مقالات

کاربردهای پنل خورشیدی در ساختمان

كاربردهاي ژنل خورشيدي در ساختمان

احتمالا این روزها اسم پنل خورشیدی زیاد به گوشتان می‌خورد. پنل خورشیدی کاربردهای زیادی دارد که برخی از این کاربردها در ایران قابل مشاهده است و برخی از آن‌ها هنوز در ایران مرسوم نشده است. در این مقاله به کاربردهای مختلف پنل های‌ خورشیدی در ساختمان اشاره می‌شود. کاربردهایی که شاید تا به حال در مورد آن نشنیده باشید. همراه ما باشید و با دانستن فایده‌های جذاب پنل‌های خورشیدی شگفت‌زده شوید!

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مجموعه‌ای از سلول‌های خورشیدی است. سلول‌های خورشیدی از ورق‌های نیمه هادی تشکیل می‌شوند و انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کنند. سلول‌های خورشیدی توان‌ها و ابعاد مختلف دارند که بسته به نوع استفاده‌ای که از آن‌ها می‌شود، این پارامترها متفاوت است.

پنل خورشیدی چیست؟

پنل‌های خورشیدی یکی از روش‌های استفاده از انرژی پاک هستند و تاثیرهای مثبت بر محیط زیست دارند. اقبال به استفاده از پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان می‌تواند از بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی آینده کره زمین پیشگیری کند.

کاربردهای پنل خورشیدی در ساختمان

پنل‌خورشیدی فایده‌های بسیاری در جهت رفاه حال ساکنان آپارتمان یا ساختمانی دارد که روی بام آن‌ پنل خورشیدی نصب شده است. بسیاری از وسایل رفاهی را که با انرژی‌های هزینه‌بر قابل استفاده هستند، می‌توان با انرژی خورشیدی راه‌اندازی کرد. از کاربردهای پنل‌های خورشیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد پنل خورشیدی در تامین برق و روشنایی ساختمان

پس از تبدیل شدن انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی یا برق، باید این برق قابل مصرف در ساختمان باشد. یک اینورتر این کار را برایتان انجام می‌دهد. اینورتر در واقع برق به دست امده از انرژی خورشیدی را به برق AC تبدیل می‌کند که می‌توان از آن برای روشن کردن ساختمان یا وسایل برقی درون ساختمان استفاده کرد.

کاربرد پنل خورشیدی در تامین برق و روشنایی ساختمان

با استفاده از پنل خورشیدی می‌توان انرژی خورشیدی را در روز ذخیره کرد و این انرژی را در شب برای روشنایی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. برای استفاده از انرژی خورشیدی در زمان شب یا در زمان‌هایی که خورشید در آسمان وجود ندارد، جای نگرانی نیست. انرژی خورشیدی دریافت شده از پنل‌های خورشیدی در روزهای آفتابی قابل ذخیره در باتری‌ها برای استفاده در زمان‌های دیگر است.

کاربرد پنل‌های خورشیدی در گرم کردن ساختمان

سلول‌های خورشیدی می‌توانند آب گرم ساختمان را تامین کنند. روش کار به این صورت است که لوله‌های آب روی سقف نصب می‌شوند. این لوله‌ها پس از گرم شدن، آب را به یخش‌های مختلف ساختمان پمپاژ می‌کنند. می‌توان برق مورد نیاز برای پمپی که آب گرم را به درون ساختمان پمپاژ می‌کند، از پنل خورشیدی تامین کرد. در این صورت نیازی به پرداخت هزینه برای برق پمپ نیست.

كاربردهاي پنل خورشيدي

در صورت استفاده از پنل خورشیدی برای گرم کردن آب ساختمان به جای استفاده از آبگرمکن یا پکیج برای گرم کردن آب مورد نیاز ساختمان، میزان بسیار زیادی در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

کاربرد پنل خورشیدی در سیستم‌های تهویه

می‌توان پنل‌های خورشیدی را برای تامین انرژی سیستم‌های تهویه کل ساختمان مورد استفاده قرار داد. بخش‌های مختلفی از ساختمان مانند سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه نیاز به سیستم‌های تهویه هوا دارند. این سیستم‌های تهویه می‌تواند هزینه‌های هنگفت برق را به شما تحمیل کند که استفاده از پنل‌های خورشیدی از چنین هزینه کردن‌هایی جلوگیری می‌کند.

کاربرد پنل‌های خورشیدی در گرم کردن آب استخر

ساختمان‌هایی که دارای استخر هستند باید برای گرم کردن آب استخر انرژی بسیاری در نظر بگیرند و هزینه‌های هنگفتی پرداخت کنند. پنل خورشیدی می‌تواند با انرژی خورشیدی آب استخر شما را گرم کند. در این کاربرد پنل‌های خورشیدی، آب گرم از صفحات گرمایشی نصب شده روی پشت بام به سمت استخر ساختمان جاری می‌شود.

کاربرد پنل‌های خورشیدی در گرم کردن آب استخر

با استفاده از پنل خورشیدی برای گرم کردن آب استخر دیگر نگران هزینه‌ها نیستید و می توانید با خیال راحت در استخر شنا کنید و ذهنتان را از دغدغه‌های این چنینی پاک کنید.

سخن آخر

انرژی خورشیدی انرژی پاکی است که برای نجات کره زمین از آلاینده‌ها و سوخت‌های فسیلی باید به سمت استفاده از آن حرکت کنیم. یکی از مصداق‌های استفاده از انرژی خورشیدی، به کارگیری پنل‌های خورشیدی است. این پنل‌ها می‌توانند انرژی‌های مختلف ساختمان شما را تامین کنند. با استفاده از پنل خورشیدی می‌توان تا حد زیادی در مصرف انرژی‌های دیگر مانند برق و گاز صرفه‌جویی کرد.

با استفاده از پنل‌های خورشیدی با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم در مصرف انرژی و هزینه‌های آن صرفه‌جویی می‌کنید و هم وظیفه انسانی خود را در حفط محیط زیست و کمک به سلامت کره زمین به جا می‌آورید.

باعث خوشحالی است که پنل ‌های خورشیدی ماناسازان با تنوع بالا می‌توانند شما را برای رقم زدن تجربه‌ای نو یاری کنند.

1/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *