اخبار

پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم دبی

پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم دبی

پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم دبی (Mohammed Bin Rashid Al Maktoum Solar Park) که در قلب بیابان دبی قرار گرفته و نام حاکم امارات و نخست وزیر این کشور را بر خود دارد از ژانویه 2012 پروژه ساخت آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

9 سال پس از شروع ساخت و سازها، تصاویر ماهواره ای بزرگی این پروژه را به تصویر می کشد: مایل ها صفحه فتوولتائیک در خطوط مرتب شرقی-غربی قرار گرفته و یکپارچگی و نظم آن ها در کنتراست با پیچ و تاب ها و شکل های نامنظم روی شن های اطراف این نیروگاه خورشیدی تصویری بسیار حیرت انگیز را ایجاد کرده است.

وقتی که این سازه به پایان برسد، به گفته سازمان  Dubai Energy and Water Authority (DEWA) این سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد درهمی (۱۳.۶ میلیارد دلاری) می تواند نیروی برق بیش از ۱.۳ میلیون خانه را تامین کرده و حجم کربن تولید شده در این کشور را به طور سالانه ۶.۵ میلیون تن کاهش دهد. ساخت این نیروگاه خورشیدی در سال ۲۰۱۲ اعلام شد و در شرایطی که بر اساس برنامه ریزی ها قرار است ساخت آن در سال ۲۰۳۰ به پایان برسد، ساخت پارک خورشیدی ۵.۰۰۰ مگاواتی محمد بن راشد آل مکتوم به اندازه ۳ برابر برج خلیفه زمان خواهد برد. فازهای اول و دوم این پروژه به اتمام رسیده که شامل ۲.۳ میلیون صفحه فتوولتائیک با ظرفیت ۲۱۳ مگاوات است.

 

فاز اول پروژه

فاز اول 13 مگاواتی در 22 اکتبر 2013 با حدود 152 هزار پنل خورشیدی و ولتاژ خروجی 33 کیلو ولت توان تولید سالانه نزدیک به 28 میلیون کیلووات ساعت را دارد. این فاز از پروژه به کاهش سالانه حدود 15 هزار تن انتشار گاز دی اکسیدکربن می انجامد.

فاز دوم پروژه

در 20 مارس 2017، فاز دوم نیروگاه 200 مگاواتی پارک خورشیدی که بزرگترین و اولین پروژه در نوع خود در منطقه است، راه اندازی شد. ‌فاز دوم این پروژه انرژی پاک ۵۰ هزار اقامتگاه در امارات را فراهم می کند و باعث کاهش 214 هزار تن انتشار کربن در سال می شود. در این مرحله 2.3 میلیون پنل خورشیدی به مساحت ۴.۵ کیلومتر مربع نصب شد. اداره آب و برق دبی با به دست آوردن کمترین قیمت در سطح جهانی با 5.6 ​​دلار در هر کیلووات ساعت یک رکورد جهانی ثبت کرد.

فاز سوم پروژه

فاز سوم بزرگترین پارک خورشیدی تک سایت در جهان 800 مگاوات برق از طریق پنل های خورشیدی فتوولتائیک تولید می کند که انرژی پاک برای بیش از 240 هزار اقامتگاه در دبی فراهم می کند.

همچنین با قیمت ۲.99 دلار در هر کیلووات ساعت برای فاز سوم این پارک ، یک رکورد جهانی ثبت شده است.

این مرکز اولین در منطقه منا است که از ردیابی خورشیدی تک محوره برای افزایش تولید انرژی استفاده می کند. علاوه بر این ، این مرکز از فناوری های نوآورانه دیگری از جمله ربات های تمیز کننده پنل های خورشیدی برای افزایش کارایی  پنل ها استفاده می کند.

در نوامبر سال 2020 ، حاکم دبی ، فاز سوم و مرکز نوآوری را افتتاح کرد که ظرفیت برنامه ریزی شده آن 5 هزار مگاوات تا سال 2030 است و با سرمایه گذاری ۱۳.6 میلیارد دلار در حال توسعه است.

 

فاز سوم

فاز چهارم

 اما پس از سال ها گسترده شدن در پهنای بیابان، این پروژه خورشیدی در فاز ۴ خود به سمت بالا توسعه خواهد یافت که می توان آن را جاه طلبانه ترین بخش پروژه تاکنون دانست. بعد از رکوردشکنی ها در مارس ۲۰۱۸، پایه های سازه ای که به ادعای DEWA بلندترین برج نیروگاه خورشیدی تمرکزی (CSP) در جهان خواهد بود آماده شده است. در این برج از آینه هایی به نام هلیو استات (heliostat) استفاده خواهد شد که نور خورشید را در بالای برج متمرکز خواهند کرد تا جریانی از نمک های ذوب شده را داغ سازد. از این گرما برای تامین نیروی توربین های بخار نیروگاه استفاده شده که در نهایت برق تولید خواهند کرد.

کریستوس مارکیدس، استاد تکنولوژی های انرژی پاک در کالج سلطنتی لندن در گفتگو با سی ان ان گفته که نیروگاه خورشیدی تمرکزی (تغلیظی) انرژی را به شکل گرما و نه در باتری ها ذخیره می سازد. وی در این باره چنین می گوید: «به طور معمول، نیروگاه خورشیدی تمرکزی بهره وری کمی بالاتری نسبت به صفحات فتوولتائیک دارد. مخزن انرژی گرمایی ۱۰ برابر ارزان تر از مخزن انرژی الکتریکی است. این موضوع باعث برتری این تکنولوژی خاص می شود». در عمل این بدین معناست که CSP می تواند حتی بدون خورشید و در طول شب نیز به تولید برق ادامه دهد. به گفته DEWA برج دبی می تواند گرما را برای ۱۵ ساعت در خود نگه داشته و ۲۴ ساعت شبانه روز برق تولید کند.

برج CSP بعد از تکمیل شدن ۲۶۰ متر طول خواهد داشت و بیش از ۷۰.۰۰۰ آینه هلیو استات در اطراف آن نصب خواهند شد. علاوه بر برج خورشیدی متمرکز ۱۰۰ مگاواتی، فاز چهارم پروژه ۸۵۰ مگاوات برق دیگر از طریق کلکتورهایسهموی (نوع دیگری از ابزارهای تولید انرژی با استفاده از انرژی خورشیدی تمرکزی) و صفحات فتوولتائیک تولید خواهد کرد.

 

فاز چهارم

 

فاز پنجم

فاز پنجم پروژه با ظرفیت ۹۰۰ مگاوات تعرفه ۱.۷ سنت به ازای هر کیلو وات ساعت معیار جهانی جدیدی را برای انرژی خورشیدی به وجود می آورد.

فاز پنجم این پروژه با سرمایه گذاری ۵۷۰ میلیون دلاری ظرفیت تولید این پارک خورشیدی را به ۲۸۶۳ مگاوات می رساند. انتظار می‌رود که این فاز از پروژه به تنهایی برق۲۷۰ هزار خانه را تامین کند و میزان آلایندگی ناشی از کربن دی اکسید را به میزان ۱.۱۸ میلیون تن در سال کاهش دهد. در این پروژه از جدیدترین پنل های خورشیدی دوطرفه استفاده شده که نور خورشید را در دو طرف پنل دریافت می‌کند و از یک سیستم ردیابی خورشیدی پیشرفته برای افزایش بازده تولید انرژی استفاده می‌کند.

انتظار می ‌رود که فاز پنجم این پارک خورشدی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به بهره برداری برسد.

 

به طور خلاصه

 

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *