مقالات

وام نیروگاه خورشیدی

نیروگاه خورشیدی | ماناسازان

اگر تابه‌حال به فکر استفاده از انرژی خورشیدی در ابعاد صنعتی و خانگی افتاده‌اید، احتمالا قدم اولتان بررسی هزینه‌ها و قدم دومتان منصرف‌شدن بوده است! با اینکه استفاده از پنل‌های خورشیدی در درازمدت مقرون‌به‌صرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند؛ اما هزینه اولیه آن‌ها در توان هر کسی نیست. بنابراین شرکت‌ها و در مواردی دولت، اقدام به اعطای وام جهت نیروگاه خورشیدی کرده‌اند. وام نیروگاه خورشیدی انواع و شرایط متنوعی باتوجه ‌به طرف ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده وام دارد.

 وام نیروگاه خورشیدی چیست؟

وام راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کمک‌هزینه‌ای است که به مصرف‌کننده امکان خرید یک سیستم انرژی خورشیدی کامل را می‌دهد و مصرف‌کننده باید در طی زمان تعیین‌شده نسبت به پرداخت اقساط، اقدام نماید. در صورت احداث نیروگاه خورشیدی خانگی یا صنعتی، دولت طی قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله، برق را به صورت ماهیانه از شما می‌خرد و در نتیجه می‌توانید اقساط وام را از محل درآمد نیروگاه، پرداخت کنید. وزارت نیرو و شرکت‌های فعال در این زمینه در حال تبلیغات وسیع برای تشویق مردم به احداث نیروگاه‌های کوچک و خانگی هستند.

یکی از جنبه‌های این تشویق، اعطای وام نیروگاه خورشیدی خانگی به مصرف‌کننده و خرید برق تولیدی این نیروگاه‌ها است. باتوجه ‌به قانونی که سازمان ساتبا در سال ۱۳۹۴ تصویب کرد، هر شهروندی که در خانه یا زمین خود نیروگاه خورشیدی احداث کند، می‌تواند آن را به اداره برق منطقه بفروشد. این قانون اعتبار ۲۰ ساله دارد؛ یعنی تا ۲۰ سال آینده، برق تولیدشده توسط نیروگاه‌های شما به‌صورت تضمینی خریداری خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با کمک بانک‌ها و حمایت سازمان‌های فعال این حوزه با اعطای وام نیروگاه خورشیدی، در سال‌های آینده تولید برق از این روش به عدد قابل توجهی برس. نرخ سود وام‌ها، مدت بازپرداخت و تسهیلات آن‌ها با توجه ‌به مواردی مانند طرف ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده وام و نوع نیروگاه تفاوت دارد.

وام نیروگاه خورشیدی | ماناسازان

انواع وام برای احداث نیروگاه خورشیدی

وام احداث نیروگاه خورشیدی ۱۴۰۲، مشابه سال شروع این طرح خواهد بود و هنوز در آن تغییراتی ایجاد نشده است. شرایط دریافت وام نیروگاه خانگی، نیروگاه صنعتی و نیروگاه مناطق محروم متفاوت هستند و هر کدام تسهیلات و مزایای خود را دارند. کارشناسان ماناسازان آماده کمک و ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ این وام هستند.

مراحل اخذ وام نیروگاه خورشیدی

تسهیلات احداث نیروگاه خورشیدی به دو صورت تعلق می‌گیرد؛ در روش اول، پیمانکار پروژه شما پیش‌فاکتوری ارائه می‌کند و باتوجه ‌به آن، تسهیلات در وجه پیمانکار صادر می‌شود. در روش دوم، مبلغ به‌طور مستقیم در اختیار شخص متقاضی قرار می‌گیرد که بسیار نادر است. مراحل اخذ وام نیروگاه خورشیدی به شرح زیر خواهد بود:

  • شما برای دریافت وام پنل خورشیدی، باید از سازمان ساتبا مجوز احداث نیروگاه خورشیدی را دریافت کنید. ( که این مورد با توج
  • بعد از اخذ مجوز، باید پیمانکار و مجری پروژه را انتخاب کنید و پیش فاکتور او را به ساتبا ارائه دهید.

شرایط دریافت وام نیروگاه خورشیدی

  • نیروگاه‌های خانگی باید حداقل ۵ و نیروگاه‌های صنعتی باید حداقل ۱۰۰ کیلووات به بالا باشند تا مشمول دریافت وام شوند.
  • نرخ کارمزد وام، بسته به میزان آورده نقدی، از ۸ الی ۱۲ درصد است و با توجه ‌به روند پیشرفت پروژه، در ۳ یا ۴ مرحله واریز می‌شود.
  • این وام یک دوره ۸ ساله دارد؛ یک سال تنفس، ۲ سال ساخت و ۵ سال بازپرداخت.
  • در طی این ۸ سال، نیروگاه به‌عنوان وثیقه در رهن بانک قرار می‌گی رد و بعد از اتمام این دوره، از رهن خارج خواهد شد. اگر حجم پروژه بالا باشد، احتمالا وثیقه ملکی نیز در اختیار بانک قرار خواهد گرفت.
  • اگر قصد احداث نیروگاه خورشیدی صنعتی دارید، باید حداقل ۳۰ درصد از هزینه کل پروژه را به‌صورت نقد داشته باشید. این پول باید به حسابی به نام خودتان در بانک‌، واریز شود تا بعد از اعتماد سازی، وام به شما تعلق بگیرد.
  • وام نیروگاه خورشیدی صنعتی در صورتی به متقاضی تعلق می‌گیرد که سابقه بدعهدی در بازپرداخت وام‌های پیشین خود نداشته باشد.

شرکت ماناسازان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه برق خورشیدی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی، در کشور است. این شرکت، طراح، تامین‌کننده تجهیزات و مجری نصب سیستم‌های برق خورشیدی در سراسر کشور می‌باشد. همچنین شرکت ماناسازان به صورت تخصصی در زمینه پنل‌های خورشیدی مناسب برای فضایی که قرار است در آن نیروگاه خورشیدی احداث کنید به شما مشاوره می‌دهد. ‌جمع‌بندی وام نیروگاه خورشیدی یک استراتژی مناسب برای تشویق مردم به استفاده از این انرژی پاک و حفظ محیط‌زیست است. این وام‌ها طیف متنوعی دارند و برای مصرف‌کننده تجاری و خانگی تعریف شده‌اند.

تمام مشترکین اداره برق، این امکان را دارند تا نیروگاه خورشیدی خانگی ایجاد کنند و این یک ‌قدم اولیه برای پاگذاشتن در این سرمایه‌گذاری پرسود است. شرکت ماناسازان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه برق خورشیدی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی، در کشور است. این شرکت، طراح، تامین‌کننده تجهیزات و مجری نصب سیستم‌های برق خورشیدی در سراسر کشور می‌باشد. همچنین شرکت ماناسازان، امکان دریافت مشاوره از متخصصان در این زمینه را فراهم کرده است و از ابتدا تا پایان مسیر همراه شما خواهد بود.

4.2/5 - (33 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *