مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

معرفی پنج نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان

ا وجود رکود اقتصادی در آمریکا ، تقاضای انرژی خورشیدی در این کشور به صورت فزاینده است. به لطف مشوق های مالیاتی، کمک های مالی و آگاه سازی عمومی برای حرکت به سمت انرژی خورشیدی همچنان ادامه دارد. اگر چه بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی جهان در خارج از آمریکا قرار دارد ولی دو نیروگاه بزرگ در ایالت های کالیفورنیا و نیومکزیکو در دست احداث است که تسلط نیروگاه خورشیدی جهان در اروپا را تحث تاثیر خود قرار خواهد داد.
بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی جهان به شرح زیر می باشند:
1- پارک خورشیدی Olmedilla در اسپانیا
پارک خورشیدی Olmedilla شامل 162000 پنل خورشیدی مسطح است که قادر به تولید 60 مگاوات برق در یک روز آفتابی است. کل این نیروگاه خورشیدی در 15 ماه و با هزینه ی 530 میلیون دلار ساخته شده است که جنس پنل های استفاده شده از سلیکون های گران قیمت و سنگین بوده است.

2- پارک خورشیدی Puertollano در اسپانیا
پارک خورشیدی Puertollano در Puertollano در رئال سوسیداد واقع شده است که ظرفیتی معادل 50 مگاوات دارد که برق تولیدی در این نیروگاه خورشیدی معادل برق مورد نیاز 39000 خانوار است. که کاهش انتشار آلودگی معادل 84000 تن co2 در سال دارد که در طول 25 سال معادل 201 ملیون تن کاهش انتشار co2 را به همراه دارد.
3- نیروگاه خورشیدی خورشیدی مورا در پرتغال
نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک مورا در شهرداری مورا، در Alentejo در کشور پرتغال واقع شده است که یکی از پر آفتاب ترین و اقتصادی ترین مکان های در اروپا شناخته می شود. ساخت و ساز آن شامل 2 مرحله بوده است که مرحله ی اول آن در 13 ماه در سال 2008 به پایان رسید و مرحله ی دوم آن در سال 2010 به پایان رسید. هزینه ی سرمایه گذاری این نیروگاه خورشیدی به 250 میلیون یورو بر آورد می شود. نیروگاه خورشیدی فوق توانی معادل 46 مگاوات را داراست، که در مجموع شامل 376000 پنل خورشیدی است.تقریبا 190 هزار پنل از نیروگاه خورشیدی به صورت ثابت(32 مگاوات) و 52 هزار پنل (10 مگاوات) با ترکر تک محوره می باشد و 20 مگاولت از این نیروگاه خورشیدی در فاز بعدی به سیستم اضافه خواهد شد. مساحت این نیروگاه خورشیدی معادل 320 جریب یا 130 هکتار است. که میتواند 88 گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی در سال تولید کند.
4- پارک خورشیدی Waldpolenz در آلمان
پارک خورشیدی Waldpolenz به عنوان بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی فیلم نازک جهان شناخته شده است. این نیروگاه خورشیدی در یک پایگاه نظامی در شرق لاپیزیک آلمان واقع شده است. این نیروگاه خورشیدی بزرگ ترین به عنوان نیروگاه خورشیدی جهان که به عنوان یک سیستم انرژی 40 مگاواتی، که از تکنولوژی فیلم نازک خورشیدی که تاکنون ساخته شده است شناخته می شود. این نیروگاه خورشیدی شامل 5500000 فیلم نازک خورشیدی با قابلیت تامین انرژی 40000 مگاوات ساعت انرژی خورشیدی در سال است و هزینه ی ساخت این نیروگاه خورشیدی به طور تقریبی 130 میلیون یورو تخمین زده شده است.

 

5- نیروگاه خورشیدی آرندو در اسپانیا
این نیروگاه خورشیدی با انرژی تولیدی 34 گیگاوات ساعت در سال قادر به تامین انرژی 12000 خانوار و کاهش میزان انتشار co2 به میزان 375000 تن می باشد. این مرکز میزان 70 هکتار زمین را شامل شده است که 172000 پنل خورشیدی را شامل می شود، هزینه این پروژه مبلغی بالغ بر 180,000,000 یورو بوده است. و با استفاده از این نیروگاه خورشیدی، لاریوخا که به خاطر شراب خود بسیار معروف است میزان 62 درصد انرژی خود را از انرژی های تجدید پذیر تامین میکند.

نیروگاه های در حال احداث در آمریکا
1- مزرعه خورشیدی رانچو سیلو آمریکا
مزرعه خورشیدی رانچو سیلو بزرگ ترین مزرعه خورشیدی آمریکا است، که رد یک شهرک صنعتی در بلن در نیونکزیکو واقع شده است که با نام رانچو سیلو شناخته می شود که انتظار میرود بخش عظیمی از انرژی مورد نیاز را تامین کند، هزینه این نیروگاه خورشیدی 840 ملیون دلار است و توانی معادل 600 مگاوات دارد ، مساحتی معادل 700 جریب (280 هکتار) را شامل می شود، پنل های مورد نظر برای این نیرگاه به صورت فیلم نازک سلیکون خواهد بود که به صورت محلی ساخته خواهد شد.
2- مزرعه خورشیدی توپاز
این نیروگاه خورشیدی با هدفی 550 مگاواتی توسط شرکت first solar (تولید کننده ماژول فیلم سلیکون نازک خورشیدی) در دشت کریزو احداث خواهد شد، که هزینه ای بیش از 1 میلیار دلار برای آن پیش بینی می شود، که در سال 2008 شرکت گاز و برق از توافق خرید تمام برق این نیروگاه خورشیدی سخن گفته است.

گروه مطالعات انرژی کارمایه( گردآورنده: سید محمد سجاد سیفی)

4/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *