مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

آیا استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج بیت کوین توجیه اقتصادی دارد؟

bit coin

آیا استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج بیت کوین توجیه اقتصادی دارد؟ این سوالی است که این روزها زیاد از ما پرسیده می شود و ذهن بسیاری از فعالان این حوزه را درگیر خود کرده است.

همان طور که می دانیم افزایش قیمت بیت کوین که به دلیل بالا رفتن اعتماد به این رمز ارز در شرایط کنونی اقتصاد جهان اتفاق افتاد، انگیزه بسیاری را برای استخراج آن بالا برد و روز به روز بر تعداد ماینرها در سراسر جهان و ایران افزوده می شود.

اما مصرف برق یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در محاسبه میزان سودآوری استخراج است و استخراج‌کنندگان علاوه بر هزینه خرید دستگاه استخراج باید نیم‌ نگاهی نیز به قبض برق ماهیانه خود داشته باشند.

بیشتر کشورهای شناخته‌شده برای ماینینگ مانند چین، ایسلند و کانادا بیشتر برق مورد نیاز دستگاه‌های استخراج فعال در کشورشان را به صورت تجدیدپذیر و سبز تامین می‌کنند.

کشور پیشرو در استخراج ارز دیجیتال، یعنی چین به سبب دارا بودن سدهای فراوان، از انرژی برق آبی برای استفاده در صنعت ماینینگ بهره می‌گیرد. ایسلند و کشورهای اسکاندیناوی نیز به دلیل دارا بودن انرژی ارزانی که از فعالیت‌های زمین‌گرمایی در این منطقه تولید می‌شود و با توجه به آب و هوای سردی که دارند، به بهشت استخراج‌کنندگان معروفند.

کشور ما به لطف منابع نفت و گاز فراوانی که در اختیار دارد، برق نسبتا ارزانی را در اختیار مشترکین شبکه خود قرار می‌دهد. با توجه به این حقیقت که تعرفه برق در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است، باز هم ماینینگ یک ماجراجویی پرهزینه و پرریسک به شمار می‌آید.

فراگیر شدن ماینینگ به عنوان یک روش کسب درآمد سبب شده تا علاوه بر گسترش آن در مقیاس صنعتی، برخی از استخراج‌کنندگان کوچک نیز به سمت راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی و بهره‌گیری از انرژی خورشید برای تولید و تامین برق مورد نیاز دستگاه‌های خود متمایل شوند. اما آیا راه‌اندازی یک سیستم تولید انرژی خورشیدی از لحاظ اقتصادی به صرفه است؟

ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در سال در بیش از دو سوم مساحت خود و متوسط تابش ۴.۵ الی ۵.۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه‌ی انرژی خورشیدی است.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع باشد استفاده از سیستم‌های خورشیدی اقتصادی و مقرون به صرفه است.

همان طور که می دانیم سیستم‌های برق خورشیدی به دو دوسته  متصل به شبکه (On Grid) و جدا از شبکه (Off Grid) تقسیم می‌شوند. در سیستم متصل به شبکه، برق تولید شده از انرژی خورشید به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد. اما در سیستم جدا از شبکه، برق تولید شده از پنل خورشیدی، وارد باتری شده و در آن ذخیره می گردد و برق مورد نیاز کاربر برای مصارف مورد نظرش را تامین می‌کند.

بنابراین  در صورت به صرفه نبودن استخراج رمز ارز، می‌توانید از انرژی تولید شده برای مصارف خانگی استفاده کنید و حتی مازاد آن را به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) بفروشید.

در حال حاضر نرخ خرید برق برای سیستم‌های متصل به شبکه زیر ۲۰ کیلووات، 1040 تومان و زیر 100 کیلووات، 910 تومان به ازای هر کیلووات می باشد. لازم به ذکر است که عمر مفید سیستم‌های خورشیدی حدود ۲۵ الی ۳۰ سال است.

با استناد به آیین‌نامه فرآیند ماینینگ که در تاریخ ۱۳ مرداد 98 به تصویب هیئت دولت رسید، تعرفه برق متقاضیان استخراج ارزهای دیجیتال با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد. تحت چنین شرایطی هزینه برق ماینرها نسبت به قبل با افزایش چند برابری مواجه خواهد شد و سودآوری حاصل از ماینینگ را کمتر از پیش خواهد کرد.

به همین دلیل تعداد زیادی از استخراج کنندگان بیت کوین به فکر افتادند تا برای تامین برق دستگاه های خود از انرژی خورشیدی استفاده کنند.

برای استفاده از انرژی خورشیدی 3 راه حل برای ماینرها وجود دارد:

  1. تمام برق مورد نیاز برای دستگاه های استخراج را در 24 ساعت از شبانه روز از انرژی خورشیدی تامین کنیم. به دلیل اینکه به طور متوسط در طول روز در ایران 5 الی 7 ساعت آفتابی داریم برای سایر ساعات روز به باتری نیاز داریم. یعنی انرژی الکتریکی حاصل از پنل های خورشیدی را در طول روز در باتری ها ذخیره و در شب استفاده کنیم. که در این صورت تعداد باتری های مورد نیاز بسیار زیاد خواهد بود و بنابراین هزینه هایمان بسیار بالا خواهد رفت و توجیه پذیری از بین می رود.

2. تنها در ساعاتی از برق خورشیدی استفاده کنیم که نور خورشید وجود دارد و در بقیه ساعات شبانه روز از برق شبکه استفاده کنیم که در این صورت نیاز ما به باتری از بین می رود و هزینه هایمان تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد و در این شرایط می‌توان تا حدی مصرف برق  از شبکه سراسری را کاهش دهیم. یک نیروگاه خورشیدی خانگی ۵ کیلوواتی در این صورت پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. راه‌اندازی و احداث چنین سیستمی نیازمند فضایی ۵۰ الی ۶۰ مترمربعی (بسته به صاف یا شیبدار بودن بام) جهت استقرار پنل‌های خورشیدی و سرمایه اولیه‌ای در حدود 75 میلیون تومان برای خرید و نصب تجهیزات دارد.

3. برق تولیدی از نیروگاه خورشیدی را به شبکه سراسری بفروشیم و با درآمد حاصل از آن بخشی از قبوض برق خود را پرداخت کنیم.

شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای 75 میلیون تومانی و راه‌اندازی یک نیروگاه ۵ کیلواتی و عقد قرارداد با ساتبا، برق تولید شده خود را با نرخ 1040 تومان به ازای هر کیلووات به شبکه سراسری انتقال دهید. تحت چنین شرایطی ماهانه مبلغی معادل ۸۰۰,۰۰۰ الی ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان بابت فروش برق نصیب شما خواهد شد.

 با توجه به توضیحاتی که ارائه شددر حال حاضر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، زمین‌گرمایی، برق‌آبی و باد برای ماینینگ با توجه به هزینه راه‌اندازی آن‌ها بیش از آنکه از نظر اقتصادی به صرفه باشد، کمکی به حفظ محیط زیست محسوب می‌شود.

با این حال می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده با کاهش هزینه تولید باتری و پنل‌های خورشیدی و استفاده از انرژی خورشیدی برای ماینینگ، شاهد قطب‌های استخراج جدیدی باشیم و سولار ماینینگ به عنوان یکی از روش‌های محبوب در نقاطی از دنیا مطرح شود که به سوخت‌های فسیلی یا انرژی‌ تجدیدپذیر برق آبی دسترسی ندارند.

 

برای هر گونه مشاوره پیرامون تامین برق دستگاه های استخراج رمز ارز با ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “آیا استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج بیت کوین توجیه اقتصادی دارد؟

  1. قاسم گفت:

    سلام
    این سوالی بود که مدتی ذهنم رو درگیر کرده بود و هرچقدر هم که سرچ کردم جایی مثل شما چنین خوب و واضح و مفید توضیح نداده بود
    ممنونم از مطبتون
    ضمنا از آقای سینا رحمتی هم باید تشکر کنم که پیج شما رو معرفی کردن
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *