مقالات, بهینه سازی مصرف انرژی

تجهیزات ساختمان; تجهیزات سرمایشی

چیلر

چیلر دستگاهی جهت ایجاد برودت بر اساس عمل تراکمی و یا جذبی یک مایع می‌باشد. همچنین این دستگاه يک مبدل حرارتي است که آب سرد جرياني در کويل فن کويل يا هواساز را تهيه مي کند. چیلرها به طور كلي به دو دسته تراكمي و جذبي تقسيم بندي مي شوند.

انواع چيلر

در چیلرهای تراکمی كمپرسور انرژي خود را از الكتروموتورها دريافت مي دارد و گاز مبرد را متراكم مي كند. چیلرهای تراکمی را می توان به دو نوع کلی؛ چیلر تراکمی رفت و برگشتی، چیلر تراکمی اسکرو تقسیم بندی نمود. چيلرهاي تراكمي نوع اسكرو، نسل جديد چيلرهاي تراكمي به حساب مي آيند. مزيت آن ها در وجود كمپرسورهاي مارپيچي است كه باعث زير بار رفتن چيلر به صورت تدريجي و با توجه به ميزان برودت مورد نياز مي شود. راندمان بالاتر، جريان راه اندازي بسيار پايين تر (حدود نصف چيلرهاي تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي) و داشتن قطعات متحرك كمتر مزيت هاي چيلرهاي تراكمي با كمپرسور اسكرو نسبت به چيلرهاي تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي مي باشند.
در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم لیتیوم برماید است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آید و سپس در خنک کننده، تحت فشار 01/0 اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد. آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود را از محیط خنک کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد.

تفاوت‌هاي اصلي چيلرهاي جذبي و تراکمي

• چيلرهاي تراکمي براي گردش مبرد از کمپرسور استفاده مي کنند در حالي که چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و به جاي آن از انرژي گرمايي منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغيير مي دهند، همچنان که غلظت تغيير مي کند، فشار نيز در اجزاي مختلف چيلر تغيير مي کند.
• ژنراتور و جذب کننده در چيلرهاي جذبي جانشين کمپرسور در چيلرهاي تراکمي شده است.
• مبرد در چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالي که در چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک است.
• چيلرهاي تراکمي انرژي مورد نياز خود را از انرژي الکتريکي تأمين مي کنند در حالي که انرژي ورودي به چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به ژنراتور تأمين مي شود.

مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي

• صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي
• صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري
• صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها
• بهبود راندمان ديگ ها در تابستان
• کاسته شدن صدا و ارتعاشات
• حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر
• کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها

ایرواشر

دستگاه ايرواشر دستگاهى است که بوسيله آن مي توان عمل سرمايش همراه با رطوبت زنى را در ظرفيتى بالا به نحو احسن انجام داد. البته در بسيارى از موارد اين دستگاه به عنوان جزئى از دستگاه هواساز عمل رطوبت زنى را انجام مي دهد اما بر حسب نياز اين دستگاه به تنهايى نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. کولرهای آبی معمولی نمونه ای از دستگاه های ایرواشرند که برای سرمایش از آن ها استفاده می شود. نحوه عملکرد اين دستگاه بدين صورت است که آب شهرى توسط يک پمپ به سيستم لوله کشى و توزيع آب اين دستگاه منتقل مي شود و سپس توسط نازل هاى تعبيه شده در اين سيستم آب با فشار بالا و بصورت پودر بر روى تشتک انتهايى دستگاه پاشيده مي شود. اين عمل به افزايش انتقال حرارت بين آب و هوا کمک کرده و باعث مي شود به کمک فن سانتريفوژى که در جلوى اين سيستم قرار دارد هواى خنک و مرطوب ايجاد شود. دستگاه ایرواشر غبار و ذرات و سایر آلودگی ها را از هوایی که به آن وارد می شود زدوده و هوای تمیز را بیرون می دهد. هوا توسط بادزن دستگاه به داخل مکیده شده و با عبور از دیفیوزر به قسمت آبفشان می رسد که در آنجا ذرات معلق و آلودگی ها توسط بارانی از پودر آب شسته شده و هوای تمیز به سمت محل مورد نظر تهویه می شود.

تاسیسات ساختمان

کولر گازی

كولر گازي در صنعت تهويه و تبريد از جايگاه خاصي برخوردار است. زيرا به سرعت از گرماي محيط مي كاهد. برخلاف كولرهاي آبي، رطوبت را افزايش نمي دهد. از اين جهت براي محيط هاي شرجي بسيار مناسب است. كولرهاي گازي معمولاً در دو مدل کولرهای یک تکه یا پنجره ای و دوتکه یا اسپیلت ساخته مي شوند. كولرهاي يك تكه ديواري، يا پشت پنجره اي، بسیار متداولند و به آساني در داخل قاب پنجره نصب مي شود. در كولرهاي دو تكه، كمپرسور و كندانسور در واحدي به نام يونيت خارجي تعبيه شده اند. اين واحد در خارج از ساختمان نصب مي شود. واحد تبخير يا اواپراتور و شير انبساط در يك واحد بنام يونيت داخلي تعبيه شده اند. در كولرگازي، همانند يخچال، از تبديل گاز به مايع بوسيله افزايش فشار و در نتيجه توليد سرما كه در اثر تبديل مايع به گاز ايجاد مي شود براي رسيدن به هدف مورد نظر (خنك نمودن محيط) استفاده مي كنند. تنها تفاوت را مي توان در خنك كردن كندانسور (رادياتور) دانست كه در كولر گازي بوسيله هواي دميده شده بر روي آن گرماي لازم گرفته مي شود. در حالي كه در يخچال براي داشتن هواي خنك از دميدن هوا بر روي اواپراتور استفاده مي گردد.

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *