مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

سانورتر بخریم یا شارژ کنترلر و اینورتر؟

سانورتر

یکی از رایج ترین سوالاتی که روزانه از ما پرسیده می شود این است که سانورتر چیست؟ در چه مواردی استفاده می شود؟ فرق اینورتر و سانورتر چیست؟ و در پروژه های برق خورشیدی، بهتر است از کدام یک استفاده کنیم.

سانورتر چیست؟

همان طور که می دانیم در هر سیستم برق خورشیدی جدا از شبکه، ۲ قطعه بسیار مهم وجود دارد. شارژکنترلر که وظیفه آن شارژ باتری ها توسط پنل خورشیدی و کنترل میزان شارژ و دشارژ باتری هاست و اینورتر جدا از شبکه که ولتاژ باتری ها را تبدیل به ولتاژ ۲۲۰ ولت موردنیاز تجهیزات الکتریکی می کند.

سانورتر دستگاهی است که ترکیبی از اینورتر و شارژکنترلر و یک شارژر باتری AC می باشد. در واقع سانورترها می توانند هم با پنل خورشیدی، هم با برق شهر و موتور برق، باتری ها را شارژ کنند و در عین حال مبدل DC به AC هم هستند.

سانورتر بخریم یا اینورتر و شارژکنترلر؟

برای اینکه ببینیم در یک سیستم خورشیدی از اینورتر استفاده کنیم یا سانورتر، بیایید عملکرد هر کدام را بررسی کنیم.

همانطور که می دانیم در یک سیستم برق خورشیدی، انرژی تولید شده توسط پنل های خورشیدی در باتری ذخیره می شود. بنابر محاسبات طراح سیستم خورشیدی، ولتاژ باتری ها ممکن است ۱۲، ۲۴ یا 48 ولت باشد. برای تبدیل این ولتاژ به ولتاژ ۲۲۰ ولت که موردنیاز تجهیزات الکتریکی است از اینورتر استفاده می کنیم. اینورترها مبدل برق DC به AC هستند. اینورترهای جدا از شبکه ۲ نوع تمام سینوسی و شبه سینوسی دارند که در سانورترها معمولا اینورتر تمام سینوسی کار گذاشته می شود.

اجزای سانورتر

اینورتر

همان طور که می دانیم برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی برق DC است و برای اتصال به مصرف کننده های ما که نیاز به برق AC یا 220 ولت دارند نیاز به یک مبدل برق یا اینورتر است. بنابراین آنها به عنوان یکی از بخش های مهم یک سیستم برق خورشیدی در نظر گرفته می شوند که منبع تغذیه AC را برای هر وسیله ای تأمین می کنند .

شارژ کنترلر

همچنین از شارژکنترلر برای بهره وری الکتریسیته تولید شده از سوی پنل های خورشیدی استفاده می شود که برای شارژ باتری ها در یک سیستم خورشیدی جدا از شبکه ضروری است. شارژکنترلر ها جریان DC  تولیدی از تابش خورشید را از پنل های خورشیدی دریافت می کنند و با اعمال مکانیزم های مناسب شارژ ، این جریان تولیدی را برای شارژ باتری فراهم می نمایند . هدف اصلی یک شارژ کنترلر محافظت از باتری در مقابل تنش های الکتریکی شارژ و دشارژ می باشد .

شارژ باتری AC

سانورترها علاوه بر شارژکنترلر، دارای شارژر باتری AC می باشند که دارای ورودی از برق شهر و موتور برق می باشد و می توان از این طریق هم باتری هار را شارژ کرد.

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم سانورتر ترکیبی از اینورتر، شارژکنترلر و شارژر باتری AC است.

به دلیل وجود شارژر باتری AC، سانورترها می توانند با موتور برق و برق شهری هم باتری ها را شارژ کنند. ممکن است در یک باغ ویلا به دلیل وجود مصرف مقطعی و کاهش هزینه ها(مثل کولر که فقط ۲-۳ ماه در سال استفاده می شود) از یک موتور برق کمکی استفاده کنیم. در صورت وجود موتور برق، اگر تعداد روز های ابری بیش از ۲ روز شد و بکاپ باتری ها، جوابگوی مصارف ما نبود، سانورتر می تواند با استفاده از موتور برق، باتری ها را شارژ کند و ما با کمبود برق مواجه نشویم.

هم چنین معمولا برای طراحی سیستم های برق خورشیدی اضطراری، از سانورتر استفاده می کنیم. چون در این پروژه ها، برق شهری در دسترس است و معمولا از برق خورشیدی به عنوان برق اضطراری استفاده می شود و در این صورت می توانیم با استفاده از سانورتر و برق شهر، باتری ها را شارژ کرده و در مواقع قطعی برق، از آن ها استفاده کنیم.در واقع سانورتر شبیه UPS عمل می کند.

بنابراین اگر در باغ و ویلای خود موتور برق داریم بهتر است به جای خرید اینورتر و شارژکنترلر، سانورتر بخریم تا در مواقع لزوم، بتوانیم با استفاده از سانورتر و موتور برق، به پنل ها برای شارژ باتری ها، کمک کنیم.

ولی اگر موتور برق نداریم برای کاهش هزینه ها می توانیم از اینورتر و شارژکنترلر استفاده کنیم.

سانورتر برای شارژ باتری ، چهار گزینه را به کاربر ارائه می دهد:

اولویت شارژ از طریق انرژی خورشیدی(Solar priority)
اولویت شارژ از طریق منابع AC(Utility priority)  (همانند برق شهری و یا ژنراتورهای دیزلی و بنزینی)
شارژ تنها از طریق انرژی خورشیدی و
شارژ توسط انرژی خورشیدی و منابع AC بصورت همزمان(Utility&Solar)

که تعیین این اولویت بندی با کاربر می باشد.

تمامی پکیج های خورشیدی طراحی شده توسط شرکت ماناسازان، دارای بکاپ یک روز ابری می باشند ولی مثلا در شمال ایران که ممکن است تعداد روزهای ابری زیاد باشد استفاده از موتور برق به عنوان یک منبع تغذیه کمک کننده به سیستم برق خورشیدی توصیه می شود. در این صورت سانورتر می تواند علاوه بر پنل خورشیدی از طریق موتور برق باتری ها را شارژ کند.

قطعی برق

یکی دیگر از موارد استفاده سانورتر، زمان قطعی برق است. با استفاده از سانورتر می توانید با استفاده از برق شهر همیشه بکاپ باتری برای مواقع قطعی برق داشته باشید. در واقع سانورتر شبیه UPS عمل می کند.

برای خرید انواع سانورتر در توان های مختلف، کلیک کنید.

3.6/5 - (9 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *