مقالات

پنل خورشیدی برای ماینر

پنل خورشیدی برای ماینر |ماناسازان

در سال‌های گذشته، با گسترش بازارهای ارز دیجیتال، استفاده از ماینرها و دستگاه‌های مرتبط با آن‌ها، افزایش چشمگیری داشته است. این دستگاه‌ها معمولا مصرف برق زیادی دارند و چون برای استخراج بیت‌کوین لازم است ۲۴ ساعت در شبانه‌روز‌ روشن باشند، مصرف برق به طور قابل توجهی بالا می‌رود. با توجه به ارزان بودن برق شبکه در ایران و در نتیجه سودآورتر شدن استخراج رمز ارز، خیلی از افراد اقدام به خرید دستگاه‌های ماینر و استخراج رمز ارز کردند.

در تابستان چند سال پیش و با توجه به قطعی‌های مکرر برق در طول شبانه‌روز، انگشت اتهام به سمت دستگاه‌های ماینر رفت و اغلب تصور می‌کردند که به دلیل مصرف بی‌رویه این دستگاه‌هاست که با کمبود برق مواجه شده‌ایم. به همین دلیل خیلی از دستگاه‌های ماینر و مزرعه‌های ارز دیجیتال غیرقانونی، شناسایی و پلمب شدند.

آیا استفاده از پنل خورشیدی برای ماینرها، راه‌حل مناسبی است؟

با سختگیری‌های بیشتر نهادهای مربوطه، استخراج‌کنندگان به فکر خرید پنل خورشیدی مناسب برای ماینرهای خود افتادند و روزانه تماس‌های متعددی داشتیم که پیرامون هزینه پنل خورشیدی برای ماینر، از ما سوال می‌کردند.

پنل خورشیدی مناسب ماینر | ماناسازان

آیا استفاده از صفحه خورشیدی برای ماینرها توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟

ماینرها با توان ‌های متفاوت در بازار موجود هستند. مثلا در توان‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ وات. شاید توان مصرفی آن‌ها زیاد نباشد اما به دلیل اینکه لازم است کل شبانه‌روز‌ روشن باشند، میزان قابل توجهی، انرژی مصرف می‌کنند و هر گونه قطعی برق، هر‌چند کوتاه، می‌تواند در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کند.

حالا با توجه به توان مصرفی دستگاه‌های ماینر و ساعت مصرف آن‌ها باید ببینیم پنل خورشیدی برای بیت‌کوین و استخراج آن، چه راه‌حل‌هایی دارد.

همان‌طور‌که می‌دانیم ۲ نوع نیروگاه خورشیدی داریم متصل به شبکه و جدا از شبکه

در نیروگاه متصل به شبکه یا Ongrid ، برق تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی، به شبکه سراسری برق، تزریق می‌شود و ما می‌توانیم طی قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله، برق را به دولت بفروشیم وکسب درآمد کنیم.

در نیروگاه جدا از شبکه یا Offgrid، برق تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی در باتری ذخیره شده و ‌مورد استفاده خودمان قرار می‌گیرد. کاربرد نیروگاه جدا از شبکه در‌مناطق دور از شبکه برق سراسری، برای مواقع قطعی برق و استفاده در ماشین‌های کمپر و … می‌باشد.

برق خورشیدی جدا از شبکه، کیلووات‌ساعتی و بر اساس مصارف، محاسبه می‌شود. فرض کنید یک ماینر ۳ کیلوواتی داریم و قرار است کل شبانه روز (۲۴ ساعته) روشن باشد.

72کیلووات ساعت=24*3

انرژی مصرف‌شده در کل شبانه‌روز ، ۷۲ کیلووات‌ساعت می‌باشد و طبق محاسبات ما قیمت پنل خورشیدی برای ماینر موردنظر، حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان، خواهد بود! همین‌طور‌که با یک حساب سر انگشتی دیدیم، قیمت‌پنل‌های خورشیدی برای ماینرها به صورت ۲۴ ساعته، بسیار زیاد خواهد شد و سودآوری حاصل از ماینینگ‌ را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

در نیروگاه متصل به شبکه، دیگر باتری برای ذخیره‌سازی وجود ندارد و به همین دلیل تنها تا زمانی که خورشید در آسمان است یعنی با توجه به شرایط تابش ایران، متوسط حدود ۶ الی ۷ ساعت در شبانه‌روز، می‌توان از پنل خورشیدی برای بیت‌کوین استفاده کرد و بقیه روز را باید از برق شبکه یا از دیزل ژنراتور استفاده کرد.

همان ماینر ۳ کیلوواتی را در نظر بگیرید. برای تامین انرژی مورد نیاز این ماینر در طول روز (فقط وقتی خورشید در آسمان است) باید ۱،۵ برابر توان ماینر، پنل در نظر بگیریم یعنی ۴،۵ کیلووات. بنابراین با احداث یک نیروگاه انرژی خورشیدی متصل به شبکه ۵ کیلوواتی و با حدود ۱۲۰ میلیون تومان، می‌توانیم در طول روز، با برق خورشیدی، ماینر را راه‌اندازی کنیم. هم‌چنین می‌توانیم طی قرارداد خرید تضمینی، برق تولیدی این نیروگاه را بفروشیم و با استفاده از درآمد آن، قبض برق حاصل از ماینینگ را پرداخت کنیم.

از سیستم‌های ترکیبی هم می‌توانیم استفاده کنیم. سانورترها تجهیزاتی هستند که هم با برق شهر، هم با موتوربرق و هم با پنل خورشیدی، باتری‌ها را شارژ می‌کنند و می‌توان آن‌ها را بر اساس نیاز، اولویت‌بندی کرد. مثلا می‌توانیم برای تامین برق ماینرها در طول روز از پنل‌ها، بخشی از روز با باتری و بخش دیگری را با برق شهر یا موتوربرق تامین کنیم.

برای اطلاع از لیست قیمت پنل‌های خورشیدی مناسب برای ماینر، اینجا کلیک کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *