اخبار

بزرگترین مزرعه بادی شناور دنیا به آب انداخته شد.

بزرگترین مزرعه بادی شناور دنیا به آب انداخته شد. هنوز چند روزی از آغاز سال نو میلادی نگذشته که شاهد جا به جا شدن یک رکورد هستیم. جدیدترین رکود مربوط به بزرگترین مزرعه بادی شناور دنیا است که می‌تواند برق لازم برای ۶۰ هزار خانواده را تامین کند. نام این مزرعه ویند فلوت آتلانتیک بوده و در پرتغال به آب انداخته شده است.

ویند فلوت آتلانتیک اولین مجموعه از پروژه ۳ گانه بوده که چند روز پیش شناور شده است. دولت پرتغال نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی در نظر دارد، تا با سرمایه‌گذاری روی گزینه‌های انرژی پاک، وابستگی خود به کربن را تا سال ۲۰۵۰ پایان دهد. از همین رو سال ۲۰۱۷، برق تامین شده از باد در این کشور، بیشترین سهم را در تامین نیرو از طریق انرژی‌های پاک داشته است.

البته تامین انرژی از منابع بادی، در سال ۲۰۱۸ جای خود را به منابع انرژی‌های آبی داد ولی همچنان این کشور نتوانسته وابستگی خود را به منابع کربنی کاهش دهد و ۴۴.۷ درصد از انرژی خود را از طریق این منابع تامین می‌کند. از همین رو کشور‌ها توجه خود را روی انرژی های بادی و به خصوص مزارع بادی شناور گذشاته‌اند. همچنین فواصل دورتر از ساحل نیز بادهای شدیدتری دارند و برای این کار مناسب‌ترند، با این حال زیرساخت‌های مناسب برای این کار هنوز در دسترس نیست. البته ویند فلوت آتلانتیک اولین مزرعه بادی شناور نبوده. این عنوان در اختیار اسکاتلند است که سال ۲۰۱۷ توانسته نیروی برق ۱۲ هزار خانه را تامین کند.

با این حال ویند فلوت آتلانتیک توانسته فصلی جدید در این تکنولوژی را باز کند. برای شروع، این مزرعه بادی شناور، به حامل‌های کوچک‌تری برای حمل آن به دریا نیاز داشته است که مراحل ساخت و ساز آن نیز پیش از انتقال آن به دریا انجام شده بود. در هر صورت به نظر می‌رسد دهه پیش رو در اختیار منابع تامین نیروی تجدیدپذیر باشد تا منابع کربنی، زیرا علاقه‌مندان به رهایی از دست سوخت‌های فسیلی، دهه فعلی را بسیار قوی شروع کرده‌اند.

منبع خبر

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *