مقالات, بهینه سازی مصرف انرژی

تاسیسات ساختمان؛ کاربرد سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع

اگر چه از نظر تئوری می توان هر سیستم تهویه مطبوع را برای هر ساختمانی استفاده کرد ولی در عمل به دلیل وجود عواملی چون هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری، محدودیت های فضا و مکان، طرح معماری، موقعیت محل ساختمان و ارزیابی و تجربه مهندسی طراح، تعداد سیستم تهویه مطبوع مناسب برای هر ساختمان محدود خواهد بود.

تهویه مطبوع در ساختمان های مسکونی

محل موتورخانه در این سیستم ها می بایست از اتاق خواب فاصله داشته باشد. کنترل رطوبت محیط در سیستم هوایی که هزینه اولیه آن بیشتر از فیلترهای عادی (قابل تعویض) می باشد، در دراز مدت اقتصادی تر است. سیستم پکیج در ساختمان های مسکونی می تواند برای هر واحد به طور مستقل استفاده شود که آب داغ مورد نیاز کویل گرمایی آن از موتورخانه مرکزی تأمین می شود و هرکدام نیز خود مستقلاً دارای سیستم برودتی می باشند. سیستم پمپ حرارتی نیز برای آپارتمان های کوچک مناسب است. در ساختمان های بلند معمولاً سیستم های پکیج مناسب نمی باشند. در این ساختمان ها استفاده از سیستم های آبی مرکزی مانند فن کویل مناسب تر است. همچنین سیستم های4لوله ای در این ساختمان ها بهتر از سیستم های 2لوله ای است. چراکه همزمان سرما و گرما باهم تأمین می شود

سالن غذاخوری

در سالن های غذاخوری به دلیل زیاد بودن حرارت نهان معمولاً از سیستم فن کویل استفاده نمی شود و استفاده از سیستم کانال هوا مناسب تر است. هوای آشپزخانه باید بخوبی تخلیه و تعویض شود تا حرارت تجهیزات داخلی آن خارج شود. این امر ضمن کمک به سیستم سرمایش، بوی نامطبوع را نیز از محیط خارج می نماید. برای حذف بو در سالن غذاخوری رستوران باید از فیلترهای کربن اکتیو و یا ایرواشر یا اوزونیتور استفاده کرد. هوای آشپزخانه، توالت، رختکن و سایر محل هایی که بو تولید می کنند نباید به سیستم تهویه بازگشت داده شود.

کتابخانه

برای تهویه کتابخانه بهتر است از سیستم هوایی استفاده کرد. سیستم های آبی بدلیل آنکه ممکن است در اثر نشت کردن آب یا تشعشع حرارت به کتاب ها و اسناد آسیب برسانند، چندان مورد اعتماد نیستند. گرد و خاک و مواد شیمیایی موجود در هوا باعث خرابی و پوسیدگی کتاب ها می شوند. چراکه این مواد تولید اکسیدهای ازت و دی اکسید سولفور و نیز ایجاد ازن می کنند. فیلتر کردن هوا توسط فیلترهای الکتروستاتیک بدلیل ایجاد ازن مناسب نمی باشد. سابقاً با فیلترهای اسپری آب هوا را تمیز می کردند ولی چون دی اکسید سولفور با آب ایجاد اسید سولفوریک می کند. لذا این روش منسوخ شده و امروزه از فیلترهای کانیستر برای حذف دی اکسید سولفور استفاده می کنند.

مسجد، سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر

مساجد، سالن تئاتر و سینما، سالن اجتماعات و آمفی تئاتر معمولاً در ساعات معینی از هفته مورد استفاده قرار می گیرند و در تمام روز به تهویه نیاز ندارند و تنها در همان ساعات پر از جمعیت هستند. همچنین دارای سقف های بلندند و تعداد جمعیت معمولاً از طریق تعداد صندلی ها مشخص می شود. اگر تعداد صندلی ها نیز مشخص نباشد تراکم از طریق سرانه های درنظر گرفته شده برای افراد یعنی برای هر نفر در حدود 1/1مترمربع درنظر می گیرند. در این مکان ها تأمین هوای تازه بخش بزرگی از بار گرمایی و سرمایی را به خود اختصاص می دهد. اماکن عمومی باید با سیستم هوایی تهویه گردند، زیرا تأمین هوای تازه در آن ها زیاد است و باز سرمایی نیز در حد بالایی است. سیستم هواساز برای هر قسمت به طور مجزا و یا سیستم چند منطقه ای دو کاناله کاربرد مفیدی دارد. هوای این اماکن باید فیلتر گردد. اگر سیگار کشیدن مجاز باشد باید فیلتر با راندمان 80% و بیشتر باید به کار رود و اگر سیگار کشیدن ممنوع باشد فیلتر با راندمان 30-35% کافیست. سیستم توزیع هوا در این اماکن باید به صورتی باشد که کانال های رفت در بالا و کانال های برگشت در پائین، روی دیوارها و نزدیک به زمین باشد تا توزیع هوا بهتر صورت پذیرد و تلاطم هوا حداقل باشد.

خوابگاه ها و مهمان سراها

این اماکن دارای دارای اتاق ها و سرویس بهداشتی در یک یا چند طبقه هستند. همچنین دارای تأسیسات جنبی مثل انبار، دفتر، آمفی تئاتر یا سالن جشن می باشند که از لحاظ تهویه از رده بالاتری از اهمیت برخورداند چراکه تجمع بار حرارتی و گاهی بو در این نقاط بیش از سایر نقاط خوابگاه می باشد. جریان هوا در اتاق می بایست ابداً محسوس نباشد و صدا نیز باید در حد پائینی باشد. بیشترین سیستم مورد استفاده در هتل ها و خوابگاه ها فن کویل است و محل مناسب نصب آن در بالای راهرو ورودی می باشد. معمولاً از فن کویل سقفی استفاده می شود ولی گاهی نوع دیواری آن زیر پنجره های خارجی نصب می شوند.

ساختمان های اداری

روش اقتصادی در ساختمان های متوسط اداری استفاده از یک هیت پمپ آب به آب است که در هر طبقه در ساختمان نصب می گردد. همچنین به جای این سیستم می توان از یک پکیج استفاده نمود که بوسیله کانال کشی دفاتر را تغذیه می کند. برای ساختمان ها اداری بزرگ نیز می توان از فن کویل ها استفاده نمود..

گروه مطالعات شرکت ماناسازان سدید

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *