مقالات

ظرفیت باتری خورشیدی چقدر است؟

یکی از وسیله‌های بسیار کاربردی در سیستم خورشیدی، باتری خورشیدی است. باتری‌های خورشیدی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع نیاز و میزان مصرفی که دارید، باید آن را انتخاب کنید. ماناسازان در این مقاله قصد دارد شما با انواع باتری‌ها و ظرفیت باتری خورشیدی در مدل‌های مختلف آشنا کند.

ظرفیت باتری خورشیدی به چه صورت است؟

ظرفیت باتری در مدل‌های مختلف متفاوت است. باتری‌ها از لحاظ ساختار داخلی مدل‌های مختلفی دارند که هرکدام کاربرد خاص خودشان را دارند.

در سیستم خورشیدی معمولا سه نوع باتری خورشیدی خشک، لیتیوم و Gel استفاده می‌شود. نوع اول یعنی باتری خشک، عمر کمتری نسبت به نوع بقیه مدل‌ها دارد اما قیمت آن بسیار مناسب است.

معمولا برای سیستم‌های خورشیدی از باتری Gel استفاده می‌شود که طول عمر بیشتری دارند. هم‌چنین این باتری‌ها از عمق دشارژ خوبی برخوردار هستند.

عمق دشارژ را در ظرفیت باتری جدی بگیرید

عمق دشارژ یکی از فاکتورهای مهم باتری است که باید به آن توجه شود. عمق دشارژ در باتری‌های خشک معمولا 60 درصد در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط عمر مفید باتری 2 تا 3 سال است.

مثلا در شرایطی که باتری 100 آمپر ساعت نیاز داشته باشیم، با توجه به عمق دشارژ 60 درصد، به باتری با ظرفیت 170 آمپری نیاز است.

باتری خورشیدی باظرفیتی را انتخاب کنید!

با توجه به نوع استفاده‌تان از باتری خورشیدی باید باتری مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه چند باتری خورشیدی با ظرفیت‌های مختلف را مثال می‌زنیم:

  • باتری 100 آمپر ساعت 12 ولت دیپ سایکل ژل مدل blue

این باتری یکی باتری از مدل‌های باتری شرکت EURONET است که قدرت ذخیره 100 آمپر و جریان‌دهی 12 ولت را داراست.

  • باتری 65 آمپر ساعت 12 ولت مدل HRA12-65

این مدل باتری، ساخته شرکت هیتاکو است که قدرت ذخیره انرژی 65 آمپر و جریان‌دهی 12 ولت دارد.

با توجه به نوع و میزان نیازتان باید «ظرفیت باتری خورشیدی» خود را مشخص کنید. هرچقدر آمپراژ باتری خورشیدی بیشتر باشد، می‌تواند انرژی بیشتری ذخیره کند؛ بنابراین در مدت بیشتری تخلیه خواهد شد. ولتاژ باتری به هر مقداری که باشد، شدت جریان‌دهی باتری به سیستم به همان میزان است.

البته اندازه‌گیری ظرفیت باتری خورشیدی با چالش‌هایی روبه‌رو است. از مهم‌ترین چالش‌های روند اندازه‌گیری ظرفیت باتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمر باتری
  • قابلیت جریان باتری در روزهای ابری
  • شارژ مجدد باتری

اعداد و ارقام ظرفیت باتری به چه معناست؟

هر باتری دارای ظرفیت و ولتاژ مشخصی است که می‌توان گفت مهم‌ترین پارامترهای یک باتری در نظر گرفته می‌شود.

ظرفیت هر باتری با واحد آمپر بر ساعت (Ah)  مشخص می‌شود که نشان‌دهنده میزان جریانی است که باتری می‌تواند در یک ساعت به سیستم اعمال کند تا ظرفیت آن تمام شود.

برای نمونه، اگر یک باتری 100 آمپر بر ساعت را با جریان 100 آمپر دریافت کنیم، انرژی ذخیره شده در باتری بعد از یک ساعت تمام می‌شود و باید دوباره آن را شارژ کرد.

یا اگر از باتری 100 آمپر بر ساعت، جریانی به اندازه 50 آمپر مصرف شود، انرژی ذخیره‌شده باتری در دو ساعت تمام خواهد شد.

ناگفته نماند که این اعداد و ارقام به صورت تقریبی بیان شده است.

ظرفیت باتری خورشید

خرید و قیمت باتری خورشیدی از مانا سازان

باتری خورشیدی چه وظیفه‌ای دارد؟

اگر به وظیفه باتری خورشیدی پی ببرید، می‌توانید درک بهتری از ظرفیت آن پیدا کنید. وظیفه باتری، جمع کردن انرژی تولید شده اضافی از سیستم PV است تا در زمان شب یا وقتی که انرژی کمی تولید می‌شود، بتوان از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده کرد.

باتری از ترکیب چند ماده شیمیایی ساخته می‌شود. بعضی از آن‌ها ارزان و دارای ظرفیت کمی هستند و بعضی دیگر ظرفیت بالاتری دارند اما گرانتر هستند. باتری‌ها می‌توانند سریع شارژ شوند و جریان زیادی تولید کنند که به وسیله‌ منبع شارژ تولید می‌شود.

باتری‌ها تجهیزات الکترومکانیکی هستند که به عواملی مانند آب و هوا، سابقه شارژ و دشارژ، دما و سن وابسته است. بنابراین کارکرد باتری به چند عامل مانند آب و هوا، محل استفاده و نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

به ازای هر 1 آمپر ساعت مصرف انرژی از باتری، باید حدود 25/1 آمپر ساعت در هنگام شارژ به باتری بازگردد. این عدد ذکر شده  با نوع، سن و دما باتری متناسب است.

باتری درست ر انتخاب کنید

برای سیستم خورشیدی و توربین بادی دو مدل باتری موجود است:GEL  و AGM. هر دو مدل به سادگی شارژ نمی‌شوند. این باتری‌ها خورده نمی‌شوند؛ چراکه مواد داخل آن از الکترولیت‌هایی که کمتر با هیدورژن ترکیب شده است، ساخته می‌شود.

هر دو مدل این باتری‌ها برای سیستم‌های خورشیدی و سیستم‌های دریایی قابل استفده هستند. اما با این حال قیمت باتری‌های AGM ارزان‌تر از GEL است.

باتری‌های خورشیدی می‌توانند انرژی برق مورد نیاز شما را در ساعاتی که پنل خورشیدی توان تولید انرژی را ندارد تامین کنند.

سخن آخر

بسته به نوع کاربردتان، باید ظرفیت باتری خورشیدی مورد نظرتان را تعیین کنید. برای این که متوجه شوید برای انجام فعالیتتان از باتری خورشیدی با چه ظرفیتی استفاده کنید، با مشاوران ماناسازان تماس بگیرید تا شما را برای انتخاب باتری مورد انتظارتان راهنمایی کنند.

هم‌چنین برای خرید انواع باتری های خورشیدی و سایر تجهیزات سیستم‌های خورشیدی مانند پنل خورشیدی، پمپ خورشیدی، اینورتر و انواع تجهیزات دیگر می‌توانید به فروشگاه ماناسازان مراجعه کنید و انرژی پاک خورشیدی را بیشتر در زندگی‌تان جاری کنید.

1/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *