اخبار

امضای اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی از محل ماده 12

امضای اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی از محل ماده 12

امضای اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی از محل ماده 12 به ظرفیت 100 مگاوات در سازمان ساتبا انجام گردید.

در راستای اهداف ۴ ساله دولت سیزدهم و وزارت نیرو در خصوص احداث و بهره‌برداری ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی در دستور کار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) قرار گرفت.

به همین منظور نیز ساتبا نیز تاکنون سه مناقصه به مجموع بالغ بر ۱۸۵۰ مگاوات برگزار و برندگان آن را اعلام کرد. همچنین مناقصه چهارم نیز از محل باقی مانده ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مرحله دریافت پاکات می‌باشد و مراسم بازگشایی پاکات این مناقصه ۲۷ تیرماه برگزار خواهد شد.

در پی تلاش‌های ساتبا جهت تامین برق پایدار و پاک در کشور امروز اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی ساختگاه سامعی استان یزد از محل ماده ۱۲ به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات با حضور محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو و جمعی از معاونین و مدیران مربوطه در محل ساتبا امضا و مبادله شد.

محمود کمانی گفت: امیدوار هستیم با همتی که این شرکت دارد به موقع نیروگاه را احداث و به شبکه برق متصل شود.

وی افزود: به منظور رفع دغدغه سرمایه گذاران برای بازپرداخت اصل سود آن‌ها توسط دولت، اخیرا با تصویب هیات وزیران، امکان صدور ضمانتنامه بازپرداخت از طریق سامانه جامع مدیریت تضامین دولت برای متقاضیان احداث نیروگاه تجدپذیر از محل ماده ۱۲ فراهم گردید و با ایجاد فضای حمایتی برای سرمایه گذاران شرایط را جهت احداث نیروگاه خورشیدی تسهیل شده است.

طاهر زاده گفت: برنامه ریزی شده این نیروگاه با مساحت ۲۰۰ هکتار در شهرستان اشکذر اجرایی شود، همچنین لازم به ذکر است که این نیروگاه به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در استان یزد محسوب می‌شود.

وی افزود: میزان سرمایه گذاری آن حدود ۶۰ میلیون یورو برآورد می‌شود و هدف از احداث نیروگاه این است که پایداری شبکه را افزایش دهیم.

طاهر زاده بیان کرد: پیش بینی می‌شود نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی شرکت چادر ملو ضمن تولید سالیانه بالغ بر ۱۹۰ میلیون کیلووات ساعت برق که به ویژه در فصل پیک مصرف برق کمک شایانی به مدیریت شبکه برق خواهد کرد و سالیانه از مصرف بالغ بر ۵۵ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی و انتشار ۱۱۵ هزار تن گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری نموده و باعث صرفه جویی ۴۵ هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.

 

منبع خبر

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *