مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

اولین مزرعه انرژی بادی فراساحلی مجهز به توربین بادی با طول 73 متر

آمریکا مصرف‌کننده‌ی مقدار زیادی انرژی است. بر اساس مستندات، این مقدار به 18درصد انرژی مصرفی کل جهان می‌رسد و با توجه به افزایش میزان تقاضا به طور پیوسته بیشتر نیز می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم بخش وسیعی از انرژی مصرفی در کشورهای مختلف از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود؛ منبع غیر‌قابل بازگشتی که سالانه مقادیر بسیار زیادی از گاز کربن‌دی‌اکسید را وارد هوا می‌کند. از همین‌رو مزرعه‌های انرژی بادی، به عنوان جایگزینی مناسب و امیدبخش برای تولید انرژی(به ویژه تولید برق) مورد توجه صنعتگران و تولیدکنندگان کشورهای مختلف قرار می‌گیرند.
در این میان، توربین‌های بادی فراساحلی به دلایل مختلفی از قبیل قدرت و پیوستگی بیشتر جریان باد اقیانوسی و نیز وجود امکان نصب توربین‌هایی با اندازه‌های بزرگتر، دارای توان خروجی بالاتری هستند. برق تولیدی این نیروگاه‌ها توسط کابل‌های دفن شده در کف اقیانوس به ایستگاه‌های ساحلی و سپس به شبکه‌های توزیع برق منتقل می‌شود.
آمریکا به عنوان کشوری پیشتاز در عرصه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، از آخرین پروژه‌ی بادی خود که بزرگترین پروژه‌ در زمینه‌‌ مزرعه توربین‌های بادی فراساحلی محسوب می‌شود رونمایی کرد.
در این پروژه، جنرال الکتریک و دیپ واتر ویند با همکاری یکدیگر، از 5 توربین بادی غول‌آسا در اولین مزرعه‌ انرژی بادی فراساحلی آمریکا با نام بلاک آیلند واقع در اقیانوس اطلس بهره‌برداری می‌کنند.
این نیروگاه از 12دسامبر با 5 توربین با ارتفاع هر برج حدود 100 متر شروع به تولید برق در شبکه‌ی نیوانگلند کرده‌است. هر توربین شامل۳ پره به طول ۷۳ متر(معادل 2برابر طول مجسمه‌ی آزادی!) با وزن کلی ۲۴ تن، در ماه آگوست در 48 کیلومتری جزایر رود نصب شده‌است. ظرفیت نامی این نیروگاه 30 مگاوات می‌باشد که انتظار می‌رود بتواند سالیانه میزان 125.000 مگاوات ساعت انرژی الکتریکی(معادل برق مورد نیاز تمام خانه‌های بلاک آیلند) را تولید کند که باعث حذف 40.000 تن گاز گلخانه‌ای در هر سال می‌شود. پره‌های به کار برده شده در این توربین‌ها توسط تریلرهای غول‌آسا از دانمارک تا آمریکا حمل می‌شوند.
ناسل‌های فرانسوی طی فرسنگ‌ها راه دریایی با کشتی به محل نصب و راه‌اندازی می‌رسند.
پتانسیل بهره‌برداری از نیروگاه‌های فراساحلی در آمریکا بسیار وسیع است، به طوری‌که اگر از تمام فضای موجود اقیانوسی آمریکا برای ساخت توربین‌ بادی استفاده شود، امکانات لازم برای تولید حدود 4000 گیگاوات انرژی در سال فراهم خواهد شد که معادل 4برابر تولید سالانه‌ی انرژی جهان خواهد بود.
هر توربین در طول عمر خود می‌تواند 6 مگاوات انرژی(معادل برق مصرفی 5000 خانه) تولید کند و به ازای تولید انرژی برابر با سوخت‌های فسیلی، میزان 21.000 تن دی‌اکسیدکربن کمتری را وارد چرخه‌ زیست محیطی می‌کند.

گروه مطالعات انرژی کارمایه( گردآورنده: شبنم محرابی)
منبع: سایت BUSINESS INSIDER

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “اولین مزرعه انرژی بادی فراساحلی مجهز به توربین بادی با طول 73 متر

  1. mohsen گفت:

    جالب بود.

    1. مدیر گفت:

      سلام و سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *