مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

اینورتر خورشیدی متصل به شبکه چگونه کار می کند؟

اینورتر خورشیدی متصل به شبکه

اینورتر خورشیدی متصل به شبکه ، نوعی اینورتر است که علاوه بر تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC)، قابلیت همگام شدن به منظور اتصال به شبکه برق را دارد.

اگر در محدوده ای هستید که دسترسی به شبکه برق سراسری وجود دارد و برای کاهش هزینه ها و یا فروش برق نیروگاه خورشیدی احداث کرده اید باید از اینورترهای متصل به شبکه استفاده کنید.

فرکانس خروجی اینورتر متصل به شبکه باید با فرکانس برق شهر (۵۰ یا ۶۰ هرتز) برابر باشد. همچنین نباید بین ولتاژ خروجی اینورتر و ولتاژ شبکه اختلاف فاز وجود داشته باشد. سطح ولتاژ اینورتر و ولتاژ شبکه نیز باید برابر باشد. به وسیله سنسورهای مختلفی که درون اینورتر وصل شده است همه این پارامترها به دقت تنظیم می‌شود.

اینورترهای متصل به شبکه طوری طراحی شده‌اند که هنگامی که برق شبکه سراسری قطع می‌شود، برق خروجی آنها نیز قطع شود که این یک استاندارد حفاظتی است. به طور مثال زمانی که برق شبکه به منظور تعمیرات قطع می‌شود اینورتر نیز باید به طور اتوماتیک خاموش شود تا تکنسین‌ها در حین کار دچار برق گرفتگی نشوند.

اینورتر خورشیدی متصل به شبکه برق که با نام‌هایی هم چون on-grid inveter یا grid tied inverter یا GTI شناخته می‌شوند می‌توانند مستقیم به شبکه برق شهری متصل شوند. در واقع می‌توانند به عنوان یک مکمل عمل کنند. با استفاده از این نوع اینورتر‌ها شما می‌توانید مصرف برق شبکه و درنتیجه هزینه قبض برق خود را کاهش دهید. دربرخی از کشور‌ها برق اضافی تولید شده را به شرکت‌های توزیع برق می‌فروشند. بعضی از این اینورتر‌ها نیز از باتری استفاده می‌کنند. این روش برای تأمین انرژی پشتیبان برای یک خانه در هنگام قطع برق در شبکه برق استفاده می‌شود. در نتیجه یک سیستم خورشیدی بسیار به اینورتر وابسته می‌باشد. 

دسته بندی اینورترهای متصل به شبکه

اینورتر خورشیدی متصل به شبکه به سه دسته تک فاز، سه فاز و متصل به شبکه مرکزی تقسیم بندی می‌شوند.

اینورتر متصل به شبکه تک فاز، برای سیستم‌های خورشیدی که به تولید برق صنعتی تک فاز نیاز دارند به کار می‌رود و عموما ولتاژ ورودی این اینورتر‌ها از ۱۲۰ تا ۶۰۰ ولت می‌باشند. در حالی که اینورتر متصل به شبکه سه فاز، به اینورتر‌هایی گفته می‌شود که برق خروجی آن‌ها سه فاز می‌باشد. ولتاژ ورودی اینورتر‌های سه فاز از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت می‌باشد.
اینورتر متصل به شبکه سانترال یا مرکزی نیز اینورتر‌های سه فازی هستند که توان آن‌ها از ۵۰۰ کیلو وات به بالا می‌باشد. این نوع اینورتر‌ها معمولا در مزرعه‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر دارای کسب و کاری هستید که نیازمند پشتیبانی خوبی از شبکه برق هستید اینورتر‌های متصل به شبکه برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. در زمان‌هایی که ممکن است در شبکه قطعی برق وجود داشته باشد می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را تامین کند. از طرفی با فروختن انرژی اضافی می‌توانید از بار مالی خود کم کنید.

1/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *