مقالات

9 جایگزین پنل خورشیدی که شما را شگفت‌زده خواهد نمود!

جایگزین پنل خورشیدی

جایگزین های پنل خورشیدی به لطف پیشرفت‌های روزافزون در حال افزایش است که باعث تولد فنّاوری‌های بسیار جذاب در حوزه انرژی‌های پاک شده است. در این مقاله از ماناسازان جایگزین‌های پنل خورشیدی را معرفی کردیم پس تا انتها ما را همراهی کنید.

جایگزین پنل خورشیدی، بهترین‌های دنیا

تولید برق توسط نور خورشید بیشترین محبوبیت را در میان مناطق مسکونی دارد و معمولاً اولین گزینه برای استفاده از انرژی‌های پاک است.
پنل‌های خورشیدی، نور خورشید جمع‌آوری کرده و سپس آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند تا خانه‌ها و خیابان‌ها را روشن و یا صنایع از سوخت فسیلی بی‌نیاز کند. بااین‌حال، باید بدانید پنل‌های خورشیدی تنها گزینه برای استفاده از انرژی پاک نیست.
شما می‌توانید وسایل مختلفی را در خانه خود داشته باشید که بدون استفاده از پنل‌های خورشیدی از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. در زیر چند مورد از بهترین جایگزین‌های پنل خورشیدی معرفی کردیم که ممکن است قبلاً نام آنها را نشنیده باشید.

چراغ خورشیدی

از فنّاوری‌های جذاب جایگزین پنل خورشیدی می‌توان به چراغ‌های خورشیدی اشاره نمود که یکی از جایگزین‌های عالی برای خانه شما هستند. چراغ خورشیدی نه‌تنها خانه شما را در شب روشن می‌کنند، بلکه کمک شایانی به‌صرفه جویی در انرژی و هزینه‌ها خواهد نمود.
این چراغ‌های خورشیدی دارای سلول‌های فتوولتائیک در بالای خود هستند که نور خورشید را برای تولید انرژی الکتریکی جذب کرده و به این شکل در طول روز شارژ می‌شوند و به‌محض تاریکی هوا، توسط حسگرهای، چراغ را روشن می‌کند تا در طول شب به نور دسترسی داشته باشید.
این چراغ‌ها معمولاً به شکل یک فانوس هستند که می‌توانند در طول روز آن را بیرون آویزان کنید تا شارژ شود. اگر می‌خواهید از آن در داخل خانه استفاده کنید، بهتر است به‌محض تاریک شدن هوا، چراغ‌ها را به داخل بیاورید. این چراغ‌های کاملاً سازگار با محیط‌زیست است و از طرفی هزینه‌ها را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

جایگزین پنل خورشیدی

بیشتر بخوانید: چگونه طول عمر باتری در سیستم خورشیدی را افزایش بدهیم؟

تونل خورشید

آیا می‌توان بدون استفاده از برق شهری در طول روز به نور دسترسی داشت؟ با خوشحالی و باید به شما بگوییم که این کار کاملاً ممکن است!
یکی از این راه‌ها که بسیار مقرون‌به‌صرفه، استفاده از تونل خورشیدی برای وارد نمودن نور به مناطق تاریک است. تونل خورشیدی به معنای واقعی کلمه یک تونل است که از بالای سقف خانه شما، نور را به داخل خانه شما وارد می‌کند.
از نظر فنی یک تونل خورشیدی برای قسمت‌هایی از خانه استفاده می‌شود که نور طبیعی کافی از پنجره‌ها دریافت نمی‌شود. تونل خورشیدی همچنین برای مواقعی مفید هستند که برای انجام یک کار خاص به نور اضافی نیاز دارید.

شما می‌توانید آنها را در هرجایی از خانه نصب کنید البته شرطی اصلی این است که سقف داشته باشید. این جایگزین پنل خورشیدی نه‌تنها نصبی آسان دارد بلکه بسیار مقرون‌به‌صرفه هست از طرفی دیگر لازم نیست که چراغ‌های اضافی را در داخل خانه روشن بگذارید! اما فراموش نکنید که اشکال تونل خورشیدی این است که در شب کارایی ندارند.

جایگزین پنل خورشیدی


زونا خورشیدی

شاید نام زونا خورشیدی را نشنیده باشید، اما این جایگزین پنل خورشیدی یک نوآوری است که می‌تواند برای خانه شما مفید باشند. شاید شما از آن دسته از افرادی هستید که دوست ندارند تمام فضای پشت بام‌تان خانه به‌خاطر پنل‌های خورشیدی بزرگ اشغال شوند، در این صورت زونا خورشیدی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است.
زونا خورشیدی درست مانند یک پنل خورشیدی کار می‌کند اما در مقیاس و شکلی کوچک‌تر و زیباتر. زوناهای خورشیدی با اندازه و شکل کاملاً با کاشی طراحی شده‌اند به همین دلیل ظاهری بسیار شیک و جذاب به سقف خانه شما می‌دهند. تنها عیب این است که آنها از پنل‌های خورشیدی گران‌تر هستند. اما اگر توان پرداخت هزینه را دارید، گزینه بسیار جذابی است.

زونا خورشیدیکوره‌های خورشیدی

اگر که فر برقی یا گازی دارید، پس هر ماه باید مقدار زیادی از هزینه‌هایتان را صرف پرداخت قبض برق و گاز کنید. به همین دلیل، خرید یک اجاق خورشیدی که از گرمای خورشید برای پختن غذای شما استفاده می‌کند، ایده‌ای هوشمندانه است.
این اجاق‌ها در اندازه‌ها و انواع مختلف ساخته می‌شوند و به‌راحتی قابل نصب و استفاده هستند. تنها چیزی که نیاز دارید خورشید است و بس. آنها مقرون‌به‌صرفه و کاربردی هستند و باتوجه‌به اینکه اجاق خورشیدی که خریداری می‌کنید، غذای شما را تا 350 تا 400 درجه فارنهایت گرم می‌کنند!
اما قسمت جالب این کوره‌ها و اجاق‌های خورشیدی این است که برای سفرهای کمپینگ مناسب هستند، زیرا قابل‌حمل و سبک هستند. همچنین بسیاری از منقل‌های خورشیدی برای کباب کردن در دسترس هستند.

جایگزین پنل خورشیدی چیستانرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی هسته زمین برای تولید گرما و انرژی تجدیدپذیر است که از طریق گرمای زمین تولید می‌شود به این شکل لوله‌های آب را به اعماق زمین برده تا توسط گرما زمین گرم شوند. سپس این آب گرم وارد لوله‌کشی خانه‌ها می‌شود. این فناوری به‌خصوص در ماه‌های سرد و یا زمانی که انرژی خورشیدی کافی نیست بسیار کارای دارد

جایگزین پنل خورشیدی در دنیا
بیشتر بخوانید: پیشرفته ‌ترین پنل های خورشیدی را بشناسید


توربین‌های بادی خانگی

توربین بادی، انرژی جنبشی باد را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند. توربین‌های بادی در طیف وسیعی از محورهای عمودی و افقی تولید می‌شوند. کوچک‌ترین توربین‌ها برای کاربردهایی مانند شارژ باتری برای دستگاه‌های قابل‌حمل استفاده می‌شود، درحالی‌که توربین‌های بزرگ برای تولید برق برای خانه‌های متصل به شبکه، مشاغل، مدارس و شرکت‌های تأسیساتی استفاده می‌شود.

9 جایگزین پنل خورشیدیازآنجایی‌که انرژی باد پایدار، ایمن و دائماً در حال استفاده است به‌عنوان یک جایگزین پنل خورشیدی و منبع عالی انرژی تجدیدپذیر شناخته می‌شود. حتی توربین‌های بادی عمودی در بزرگراه‌ها نصب شده است که توسط باد تولید شده از حرکت ماشین‌ها، سبب چرخش توربین و تولید انرژی می‌شود

برق میکرو آبی برای خانه

افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای جریان آب است می‌توانند به‌وسیله میکرو هیدرو، به انرژی پاک و ارزان دسترسی پیدا کنند

حتماً به شکل‌های مختلف این نیروگاه‌ها را در فیلم‌ها و یا از نزدیک دیده‌اید! چرخ‌های بزرگی که با نیروی آب حرکت می‌کردند و به این شکل سبب آسیاب گندم درگذشته می‌شدند. حالا این فناوری کهن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.
نیروگاه‌های میکروهیدروانرژی از نیروی آب استفاده کرده و آن را به انرژی تبدیل می‌کند

تهویه مطبوع خورشیدی

در بسیاری از مناطق ایران که دارای آب و هوای گرم است، نیاز به تهویه بسیار ضروری است و باید بدانید که سرمایه گذاری برای سیستم‌های تهویه مطبوع خورشیدی ایده هوشمندانه ای خواهد بود. این سیستم‌ها کمک می‌کند تا در هزینه‌های برق صرفه‌جویی کنید و همچنین در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.
این دستگاه‌های تهویه مطبوع، دارای پنل‌های خورشیدی برای جمع‌آوری انرژی خورشیدی کافی جهت کارکرد چندین ساعت در استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها انواع مختلفی دارد، به‌عنوان‌مثال، سیستم‌های هیبریدی و چیلرهای تبخیری.

آبگرمکن خورشیدی

یکی از جذاب‌ترین جایگزین‌های پنل خورشیدی که در ایران کم‌وبیش می‌بینیم، آبگرمکن خورشیدی است. شما تا زمانی که به نور خورشید دسترسی دارد، به آب گرم نیز دسترسی خواهید داشت. فناوری عالی که کاملاً سازگار با محیط‌ زیست است.

این نوع بخاری از تابش خورشید استفاده می‌کند و با کمک یک کلکتور خورشیدی آن را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. سپس آب گرم شده در یک مخزن ذخیره می‌شود تا به مصرف برسد. تمام اجزا برای حفظ حداکثر گرما باید به‌خوبی عایق‌بندی شوند استفاده از این انرژی روشی مؤثر و ارزان برای گرم‌کردن آب در خانه شما است.

ابگرم کن خورشیدیسخن پایانی

گزینه‌های جایگزین پنل خورشیدی جهت استفاده از انرژی خورشیدی بسیار زیاد است، این فناوری‌های جذاب نه‌تنها در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند بلکه دوستدار محیط‌زیست هست و از طرفی شما با یک انرژی بی‌پایان و رایگان سروکار دارد
اگر هنوز در مورد پنل‌های خورشیدی و یا نصب انواع انرژی‌های تجدیدپذیر سؤالی داشتید همین حالا با کارشناسان ما در ماناسازان تماس بگیرید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

4.7/5 - (8 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *