مقالات

پنل خورشیدی برای خانه

پنل‌های برق خورشیدی، انرژی خورشید را جذب و آن را به برق تبدیل می‌کنند که می‌توان از آن‌ها برای تامین برق مصرفی خانه و ویلا و یا تزریق به شبکه برق سراسری و کسب درآمد استفاده کرد. با نصب پنل‌های خورشیدی می‌توان در خانه انرژی برق تجدیدپذیر تولید کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد. پنل خورشیدی مناسب برای خانه می‌تواند صرفه اقتصادی بسار بالایی برای خانواده‌ها به‌همراه بیاورد اگر از سیستم خورشیدی مناسب و متناسب با نیازمان استفاده کنیم. اول ببینیم پنل‌های خورشیدی چگونه کار می‌کنند؟

پنل های خورشیدی چگونه کار می کنند؟

یک صفحه خورشیدی از سلول‌های زیادی تشکیل شده است که از لایه‌هایی از مواد نیمه رسانا، معمولا سیلیکون ساخته شده‌اند. وقتی نور به این ماده می‌تابد، جریان الکتریسیته تولید می‌شود. این سلول‌ها برای کار کردن به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند و حتی می‌توانند در روزهای ابری نیز کار کنند. با این‌حال، هر چه تابش خورشید قوی‌تر باشد، برق بیشتری تولید می‌شود.

سیستم های فتوولتائیک خورشیدی بنا به نوع و نیاز کاربر از یک تا چندین پنل تشکیل شده‌اند که هر پنل توان و ابعاد مشخصی دارد.

آیا صفحه خورشیدی برای خانه ارزش خرید و نصب را دارد؟

یکی از سوالات بسیار متدوالی که هر روز از ما پرسیده می‌شود این است که آیا با استفاده از برق خورشیدی می‌توان هزینه‌ قبض برق را کاهش دهیم؟ و در کل صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ببینیم کجا زندگی می‌کنیم!

در سال‌های اخیر، با توجه به آلودگی سوخت‌های فسیلی و اثرات مخربی که روی کره زمین دارند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی در اغلب نقاط دنیا متدوال شده‌است. در این میان پنل‌های خورشیدی به‌عنوان یک منبع انرژی پایدار برای خانه‌های مسکونی، واحدهای صنعتی، امور کشاورزی و … به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند.

همان‌طور که می‌دانیم در بسیاری از کشورهای جهان، مثل کشورهای اروپایی، هزینه برق شبکه بسیار بالاست. به همین دلیل بسیاری از خانه‌های مسکونی برای کاهش هزینه‌های قبض برق، از سیستم‌های خورشیدی برای تامین برق مصرفی خود استفاده می‌کنند. در این صورت در زمان‌های کمبود مصرف، می‌توانند برق مازاد تولیدی را به شبکه سراسری برق تزریق کنند و در صورت کمبود برق به ویژه در ساعات شب، از شبکه برق دریافت کنند. در این صورت با کاهش هزینه‌های قبض برق، هزینه اولیه برای نصب پنل خورشیدی جبران می‌شود.

خرید پنل خورشیدی برای خانه و نصب آن‌ها مزایای متعددی دارد:

  • پنل‌های خورشیدی می‌توانند با تولید انرژی رایگان و تجدیدپذیر از خورشید، هزینه برق مصرفی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این امر منجر به پس انداز طولانی‌مدت برای صاحبان خانه می‌شود. هزینه پنل خورشیدی برای خانه در مقایسه با هزینه برق مصرفی در بلندمدت بسیار اقتصادی است البته در کشورهایی که هزینه‌های برق شهری بالاست.
  • پنل‌های خورشیدی می‌توانند ارزش خانه را افزایش دهند، به همین دلیل مجهز بودن یک خانه به برق خورشیدی، به‌عنوان یک ویژگی مطلوب برای خریداران دیده می‌شود.
  • استفاده از پنل‌های خورشیدی به کاهش انتشار کربن و اتکا به منابع انرژی تجدیدناپذیر کمک می‌کند و در یک سبک زندگی پایدارتر و سازگار با محیط زیست نقش دارد.

همانطور که می‌دانیم در کشور ما، ایران، برق شبکه بسیار ارزان و تقریبا رایگان است. بنابراین در صورت دسترسی به برق شبکه استفاده از برق خورشیدی، توجیه اقتصادی ندارد و معمولا افرادی از برق خورشیدی استفاده می‌کنند که یا دسترسی به برق شبکه ندارند، یا می‌خواهند به عنوان برق اضطراری از برق خورشیدی استفاده کنند و یا قصد احداث نیروگاه متصل به شبکه، تزریق برق به شبکه و کسب درآمد دارند.

 

سیستم‌های PV متصل به شبکه در مقابل سیستم‌های PV مستقل از شبکه

همانطور که گفتیم در کشور ما در صورتی که به برق شبکه دسترسی داشته باشیم می‌توانیم با خرید پنل خورشیدی مناسب برای خانه و احداث نیروگاه متصل به شبکه، برق تولیدی را به شبکه تزریق و کسب درآمد کنیم. دولت طی قرارداد خرید تضمینی 20 ساله، برق خورشیدی تولیدی را از ما می‌خرد. در حال حاضر با توجه به قیمت تجهیزات برق خورشیدی و نرخ خرید تضمینی، دوره بازگشت سرمایه تقریبا 4 ساله خواهد بود. مشاوران فروش ما در شرکت ماناسازان، با توجه به فضا و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید شمارا در انتخاب سیستم مناسب، راهنمایی می‌کنند.

سیستم‌های PV مستقل از شبکه، همانگونه که از نامش پیداست به شبکه متصل نمی‌شوند اما در عوض یک سیستم باتری خورشیدی را شارژ می‌کنند. کاربرد این سیتم‌ها برای خانه‌ها و ویلاهایی است که به شبکه برق دسترسی ندارند و یا برای مواقع اضطراری و داشتن یک سیستم بکاپ برای مواقع قطعی برق است. در این سیتم باتری‌ها، برق تولیدشده توسط پنل‌ها را ذخیره خواهند کرد.

سیستم‌های مستقل از شبکه معمولا گران‌تر از سیستم‌های متصل به شبکه هستند، زیرا باتری‌های خورشیدی بسیار پرهزینه خواهند بود و هم‌چنین عمر مفید باتری‌ها معمولا دو تا سه سال است.

در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش زیاد نرخ ارز، قیمت تجهیزات برق خورشیدی افزایش پیدا کرده است و این مساله موجب شده تا هزینه پنل خورشیدی برای یک خانه در سال 1402 بسیار بیشتر از هزینه پنل خورشیدی برای یک خانه 1400 باشد.

آیا پنل خورشیدی کوچک ارزش خرید و نصب در خانه دارد؟

اگز دسترسی به برق شبکه نداشته باشیم که بهترین راه حل، قطعا استفاده از یک نیروگاه خورشیدی جدا از شبکه است. بی‌سرو صداست، آلایندگی و استهلاک ندارد و به راحتی قابل نصب و اجراست.

اگر هم می‌خواهید درآمد کسب کنید که باید یک نیروگاه خورشیدی خانگی کوچک احداث کنید.

هنگام تهیه پنل‌های خورشیدی برای خانه باید موارد زیر را در نظر داشت:

استفاده از تجهیزات با کیفیت و دارای گارانتی

چه در نیروگاه متصل به شبکه و چه در نیروگاه جدا از شبکه، استفاده از تجهیزات با کیفیت و درجه یک، از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از تجهیزات با کیفیت و از برندهای معتبر، موجب دوام بیشتر نیروگاه و طول عمر آن می‌شود و در نتیجه از هزینه‌های نگهداری در زمان بهره‌برداری کاسته می‌شود.

داشتن فضای کافی روی سقف

برای احداث نیروگاه متصل به شبکه، مقدار فضای روی سقف، تعیین کننده توان نیروگاه است و به ازای هر کیلووات نیاز به 10 مترمربع فضای مفید داریم. این فضا باید بدون هر گونه سایه‌اندازی باشد. برای احداث نیروگاه جدا از شبکه هم، بسته به میزان مصرف، تعداد پنل‌ها، باتری‌ها و …مشخص میی‌شود و می‌توانیم تخمین بزنیم که به چه فضایی نیاز است.

پنل‌های خورشیدی می‌توانند مقدار قابل توجهی از فضای سقف را اشغال کنند. علاوه بر فضای لازم برای نصب تجهیزات، باید فضای کافی در اطراف پنل‌ها، برای بازبینی دوره‌ای در دسترس باشد. شاید فکر کنید یک پنل خورشیدی کوچک انتخاب کنید تا فضای کمتری را اشغال کند اما همانطور که گفتیم تعداد، توان و ابعاد پنل خورشیدی مستقیما به مصارف ما بستگی دارد.

عوارض پنل خورشیدی برای خانه ممکن است یکی دیگر از سوالات شما هنگام خرید باشد. باید بگوییم اگر سقف شما توان تحمل وزن پنل‌های خورشیدی را داشته باشد هیچ عوارض دیگری در پی نخواهد داشت. جنس سقف خانه شما باید وزن پنل‌های خورشیدی را به خوبی تحمل کند و آسیبی نبیند. امروزه، بیشتر پوشش‌های سقف برای نگهداری پنل‌های خورشیدی مناسب هستند.

اما اگر سقف قدیمی یا آسیب دیده است، بهتر است قبل از نصب پنل‌های خورشیدی آن را تعویض یا تعمیر کنید. شما باید با توجه‌ به شرایط و ترجیحات خود بهترین پنل خورشیدی برای خانه خود را انتخاب کنید.

مشاوره با نصاب حرفه‌ای

انتخاب نصاب مناسب و حرفه‌ای برای اجرای سیستم برق خورشیدی از اهمیت زیادی برخوردار است. یک سیستم خورشیدی که با تجهیزات خوب و نصب حرفه‌ای، راه‌اندازی شود می‌تواند سال‌ها برای شما بدون دردسر کار کند.

انواع پنل های خورشیدی خانگی

پنل‌های خورشیدی خانگی به دو دسته‌ی مونوکریستال و پلی‌کریستال تقسیم می‌شوند. بنا به شرایط پروژه، مصرف‌کننده‌ها و شرایط آب و هوایی، طراح پروژه وظیفه دارد بهترین پنل خورشیدی خانگی را انتخاب کند. انتخاب پنل خورشیدی دارای گرید A که دارای بازدهی مناسب و طول عمر 20 ساله هستند موجب افزایش راندمان کلی نیروگاه می‌شود.

جمع‌بندی

سلول خورشیدی کوچک گزینه‌ای محبوب برای مالکانی است که به‌دنبال کاهش کربن خود و صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی هستند. با استفاده از انرژی خورشید، پنل‌های خورشیدی می‌توانند منبع تمیز و تجدیدپذیر برق را برای خانه شما فراهم کنند. هنگامی که به نصب پنل‌های خورشیدی در خانه فکر می‌کنید، باید یک نصاب معتبر و با تجربه بیابید. باید مکان خانه، میزان نور خورشید دریافتی و قیمت پنل خورشیدی خانگی را نیز درنظر بگیرید، زیرا این امر بر اثربخشی پنل‌های خورشیدی شما تاثیر می‌گذارد.

4/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *