مقالات

مزایا و معایب پنل خورشیدی

مزایا و معایب پنل خورشیدی | ماناسازان

با توجه به شرایط نامناسب اقلیمی در سرتاسر جهان، انرژی های تجدیدپذیر با سرعتی بی سابقه در حال رشد است و از میان همه انرژی های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی، پیشتاز است و در سال های اخیر در کشور ما هم استفاده از آن رونق گرفته است.

مزایا و معایب استفاده از پنل های خورشیدی، موضوعی است که قبل از اقدام به خرید آن، بهتر است از آن آگاه شویم.

اگر تصمیم به خرید و نصب سیستم برق خورشیدی دارید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب صفحات خورشیدی آشنا شده و راحت تر تصمیم بگیرید.

مزایای پنل خورشیدی

 

  •  تجدیدپذیر بودن و کاهش انتشار دی اکسید کربن

خورشید، منبع انرژی بی پایان و بدون انتهاست. همیشه و در همه جا تقریبا در دسترس است و فقط کافی است یک پنل خورشیدی در مقابل آن قرار دهید. بنابراین جای شکی نیست که یکی از بهترین جایگزین های سوخت های فسیلی است. استفاده از انرژی خورشیدی، بدون هرگونه آلودگی و آلایندگی برای محیط زیست است و با کاهش استفاده از سوخت های فسیلی مضر، از انتشار گاز های گلخانه ای جلوگیری و زمین پاک تری خواهیم داشت.

  • توانایی تولید برق در شرایط آب و هوایی گوناگون

انرژی خورشیدی هر روز و همیشه در دسترس است. درست است که در روزهای ابری از راندمان پنل های خورشیدی کاسته می شود ولی آن‌ها حتی در روزهای ابری و بارانی هم کار می کنند. چون کافی است مقداری از نور خورشید به آن ها برسد.

  • نگهداری آسان

سیستم های خورشیدی، معمولا هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند. عمر پنل های خورشیدی جدید حدود ۳۰ سال و اغلب دارای ۲۰ سال گارانتی عملکرد هستند.

 

 

مزایا و معایب پنل خورشیدی | ماناسازان

  • کاهش هزینه برق

البته این بیشتر برای کشورهایی صادق است که هزینه برق بسیار بالایی دارند. به همین دلیل از یک سیستم کمکی که معمولا یک سیستم خورشیدی است استفاده می کنند. روال کار به این صورت است که در طول روز و وقتی خورشید در آسمان است، برق تولیدی مازاد توسط پنل های خورشیدی به شبکه سراسری برق تزریق می شود و هنگام شب و کمبود نیروی برق، از شبکه استفاده می کنند. در این صورت چون بخشی از هزینه های برق از سیستم برق خورشیدی خانگی تامین می شود، موجب کاهش مصرف از برق شبکه و در نتیجه کاهش هزینه قبض برق می شود.

اما در ایران به دلیل ارزان بودن و حتی می شود گفت رایگان بودن برق شبکه، استفاده از سیستم های برق خورشیدی توجیه اقتصادی ندارد و راه حلی که داریم این است که با احداث نیروگاه متصل به شبکه، برق را به شبکه تزریق و از طریق فروش آن به دولت، کسب درآمد کنیم و با استفاده از این درآمد، هزینه قبض برق را پرداخت کنیم و در هزینه های خود، صرفه جویی کنیم.

مشاوره قیمت و خرید پنل‌های خورشیدی: همین الان تماس بگیرید

معایب پنل خورشیدی

  • هزینه نصب بالا

هزینه اولیه خرید تجهیزات برق خورشیدی برای راه اندازی یک سیستم برق خورشیدی چه به صورت متصل به شبکه و چه به صورت جدا از شبکه، بالا خواهد بود.

در حالت متصل به شبکه با توجه به درآمد ماهیانه فروش برق، باید محاسبه کنیم که بازگشت سرمایه‌ ما، چه مدت زمانی طول خواهد کشید.

درحالت جدا از شبکه هم، زمانی استفاده می کنیم که برق شبکه در دسترس نیست و راه حل جایگزین و به صرفه تر، استفاده از موتور برق است. اگر چه هزینه های اولیه خرید پنل خورشیدی بالاتر از خرید موتور برق است ولی معایب دیگر موتور برق، مثل نیاز به سوخت، آلایندگی محیط و سر و صدای زیاد و استهلاک بالا، خرید پنل خورشیدی را در مجموع، منطقی تر می کند.

 انجام  محاسبه آنلاین پنل خورشیدی ماناسازان

  • نیاز به باتری

به دلیل اینکه پنل های خورشیدی در شب و در روزهای ابری، انرژی تولید نمی کنند، برای استفاده در این مواقع، نیاز به ذخیره ساز انرژی که همان باتری ها هستند داریم. عمر مفید باتری های مورد استفاده معمولا ۲ تا ۳ سال است و بعد از تمام شدن عمر باتری ها، باید باتری ها را تعویض کنیم.

مزایا و معایب پنل خورشیدی | ماناسازان

  • نیاز به فضای زیاد برای نصب

تعداد و توان پنل های خورشیدی بر اساس نیاز برق مصرفی تعیین می شود. هم چنین در کشور ما با توجه به عرض جغرافیایی، باید پنل ها را با زاویه ۳۰ درجه رو به جنوب نصب کنیم، بنابراین با توجه به ابعاد بزرگ پنل های خورشیدی باید فضای کافی برای نصب آن ها در اختیار داشته باشیم.

نتیجه گیری

با آگاهی از مزایا و معایب پنل های خورشیدی است که می توانیم با در نظر گرفتن همه جوانب، بررسی کنیم که آیا نصب یک سیستم خورشیدی برای ما مقرون به صرفه است یا خیر.

همان طور که گفتیم خورشید، منبع انرژی بی پایان و پاکی است که همیشه و همه جا در دسترس است. شاید هزینه های نصب پنل خورشیدی زیاد باشد اما با توجه به اینکه سروصدا ندارد، آلودگی ایجاد نمی کند و نیاز به سوخت های فسیلی ندارد و رد پای کربن را کاهش می دهد، بهترین راه حل برای تولید انرژی برق است.

1.5/5 - (2 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *