انرژی های تجدیدپذیر, مقالات

سازه نگهدارنده پنل خورشیدی

سازه نگهدارنده پنل خورشیدی

وقتی می خواهیم یک سیستم خورشیدی نصب کنیم اولین چیزی که به ذهن ما می رسد تامین تجهیزاتی مانند پنل خورشیدی، اینورتر، باتری و … می باشد و از این غافل هستیم که سازه نگهداری و استراکچر هم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

سازه نگهدارنده پنل خورشیدی در سیستم اگر اصولی نباشد، بعد از چند سال تغییر جهت داده و بازدهی پنل را کاهش می‌دهد، به این دلیل که استراکچر اگر تغییر جهت بدهد، پنل‌های خورشیدی از حالت استاندارد خارج شده و به صورت عمود بر نور خورشیدی نمی‌باشند و حداکثر توان تولید برق را از دست می‌دهند.

هزینه سازه خورشیدی

با وجود اینکه تنها 20 درصد از هزینه ی کل یک نیروگاه خورشیدی به سازه ها تعلق میگیرد، این بخش یکی از حیاتی ترین قسمت هاست زیرادر صورتی که سازه ی نگهدارنده سقوط کند و یا دچار مشکلی شود تمام سیستم مختل خواهد شد. درواقع این عضو جدایی ناپذیر سیستم خورشیدی همواره درمعرض عوامل محیطی می باشد و باید این عوامل را در طراحی سازه در نظر بگیریم. عدم توجه به انتخاب سازه ی مناسب و مستحکم، زیان های مالی گزافی را در دراز مدت به دنبال خواهد داشت.

ویژگی های خاک

به طور کلی عملیات اجرایی زمین بسته به جنس خاک سایت نیروگاه می‌تواند متفاوت باشد که این مطلب الزام تهیه گزارش خاک را موجب می‌گردد. عملیات اجرایی زمین به دو قسمت تقسیم می‌شود: قسمت اول در رابطه با آماده‌سازی زمین به منظور استقرار سازه‌های خورشیدی بوده که شامل مراحلی از قبیل خاک‌برداری، تسطیح، سوراخ‌کاری، فنداسیون و … می‌باشد. قسمت دوم مربوط به ایجاد مسیرهای عبور کابل، اجرای فنداسیون و یا سازه جهت استقرار پست برق نیروگاه می‌باشد.

 

زاویه سازه نگهدارنده

سازه نگهدارنده پنل خورشیدی جهت نگهداری پنل در ارتفاع مناسب از سطح زمین و زاویه متناسب با مختصات جغرافیایی ضروری هستند. هر پنل خورشیدی باید متناسب با عرض جغرافیایی در زاویه خاصی قرار بگیرد تا بتواند با بیشترین بازده کار کند. هر چند که این زاویه در اوقات مختلف سال متفاوت است و با توجه به نوع سیستم باید درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ برای مثال در صورتی که سامانه فتوولتائیک از نوع مستقل از شبکه باشد، باید بدترین روز سال از نظر زاویه ارتفاع خورشید، که در آن خورشید کوتاه‌ترین زاویه ارتفاع دارد در نظر گرفته شود تا در این روزها مصرف‌کننده با کمبود انرژی در دسترس مواجه نشود.

مشخصات فنی و عمومی

مشخصات سازه نگهدارنده پنل خورشیدی از نظر ساتبا به شرح زیر می باشد:

۱- توانایی مقاومت در برابر سرعت باد: سازه خورشیدی می بایست متناسب و مقام در برابر سرعت باد محل نصب باشند.

۲- مواد استراکچر یا سازه: فولاد گالوانیزه گرم با حداقل ضخامت گالوانیزه شده مطابق با استاندارد و یا آلیاژ آلومینیوم

۳- پیچ و مهره ها، واشرها، بست ها، کلمپ ها یا گیره های نصب پنل: از جنس استیل ضد زنگ ۳۰۴SS

۴- نصب و چیدمان برای پشت بام های سطح صاف با ساختار بتن مسلح : RCC- flat Reinforced Cement

۵- نصب و چیدمان برای پشت بام های پوشیده شده یا ورق فلزی: نصب مستقیم بر روی ورق فلزی با اطمینان از پایداری و مقاومت در برابر وزش باد یا با نفوذ در ورقه فلزی پشت بام. البته با اطمینان از ضد آب باقی ماندن ورق های فلزی پشت بام و استراکچر و پایداری و مقاومت در برابر وزش باد

۶- نصب و چیدمان برای سازه های بلند: سازه های بلند می بایست توسط لنگرهایی به سطح مناسب متصل و محکم گردند. پایه های بتنی با وزن و عمق مناسب برای سازه های بلند می بایست به طور مستقیم در زمین کار گذاشته شوند. این سازه ها می بایست توسط بولت لنگری شکل (anchor bolts) به سطح پشت بام از نوع RCC ساختمان متصل گردند.

۷- نصب و چیدمان بر روی سطح زمین: با استفاده از بلوک های بتنی آماده و پیش ساخته، و در زمین مناسب به طوری که سیستم نصب شده از آسیب های ناشی از آب، حیوانات و سایر فاکتورهای محیطی در امان باشد.

۸- نصب: استراکچر باید به گونه ای طراحی شود تا امکان نصب ساده و آسان آن در سایت فراهم گردد و نیازی به جوشکاری و یا یک ماشین پیچیده برای نصب در سایت نداشته باشد.

۹- حداقل فاصله بین لبه پرتگاه پشت بام و استراکچر نصب: ۶۰ سانتی متر

۱۰- دسترسی برای تمیز کردن پنل و تعمیر و نگهداری: تمامی پنل های فتوولتائیک می بایست به گونه ای نصب گردند که تمیز نمودن قسمت های بالا و پایین پنل و همچنین جعبه اتصالات پنل ها امکان پذیر باشد.

۱۱- زاویه شیب پنل: پنل ها در کشور ایران در جهت شمالی جنوبی نصب می گردند به طوری که صفحه رو به روی پنل می بایست به سمت جنوب و رو به خورشید باشد. زاویه نصب پنل نیز تابعی از عرض جغرافیایی منطقه و قابل محاسبه می باشد. پنل های خورشیدی می بایست به گونه ای نصب گردند که امکان تمیز نمودن آنها با کمترین خطر و هزینه امکان پذیر باشد.

علاوه بر این باید به موارد زیر هم توجه کرد:

  • نحوه‌ی تثبیت و مهاربندی پنل‌ها در محل نصب به گونه‌ای می‌باشد که در مقابل وزش باد و عوامل جوی با توجه به شرایط منطقه مقاوم باشد.
  • سازه‌ها تحمل وزن پنل‌ها را داشته و بار مکانیکی و برف را جذب و به خوبی به زمین منتقل می‌کنند.
  • حداقل ارتفاع سازه و لبه‌ی پایینی پنل‌ها از زمین به گونه‌ای در طراحی لحاظ می‌شود که گل و لای ناشی از پاشش باران بر پنل‌ها ننشیند و امکان تمیزکاری و شستشوی سطح زمین وجود داشته باشد.
  • مشخصات فنی و نقشه‌های سازه‌ی نگهدارنده ارائه گردد.

نتیجه گیری

در نهایت وقتی می خواهیم یک سیستم خورشیدی نصب کنیم انتخاب های زیادی برای انتخاب استراکچر داریم. از آنجایی که سیستم های خورشیدی و سایت محل راه اندازی آن ها باهم متفاوت هستند، مطالعات مناسب و دقیق باید صورت بگیرد تا مطمئن شویم که بهترین و مناسب ترین سازه برای هر مورد چیست. مثلا قرار است سازه را در یک منطقه مرطوب ساحلی با خورندگی زیاذ نصب کنیم یا یک منطقه بیابانی گرم و خشک یا منطقه ای پرباد …

آهن با گرید پایین و غیر استاندارد، مثل نمونه هایی که در براکت ها و پیچ های معمولی استفاده می شود واقعا گزینه ی مناسبی برای شما نخواهد بود. درنهایت، یک استراکچر مناسب باید ماژولار و دارای قطعات با کیفیت باشدتا ایمنی اساسی رابرای هر دونوع پنل دارای فریم و یا بدون فریم فراهم کند . مشخصاتی مانند نصب آسان، مقاومت دربرابر خوردگی ، ابعاد بهینه ، زمان مونتاژ کوتاه، حداکثر دوام و قیمت مناسب دربرابر شرایط سخت محیطی بسیار حائز اهمیت می باشند. بنابه مشخصات خاص پروژه، سازنده ای را انتخاب کنید که نیاز شما را با ارائه ی محصول باکیفیت  بالا برآورده می سازد.

در مطالب پیشین به طور کامل پیرامون نصب پنل خورشیدی روی زمین، روی بام شیروانی و روی تیرک و یا استفاده از ردیاب خورشیدی توضیح داده ایم.

برای خرید انواع سازه نگهدارنده پنل خورشیدی کلیک کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *