مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

شرکت پاناسونیک و قراردادن سلول انرژی خورشیدی بر روی سقف خودروها

شرکت پاناسونیک آینده ی انرژی خورشیدی را در قرار دادن آن در سقف خودروها دیده است. این شرکت در ماه فوریه اعلام کرد که ماژول هایی فوتولتائیکی ایجاد نموده است که بر روی سقف ماشین های هیبریدی این شرکت نصب خواهدشد. استفاده از سلول های خورشیدی در ماشین ها، صنعت پرسودی را ایجاد نموده و شرکت های بسیاری را به دنبال خود کشانده است چرا که رقابت شدید در ضمینه تولید سلول های خورشیدی به خصوص توسط شرکت های چینی، قیمت این محصولات را به شدت کاهش داده است و این عمل سبب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان، تجهیزات مختلف خود را با سلول های خورشیدی تلفیق کنند، مانند کاشی های سقف و یا پوشش ساختمان، کوله پشتی ها و چادرهایی که از انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده می‌نمایند. سقف اتومبیل ها از پتانسیل بالایی برای استفاده از انرژی خورشیدی و در نتیجه، تبدیل شدن به یک بازار جدید انرژی برخوردار است. مدیر کل پاناسونیک که مسئول توسعه تکنولوژی این شرکت است می گوید: ما با تولید انبوه ماشین هایی پوشیده شده با سلول های خورشیدی در صنعت خودروسازی و سلول های خورشیدی تاریخ سازی کردیم.

بازار جدید

خودروهای مذکور می‌تواند تضمینی برای بازار جدید و پررونق شرکت پاناسونیک و شرکت های همکار آن همچون Tesla Inc باشد. طبق گزارش انجمن ملی نمایندگی های خودرو، 264 میلیون خودرو و کامیون سبک در ایالات متحده وجود دارد. الون ماسک، رئیس هیئت مدیره ی تسلا در ماه نوامبر توییتی نوشت که از تکنولوژی سقف خورشیدی استفاده خواهدکرد. او همچنان شروع به فروش نوعی کاشی سقف خورشیدی برای خانه های فوتولتائیک نمود، طبق گفته نیکلاس ماکسفیلد، سخنگوی این شرکت، شرکت نیسان موتور پیشنهاد داده است که از سلول های خورشیدی در ماشین های برقی خود استفاده نماید تا توان لازم برای برخی سیستم های جانبی همچون تهویه مطبوع و رادیو را تامین نماید.

 

در پایان ماه آوریل، تویوتا در ژاپن 1350واحد جدید خودرو، مجهز به پنل خورشیدی فروخته است که تقریبا 9 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

محدوده ی عملکرد

طبق گفته ی شرکت تویوتا، آخرین خودروی این شرکت که مجهز به سلول های خورشیدی برای تامین برق کمکی باطری در طول سفر است با توجه به تابش متغیر آفتاب در فصول مختلف، میزان شارژ باطری متفاوتی خواهد داشت، لذا میزان طی مسافت با این خودرو، با یکبار شارژ، در فصول مختلف از 2.9 کیلومتر تا 6.1 کیلومتر، بسته به زمان سفر متفاوت خواهدبود. توسعه دهندگان این خوردرو بر این باورند که می توان میزان شارژ این خودرو را به مرور زمان و به مراتب بالاتر برده و با تغییر شکل ظاهری خودرو می توان فضای لازم برای استفاده از انرژی خورشیدی را بیشتر نمود. مهندس ارشد شرکت تویوتا و بخش ماشین‌های ترکیب شده با سلول های خورشیدی این شرکت بیان می دارد که ما می دانیم این سلول های خورشیدی برق اندکی تولید می کنند اما استفاده از سلول های خورشیدی نوعی پیشرفت برای این شرکت تلقی می شود چرا که از این انرژی هرچند اندک، استفاده می شود و در غیر این صورت این انرژی به هدر می رفت و در نهایت می‌توان با پر کردن تمام فضای موجود با سلول خورشیدی محدوده ی عملکرد این سیستم را تا 10 کیلومتر افزایش داد.

گروه مطالعات انرژی کارمایه( گردآورنده: سیدمحمد سجادسیفی)

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *