مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

حداکثر توان پنل خورشیدی چقدر است؟

حداکثر توان پنل خورشید

حداکثر توان پنل خورشیدی بر اساس میزان توان DC (جریان مستقیم) و بر اساس توان تولید شده در شرایط آزمایشگاهی رتبه‌بندی می‌شود. خروجی پنل خورشیدی بر حسب واحد وات (W) است و نشان‌دهنده توان تولید شده تحت شرایط نور خورشید مناسب و دمای ایده‌آل است. برای پی بردن به نهایت این توان با ماناسازان همراه باشید و پنل‌های خورشیدی را بهتر بشناسید.

پنل خورشیدی با بیشترین توان را انتخاب کنید

اکثر پنل‌های خورشیدی خانگی موجود در بازار معمولا دارای توان خروجی از 250 تا 400 وات هستند. اگر در جایی زندگی می‌کنید که حداقل 5 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کنید، به این صورت می‌توانید خروجی پنل خورشیدی خود را محاسبه کنید:

5 ساعت در 290 وات (وات نمونه یک پنل خورشیدی مناسب) = تولید حدود 500 – 550 کیلووات ساعت انرژی در سال

استاندارد توان خروجی (وات) پنل های خورشیدی چقدر است؟

پنل‌های خورشیدی مورد استفاده در خانه‌ها معمولا دارای توان خروجی بین 250 تا 400 وات برق DC در هر ماژول هستند. دلیل افزایش توان وات پنل‌های خورشیدی، بهبود راندمان پنل‌های خورشیدی است. راندمان بالاتر به معنی تولید الکتریسیته بیشتر اما با مقدار پنل کمتر است.

پنل‌های خورشیدی با راندمان بالاتر به ویژه اگر به دنبال نصب یک سیستم برق خورشیدی مسکونی در خانه هستید اما فضای سقف محدودی دارید، بسیار مناسب است.

قیمت و خرید انواع پنل های خورشیدی با توان های مختلف از ماناسازان

 

عوامل تاثیرگذار بر حداکثر توان پنل خورشیدی چیست؟

قبل از محاسبه میزان انرژی که یک پنل خورشیدی می‌تواند تولید کند، مهم است که دو عامل کلیدی که بر حداکثر توان پنل خورشیدی تاثیرگذار است، بشناسید. این عوامل عبارت هستند از:

  • کارایی سلول خورشیدی
  • اندازه پنل خورشیدی

کارایی پنل خورشیدی

امروزه بیشتر سلول‌های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون است که می‌توانند حدود 20 درصد از نور خورشیدی را که به آن‌ها برخورد می‌کند، به انرژی الکتریسیته قابل استفاده تبدیل کنند.

اندازه پنل خورشیدی

پنل‌های خورشیدی را معمولا به دو گروه تقسیم می‌کنند:

  • پنل‌های خورشیدی 60 سلولی
  • پنل‌های خورشیدی 72 سلولی.

معمولاً پنل های خورشیدی 60 سلولی حدود 160 سانتی‌متر طول و 100 سانتی‌متر عرض دارند و خروجی حدود 270 تا 300 وات ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر، پنل های خورشیدی 72 سلولی که دارای اندازه بزرگتری هستند و یک ردیف سلول خورشیدی بیشتر دارند. این ردیف اضافی از سلول‌های خورشیدی، سبب تولید «حداکثر توان پنل خورشیدی» در حدود350 وات می‌شود.

تاثیرات عوامل محیطی بر حداکثر توان پنل خورشیدی چیست؟

کارایی پنل خورشیدی و تعداد یا اندازه سلول‌های خورشیدی در پنل‌ها به شکل مستقیم بر توان نامی پنل خورشیدی تأثیر می گذارند. اما در دنیای واقعی، چندین عامل دیگر وجود دارد که بر میزان توان یک پنل تأثیرگذار است که در ادامه به این عوامل خواهیم پرداخت.

سایه

سایه افتادن روی پنل‌های خورشیدی منجر به کاهش حداکثر توان پنل خورشیدی می‌شود.

جهت پنل‌ها

جهت پنل‌های خورشیدی نیز بر توان پنل تأثیر گذار است. باید بدانید که در حالت ایده‌آل، پنل حتما به طور مستقیم به سمت خورشید جهت می‌گیرند.

ساعات روشنایی

ساعات روشنایی صرفاً به مدت زمانی در روز (یا سال) اشاره دارد که پنل‌های شما در معرض روشنایی و نور خورشید قرار می‌گیرد و کاملا مشخص است که هرچه ساعات آفتاب بیشتر باشد، خروجی واقعی شما نیز بیشتر خواهد بود.

خاک

پنل‌های خورشیدی پوشیده از خاک و یا اجسامی مانند برگ، کاهش توان خروجی را رقم می‌زنند؛ زیرا نور خورشید از برخورد با پنل جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل تمیز کردن پنل‌های خورشیدی اهمیت بالایی دارد.

اندازه و کمیت چگونه بر خروجی تأثیر می گذارد؟

حداکثر توان پنل خورشیدی به خودی خود نشانگری خوب و کامل از کیفیت و عملکرد خوب پنل نیست. امتیاز توان خروجی بالای برخی از پنل‌ها بیشتر ناشی از اندازه فیزیکی بزرگتر آن‌ها است تا راندمان بالاتر یا برتری تکنولوژیکی آن‌ها.

به عنوان مثال، اگر دو پنل خورشیدی هر دو دارای راندمان 15 درصدی باشند، اما یکی دارای توان خروجی 250 وات و دیگری 300 وات باشد، به این معنی است که پنل 300 وات از نظر فیزیکی حدود 20 درصد بزرگتر از پنل است.

پنل‌های خورشیدی

نوع پنل چه تاثیری بر توان خروجی آن دارد؟

حداکثر توان پنل خورشیدی رابطه مسقیمی با نوع پنل خورشیدی دارد که آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

پنل های خورشیدی مونوکرستال

این پنل‌ها از گران‌ترین و کارآمدترین پنل‌های موجود در بازار هستند که دارای سلول‌ها حاوی سیلیکون خالص هست و در حین ساخت، تحت یک فرآیند پیچیده به شکل ویفرهای تقریباً نیمه شفاف در می‌آیند و سپس بریده می‌شوند.

پنل های خورشیدی پلی کریستالی

این پنل‌ها از سلول‌های پلی کریستالی متعدد تشکیل شده‌اند و کارآمدی پایینی دارند، اما مقرون به صرفه‌تر هستند. سلول‌ها به‌صورت متفاوتی ساخته می‌شوند و سپس به صورت برش‌های بسیار نازک برش داده می‌شود تا در پنل قرار بگیرند

پنل های خورشیدی آمورف

این نوع از پنل از سلول‌های کریستالی نیستند، بلکه لایه نازکی از سیلیکون هستند که روی یک ماده پایه مانند شیشه یا فلز به شکلی محکم قرار گرفته است. این پنل‌ها کم هزینه‌ترین نوع پنل هستند اما انرژی الکتریکی بسیار کمتری نیز تولید می‌کنند.

به عبارت دیگر، برای دست‌یابی به توان خروجی برابر با پنل‌های دیگر، به نصب تعداد بیشتری از پنل آمورف نیزا دارید. در غیر این صورت انرژی کافی تولید نخواهند شد.

مزیت واقعی پنل‌های خورشیدی آمورف این است که می‌توان این پنل را به شکل ورقه‌های بلندی تبدیل و استفاده کرد، به طوری که بتوانند تمام سقف‌ یک خانه را کاملا بپوشاند.

جمع‌بندی

«حداکثر توان پنل خورشیدی» به عوامل زیادی بستگی دارد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد؛ عواملی مانند کارایی پنل خورشیدی و اندازه پنل خورشیدی. هم‌چنین عوامل محیطی مانند: خاک، جهت و جایگاه پنل، سایه، ساعات روشنایی و ابری بودن هوا تاثیر زیادی روی حداکثر توان پنل خورشیدی دارند.

از دیگر عوامل موثر در میزان توان پنل خورشیدی نوع پنل و توان خروجی آن است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سیستم‌های خورشیدی ماناسازان، انواع پنل های خورشیدی مورد نیازتان را تهیه کنید. در فروشگاه ماناسازان علاوه بر پنل‌های خورشیدی می‌توانید سایر تجهیزات لازم برای راه‌اندازی و تجهیز سیستم‌های خورشیدی مانند باتری خورشیدی، اینورتر، شارژ کنترلر و سایر وسایل لازم را تهیه نمائید.

هم‌چنین شرکت ماناسازان خدمات زمنیه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های خورشیدی را به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید صفر تا صد راه‌اندازی سیستم مورد نظرتان را به ما بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *