده به منظور تولید توربین های بادی کشف کردند که سه برابر توربین¬های عادی کارآمد هستند. با قرار دادن تجهیزاتی عدسی شکل در اطراف پره های توربین، ادعا کردند که انرژی بادی نسبت به نوع هسته ای ارزان تر می شود.

توربین های محور عمودی

این توربین ها دارای ارتفاع30 فوت و پهنای4 فوت هستند که برای محدودیت های شهری با این ارتفاع طراحی شده اند. به سبب طراحی توربین با محور عمودی، سطوح صدا 6 دسی بل بالاتر از محدوده مجاز مورد آزمایش قرارگرفت. همچنین این توربین‌ها قابلیت تولید 2000 کیلووات ساعت در سال با سرعت باد میانگین 11 مایل بر ساعت را دارند.

توربین های بادی با صدای کم

آیا فکر نمی کنید که توربین های بادی سه پره ای عظیم الجثه صدای زیادی تولید می کنند؟ انجمن انرژی استرالیا راه حلی برای این موضوع در نظر گرفته است. توربین The Eco Whisper Wind Turbine به عنوان اختراعی با ظرفیت تولید 20 کیلووات در نظرگرفته شده است. اما این کمپانی بر این مدعاست که توربین تولیدی بدون صدا و کارآمد است.

گروه مطالعات انرژی کارمایه( گردآورنده: محمدعلی قیدی)

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “طرحی نوآورانه و کاربردی هفت مدل توربین بادی

  1. mohsen گفت:

    جالب بود.

    1. مدیر گفت:

      سلام،متشکرم

  2. حسین گفت:

    از مطالب بهره بردم؛ متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *