مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

انتخاب کابل مناسب در سیستم خورشیدی

انتخاب کابل مناسب در سیستم خورشیدی

انتخاب کابل مناسب در سیستم خورشیدی و اجزای آن بسیار اهمیت دارد. برای اتصال اجزای یک سیستم خورشیدی به یکدیگر شما نیاز به یک کابل با سایز مناسب دارید زیرا با توجه به اینکه معمولاً ولتاژ سیستم های خورشیدی پایین است جریان آنها بالا است و باید مطمئن شوید تلفات انرژی و گرمای تولیدی (در برخی موارد حتی آتش سوزی) به حداقل رسیده است.

بعد از اینکه نقشه سیم کشی سیستم خورشیدی مشخص شد باید طول و قطر کابل ها را در هر قسمت مشخص کنیم.

تعیین قطر کابل

توان قابل توجهی از سیستم های با ولتاژهای پایین، در طول کابل ها به هدر می رود. علت این است که در این سیستم ها، شدت جریان جاری در مدار بسیار بالا بوده و تلفات توان هم که با مجذور شدت جریان متناسب می باشد، بنابرایم مقدار زیادی تلفات داریم. به عبارت دیگر، با زیاد شدن شدت جریان، مقاومت کابل یا سیم هم افزایش می یابد و برای غلبه بر این مقاومت، ناچاریم از کابل های قطوری استفاده کنیم.
وقتی برای انتقال ولتاژهای پایین تر از کابل های ضعیف تری استفاده می کنید، باید مطمئن باشید که قطر کابل به کار رفته با شرایط موجود تناسب دارد. اگر کابل انتخابی خیلی ضعیف باشد، افت ولتاژ قابل ملاحظه ای ایجاد شده و ممکن است عملکرد عادی سیستم را با مشکل روبه رو سازد.

قطر کابل مورد نیاز را می توان از رابطه زیر به دست آورد:

L: طول کابل برحسب متر
I: شدت جریان جاری در کابل بر حسب آمپر
V: ولتاژ انتخابی سیستم ( منظور ولتاژی است که سیستم براساس آن طراحی شده، مثل سیستم 12 ولتی، 24 یا … ولتی)

انواع اتصال کابلی

در ارتباط با نصب و بهره برداری از سیستم های برق خورشیدی، باید سه گروه کابل مختلف را مورد توجه قرار داد:

  • کابل متصل کننده پنل های خورشیدی
  • کابل متصل کننده شارژ کنترلرها و باتری ها
  • کابل اتصال به اینورتر
  • کابل متصل کننده باتری ها به هم

کابل متصل کننده پنل های خورشیدی

این کابل ها، پنل های خورشیدی را به یکدیگر متصل کرده و مجموعه ی آن ها را به شارژ کنترلر وصل می کنند. برای این قسمت حتما باید از کابل های مقاوم در برابر تابش اشعه ی ماورای بنفش خورشید و رطوبت ناشی از بارش برف و باران و آثار مخرب گرد و غبار و آلودگی های مشابه استفاده کنید.

کابل متصل کننده شارژ کنترلرها و باتری ها

پس از انتخاب سایز کابل اتصال از پنل ها، می توانید به همان روش قبل سایز کابل برای وصل کردن شارژ کنترلر به باتری ها را تعیین کنید. اما می توانید از همان کابل که پنل ها را به شارژ کنترلر وصل می کنید نیز استفاده کنید. به دلیل اینکه جریانی که از شارژ کنترلر به سمت باتری ها می رود خیلی زیادتر از جریان پنل ها نیست در ضمن فاصله نیز کم شده است.

در هنگام محاسبه ی سطح مقطع کابل لازم برای ارتباط شارژ کنترلر و باتری ها، باید میزان جریان جاری از طرف پنل های خورشیدی به باتری ها و همچنین جریان کشیده شده از آن ها را در نظر داشته باشید. معمولا حداکثر جریانی که برای شارژ باتری ها به کار می رود، بسیار بیشتر از جریانی است که از آنها کشیده می شود.

بهتر است در یک سیستم خورشیدی ابتدا شارژ کنترلر را به باتری ها وصل کنید و سپس آن را به پنل ها متصل نمایید تا از آسیب رسیدن به شارژ کنترلر جلوگیری کنید.

کابل اتصال به اینورتر

اینورتر و اتصالات باتری ها بزرگترین سایز کابل در سیستم را نیاز دارند. در زمان کار سیستم اینورتر برای تولید برق AC باید میزان زیادی جریان از باتری ها دریافت کند. پس باید توجه داشت که فقط کابل با سایز بزرگ نیاز نیست بلکه باید فاصله باتری ها تا اینورتر نیز کم باشد و حداکثر از 2 متر بیشتر نباشد.

این کابل ها باید مانند کابل هایی که به باتری ماشین وصل هستند بزرگ باشند. پس هر چقدر که می توانید این کابل را بزرگ انتخاب کنید. برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید بگذارید مثالی بزنیم. مثلاً برای راه اندازی تعدادی از لوازم خانگی (بعنوان مثال جاروبرقی و ماکروویو) نیاز به 10 آمپر جریان دارید اینورتر برای تامین این جریان حداقل نیاز به 100 آمپر جریان 12 ولت DC دارد. پس ملاحضه می کنید که چه جریان بزرگی باید از کابل عبور کند.

کابل اتصال دهنده ی باتری ها به هم

 همانطور که قبلاً گفته شد برای متصل کردن باتری ها به یکدیگر باید سایز کابل را بزرگ انتخاب کرد. به دلیل آنکه آنها هم باید جریان کاملی را تحویل بار بدهند و هم باید در زمان شارژ جریان مورد نیاز برای شارژ را دریافت کنند. پس باتری ها را با کابل هایی با سایز بزرگ به هم متصل می کنیم.
این جور کابل ها و سر باتری های لازم را می توان از باتری سازها و همان فروشگاه هایی که باتری ها را می فروشند تهیه نمود.  همانطور که گفته شد با توجه به بالا بودن شدت جریان جاری در این کابل ها توصیه می شود در گزینش آن ها از قطورترین انواع موجود استفاده گردد. فراموش نکنید که در موقع اتصال یک کابل به یک باتری، حتما از سر باتری های مناسب و با کیفیتی استفاده کنید.

چند نکته مهم

  •  از کابل های رشته ای و نرم استفاده شود و از استفاده از کابل خشك اجتناب شود. دليل اين امر اين است در صورت استفاده از کابل خشك ممكن است بر اثر جابه جايی پنل و يا ساير قسمت ها، کابل دچار شكستگی و قطعی شود.
  •  بايد كليه کابل های سیستم خورشيدی اعم از DC و AC از داخل كانال و يا از كنار گوشه های ديوار عبور داده شود.
  •  کابل های سیستم خورشيدی بايد با رنگ مشخص، برچسب مجزا و يا هر گونه علامت ديگر از يكديگر مجزا شوند و هر دسته کابل با علامت خاص نشانه گذاری شود.

برای خرید انواع کابل مناسب برای سیستم های خورشیدی کلیک کنید.

2.6/5 - (7 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *