اخبار

بزرگترین نیروگاه خورشیدی در مراکش به اندازه 3500 زمین فوتبال

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در مراکش آغاز به کار کرد.  این‌طور به نظر می‌رسد که مراکش قصد دارد به کشوری پیشرو در سراسر جهان در حوزه انرژی‌های نو تبدیل شود.
این نیروگاه خورشیدی بزرگ که در شهر ورزازات واقع شده است، ٣‌هزار هکتار مساحت دارد. برای این‌که درک بهتری از بزرگی این نیروگاه به دست آورید، کافی است بگوییم می‌توان در این نیروگاه ٣‌هزارو٥٠٠ زمین فوتبال را جای داد. این نیروگاه که با نام «نور» شناخته می‌شود، می‌تواند برق مورد نیاز برای یک‌میلیون خانه را تامین کند. باز هم برای درک بهتر باید گفت برق تولیدی این نیروگاه می‌تواند کل شهر پراگ در مجارستان را روشن کند.
این نیروگاه بزرگ توسط آژانس انرژی خورشیدی مراکش موسوم به Masen ساخته و در آن از سامانه متمرکز‌کننده توان خورشیدی استفاده شده است، سامانه‌ای که انرژی حرارتی خورشید را با استفاده از آینه در یک سطح کوچک جمع‌آوری می‌کند.
بدیهی است که این نیروگاه به واسطه وسعتش در بیابان‌های اطراف شهر بنا شده است. کارشناسان برآورد کرده‌اند، تاسیس این نیروگاه موجب شده سالانه به میزان ٧٦٠‌هزار تن دی‌اکسیدکربن وارد جو زمین نشود. مراکش اعلام کرده قصد دارد تا‌ سال ٢٠٢٠ میزان ٤٢‌درصد از انرژی مورد نیازش را از طریق انرژی‌های نو تامین کند. در این مسیر نیز تاکنون موفق عمل کرده و به عدد ٣٥‌درصد رسیده است.
مراکش تا پیش از این ٩٧‌درصد انرژی مورد نیازش از طریق واردات سوخت‌های فسیلی برآورده می‌شد، از این جهت بود که این کشور به فکر راه‌های جایگزین برای تامین این نیازش افتاد. از سوی دیگر دولت مراکش پیش‌بینی کرد از ‌سال ٢٠١٠ تا‌ ٢٠٣٠ نیاز برای مصرف برق در این کشور دو برابر شود، در نتیجه نیاز برای احداث نیروگاه‌های تولید برق از طریق انرژی‌های نو بیشتر احساس شد.

منبع خبر

1/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *