مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

راهنمای خرید پمپ خورشیدی

خرید پمپ خورشیدی

چقدر با پمپ های خورشیدی آشنایی دارید؟ انتخاب یک پمپ خورشیدی با کیفیت چه تاثیری بر استفاده از انرژی خورشیدی دارد؟ پمپ های خورشیدی چه عملکردی در سیستم تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی ایفا می‌کنند؟ با شناخت دقیق پمپ های خورشیدی به عنوان یکی از اجزای سیستم تبدیل انرژی خورشیدی، می‌توانید پاسخ این سوالات را بگیرید و بتوانید تجربه خوبی را در استفاده از انرژی پاک خورشیدی به دست آورید. در این مقاله، پمپ های خوشیدی مورد معرفی قرار می‌گیرند. در این مقاله به نکاتی در مورد خرید پمپ خورشیدی اشاره می‌شود و ویژگی‌هایی مانند کیفیت، دوام و قیمت پمپ خورشیدی مورد اشاره قرار می‌گیرند. هم‌چنین با طرز کار پمپ آب خورشیدی و مزایای استفاده از پمپ های خورشیدی آشنا می‌شوید. پس با ماناسازان همراه باشید.

پمپ خورشیدی چیست؟

پمپ خورشیدی نوعی پمپ است که با انرژی الکتریسیته تولید شده به وسیله پنل‌های خورشیدی یا انرژی حرارتی به دست آمده از نور خورشید، کار می‌کند. پس پمپ‌های خورشیدی برای کار کردن نیازی به انرژی‌های دیگر ندارند و فقط به انرژی خورشیدی وابسته هستند. این نوع پمپ‌ها اجزای زیر را در بر می‌گیرند:

  • مخزن ذخیره آب
  • کابل‌های برق
  • جعبه فیوز/ قطع‌کننده
  • پمپ آب DC
  • کنترل‌کننده شارژ خورشیدی یا MPPT
  • آرایه پنل خورشیدی

پمپ‌های آب خورشیدی دارای کارایی بهتری هستند. این پمپ‌ها هزینه‌های نگهداری و نصب کمتری را روی دستتان می‌گذارند! پمپ‌های خورشیدی در مقایسه با پمپ‌های موتورهای IC، دارای اثرات زیست‌محیطی کمتری هستند. پمپ‌های خورشیدی، فناوری لذت‌بخشی را در اختیارتان قرار می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید مناطق دورافتاده از نظر زیست‌محیطی و اجتماعی را تامین انرژی کنید.

پمپ آب خورشیدی می‌تواند آب را به مناطقی که خطوط برق به آن‌جا دسترسی ندارند، انتقال دهد. این پمپ‌ها معمولا در هوادهی، تصفیه حوضچه‌ها، تصفیه آکواریوم و پمپ‌های چاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: « سلول های خورشیدی شفاف روی پنجره های خانه »

مزایای استفاده از پمپ خورشیدی

پمپ های خورشیدی در چه مناطقی استفاده می‌شوند؟

سوال دیگری که ممکن است برای خرید پمپ ‌های خورشیدی مطرح ‌شود، این است که این پمپ‌ها در چه مناطقی کاربرد دارند و استفاده از آن‌ها، منافع بیشتری دارد. پمپ‌های خورشیدی در مناطقی که شبکه برق در دسترس نیست و هم‌چنین در مناطقی که منابع جایگزین انرژی به ویژه نیروی باد، نمی‌توانند قدرت کافی را تامین می‌کنند.

انواع پمپ خورشیدی

پمپ های آب خورشیدی دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نوع سیستم خورشیدی‌تان می توانید بهترین پمپ را انتخاب کنید و از مرایای آن بهره ببرید. برخی از رایج‌ترین انواع پمپ های خورشیدی عبارت هستند از:

  • پمپ خورشیدی سانتریفیوژی
  • روتور پیچشی یا مونو
  • دیافراگمی یا پیستونی

اما هر کدام ار این پمپ‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ پمپ‌های خورشیدی مونو یا روتورهای پیچشی را می‌توان ساده‌ترین و قوی‌ترین پمپ آب خورشیدی در نظر گرفت. این نوع پمپ ها دارای تنها یک قسمت چرخنده هستند و با استفاده از این پمپ می توانید 6 تا 20 متر مکعب آب را از اعماق زیاد و متوسط پمپاژ کنید.

پمپ‌های خورشیدی سانتریفیوژی می‌توانند آب را در مقادیر زیاد از عمق کم تا متوسط پمپاژ نمایند. پمپ‌های خورشیدی پیستونی دارای قطعات متحرک زیادی هستند و پیچیدگی بیشتری دارند. نکته‌ای که در مورد آب پمپاژ شده با پمپ‌ های آب خورشیدی پیستونی وجود دارد، این است که کیفیت این آب تحت تاثیر روغن موتور ریخته شده درون پمپ قرار می‌گیرد. از این پمپ‌ها می‌توانید آب را از عمق تا 150 متری پمپاژ کنید.

طرز کار پمپ آب خورشیدی

یک پمپ خورشیدی بر اساس اصول فوتوولتائیک کار می‌کند. در حین انجام وظیفه پمپ‌های خورشیدی، سیستم فوتوولتائیک یا PV، انرژی خورشیدی تابیده شده را جذب می‌کند و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌نماید. این انرژی تولیدی، کل سیستم را تامین می‌کند. اما طرز کار پمپ آب خورشیدی در این میان به چه صورت است؟

طرز کار پمپ آب خورشیدی به این صورت است که ابتدا پنل‌های خورشیدی، انرژی را از نور خورشید دریافت می‌کنند. باتری یا موتور مرتبط به این پنل‌ها، جریان‌های AC یا DC را کنترل می‌کنند. کنترلر نیز از این سیستم برای تنظیم سرعت و نیروی خروجی استفاده می‌کند. دیاگرام عملکرد پمپ خورشیدی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید. حالا نوبت به معرفی مزایای استفاده از پمپ آب خورشیدی می‌رسد. با این مزایا در بخش بعدی آشنا می‌شوید.

دیاگرام پمپ خورشیدی برای طرز کار پمپ خورشیدی

بیشتر بخوانید: « قدرتمندترین و مرتفع ترین توربین بادی جهان »

معایب و مزایای استفاده از پمپ خورشیدی

برای آشنایی بیشتر با پمپ‌های خورشیدی باید با مزایای استفاده از پمپ های خورشیدی و هم‌چنین معایب به کارگیری این پمپ‌ها آشنا شوید. ابتدا به سراغ مزایا می‌رویم. مزایای استفاده از پمپ های خورشیدی عبارت هستند از:

  • نصب آسان
  • نیاز به نگهداری کمتر
  • هزینه‌های عملیاتی پایین
  • عدم نیاز به سوخت
  • قابلیت جا‌به‌جایی آسان
  • بدون نیاز به برق معمولی
  • قابل استفاده در مناطق دورافتاده
  • دارای عملکرد و دوام بالا
  • دارای طراحی قوی
  • عمر طولانی
  • نگهداری و استفاده آسان
  • سازگار با محیط زیست

پس از آشنایی با مزایای پمپ های خورشیدی بهتر است که با معایب این پمپ‌ها هم آشنایی پیدا کنید. معایب پمپ های خورشیدی عبارت هستند از:

  • قیمت بالای پمپ خورشیدی
  • سیستم پمپ آب خورسیدی به مخزن ذخیره‌سازی آب و باتری نیاز دارد
  • خروجی پنل‌های خورشیدی در شرایط آب و هوایی مختلف، متفاوت است
  • این پمپ‌ها آب باکیفیت را تامین می‌کنند

بیشتر بخوانید: « تبدیل شن و برق به پنل های خورشیدی »

خرید پمپ خورشیدی

پس از آشنایی با پمپ‌های خورشیدی و طرز کار پمپ آب خورشیدی نوبت به این می‌رسد که برای خرید پمپ های خورشیدی آماده شوید! اولین نکته‌ای که باید برای خرید پمپ خورشیدی به آن توجه کنید، این است که نیازهای خود را به دقت شناسایی کنید و پمپی را انتخاب کنید که بهترین حالت ممکن نیازهایتان را برطرف کند.

تمرکز بیش از حد روی قیمت پمپ خورشیدی و غافل شدن از دیگر ویژگی‌های این پمپ‌ها، نتایج مطلوبی را برایتان در پی نخواهد داشت. پس همین ابتدا کار از فکر قیمت پمپ خورشیدی بیرون بیائید و روی نیازهایتان متمرکز شوید. البته توجه به هزینه‌های نصب سیستم خورشیدی مهم است و باید به آن توجه شود اما نباید از مانع از انجام یک انتخاب ایده‌آل شود.

خرید پمپ خورشیدی

هم‌چنین برای خرید پمپ خورشیدی باید به ویژگی‌های دیگر این پمپ‌ها هم توجه کنید. ویژگی‌هایی مانند کیفیت، دوام و قدرت پمپاژ از خصوصیاتی هستند که باید در خرید پمپ خورشیدی به آن‌ها دقت کنید. انتخاب این ویژگی‌های پمپ به مکانی که می‌خواهید با انرژی خورشیدی تامین کنید، میزان انرژی مورد نیازتان و برخی عوامل دیگر بستگی دارد که با شناخت دقیق از محدوده‌ای که می‌خواهید انرژی خورشیدی را در آن‌جا توزیع کنید، می‌توانید بهترین پمپ خورشیدی را خریداری کنید.

قیمت پمپ خورشیدی

حالا نوبت به بحث قیمت پمپ خورشیدی می‌رسد. قیمت پمپ های خورشیدی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. پمپ‌های خورشیدی دارای انواع و قیمت‌های مختلفی هستند. پس برای این که بهترین قیمت پمپ خورشیدی را بپردازید، باید انواع این پمپ‌ها را بررسی کنید و نزدیک‌ترین پمپ به نیازهایتان را برگزینید. با انجام این کار، نه هزینه بالایی را برای پمپی می‌پردازید که بسیاری از قابلیت‌های آن به کار شما نمی‌آید و نه پمپی نصیبتان می‌شود که پاسخگوی نیازهایتان نباشد.

برای این که بتوانید بهترین قیمت پمپ خورشیدی را بپردازید، پس از این که بر اساس معیارهای استاندارد و توجه به همه جوانب، بهترین پمپ را انتخاب کردید، می‌توانید به دنبال برندها و فروشگاه‌هایی باشید که بهترین قیمت پمپ خورشیدی را برای پمپ مورد نظرتان ارائه می‌دهند.

سخن آخر

برای خرید پمپ های خورشیدی باید توجه به نیازهایتان را در اولویت قرار دهید و اجازه ندهید که مواردی مانند قیمت پمپ خورشیدی ، تمرکزتان را برای خرید یک پمپ خورشیدی ایده‌آل بر هم بزند. اگر تصمیم خود را برای خرید پمپ های خورشیدی برای سیستم تبدیل انرژی خورشیدی‌تان گرفتید، می‌توان پمپ‌های خورشیدی مورد نظرتان را از ماناسازان تهیه نمائید. شرکت ماناسازان انواع تجهیزات مورد نیاز برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌های خورشیدی را عرضه می‌کنید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از انرژی پاک خورشیدی بیشتر سود ببرید و گامی در راستای حفاظت از کره زمین بردارید.

با محصولات ماناسازان آشنا شوید

منبع اصلی

www.mechanicalboost.com/solar-water-pump

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *