انرژی های تجدیدپذیر

اینورتر خورشیدی جدا از شبکه

اینورتر خورشیدی جدا از شبکه

اینورتر خورشیدی جدا از شبکه یکی از انواع اینورتر خورشیدی است. اینورتر یا مبدل برق، دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کند.

اگر باغ و ویلایی دارید که از شبکه برق شهری دور هستید و می خواهید برای تامین برق از سیستم برق خورشیدی استفاده کنید، یکی از اجزای مهمی که نیاز دارید اینورتر‌ جدا از شبکه می باشد. اینورتر خورشیدی جدا از شبکه یا off-grid به طور کامل از شبکه جدا هستند. برقی که سیستم خورشیدی شما تولید می‌کند کاملا رایگان خواهد بود؛ و می‌توانید سیستم خود را به گونه‌ای در نظر بگیرید که تمام انرژی مورد نیاز خانه شما را تامین کند. در سیستم‌های خورشیدی جدا از شبکه انرژی خورشیدی مستقیما از پنل‌های خورشیدی عبور می‌کند و در باتری ذخیره می‌شود. اینورتر‌های off-grid جریان DC باتری را به جریان AC مورد نیاز تجهیزات برقی تبدیل می‌کند. هم چنین این نوع اینورتر‌ها برخلاف اینورتر‌های متصل به شبکه می‌توانند برای استفاده پرتابل نیز به کار روند.

اینورتر جدا از شبکه سینوسی و شبه سینوسی

اینورترهای جدا از شبکه از نظر موج خروجی به دو دسته تقسیم می شوند:

اینورتر‌های سینوسی خالص یا pure sine wave

اینورتر‌های شبه سینوسی یا modified sine wave

موج سینوسی یک منحنی ریاضی است که در علوم مختلف و مهندسی کاربرد دارد. یکی از موارد رایج مشاهده این نوع موج در حرکت های ساده هارمونیک، مانند حرکت پاندول و نوسان ساز هاست.

فرم کلی تابع y که موج سینوسی تولید می کند به صورت زیر است:

ϒ=Asin(ωt+θ)+c

شکل موج تولید شده در اینورتر سینوسی همانند فرمول بالا می باشد که معمولا با هارمونی زیر ۵% می باشد.با فرکانس ۵۰/۶۰ هرتز.

بیشتر لوازم برقی که مورد استفاده قرار می گیرند با ولتاژ برق 220 ولت AC و با فرکانس 50/60 هرتز کار می کنند.

شکل موج سینوسی برق شهر کامل است و معمولا هارمونی بسیار کمی دارد.اما وقتی سیستم برق شهر در دسترس نباشد الویت با سیستم آفگرید خورشیدی است. اما برق تولیدی از پنل های خورشیدی DC می باشد و حتی برق دخیره سازی در باتری هم DC می باشد.کار اینورتر همین است ، که برق DC که توسط پنل تولید شده و در باتری دخیره شده را به برق مورد نیاز ما یعنی برق AC شهری تبدیل کند.

سینوسی یا شبه سینوسی؟

اینورتر‌های شبه سینوسی ارزان‌تر هستند، اما انتخاب این نوع اینورترها کاملا به نوع وسایل مصرفی شما بستگی دارد. مقدار حساسیت لوازم برقی نسبت به شکل موج ، هارمونی و فرکانس در انتخاب شما اهمیت بسیاری دارد.

سانورتر

نوع دیگری از اینورترهای جدا از شبکه سانورتر یا اینورترشارژر می باشد. سانورتر خورشیدی (SUNVERTER) که با نام شارژ اینورتر نیز شناخته می‌شود ترکیبی از اینورتر، شارژر باتری و یک سوئیچ انتقال به سیستم خورشیدی می‌باشد. بیشترین کاربرد این دستگاه برای سیستم‌های خورشیدی جهت کاهش هزینه‌ها و کارایی بالاتر با اتلاف انرژی کمتر می‌باشد.

به عبارت ساده ‌تر یک شارژر اینورتر نوعی اینورتر است که جریان مستقیم (DC) ذخیره شده در بانک باتری را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کند. در واقع سانورتر ترکیبی از دو دستگاه اینورتر و شارژکنترلر است که می‌تواند همزمان و یا مستقلاً عملکرد هردو را داشته باشد. چیزی که باعث می‌شود این نوع اینورتر منحصر به فرد شود، توانایی آن برای تامین برق تجهیزات الکتریکی AC می‌باشد در حالی که به طور هم زمان باتری را نیز شارژ می‌کند. اینورتر‌های همراه با شارژر به دو دسته اینورتر به همراه شارژر باتری اتوماتیک واینورتر به همراه شارژ کنترلر پنل خورشیدی تقسیم می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *